Citat:
Ursprungligen postat av
Finporslinet
Jag har aldrig stött på någon som inte har kunnat svara på var deras föräldrars ursprung är. Du är alltså den första.
Det förklarar en hel del varför du är så förvirrad. Du vet alltså inte ens vad ditt eget ursprung är. Vet du inte vad din mors ursprung är så vet du heller inte ditt eget fullt ut.
Definiera "ursprung", ett ord som du anvnder mycket men troligen inte fattar, och berätta sedan varifrån din mormorsmor kom ifrån. Hon bör ha varit född ca år 1900. Och tydligen är det oerhört intressant för dig om hon föddes väster om finska gränsen eller öster om.
Mitt ursprung är att jag är man, född i Danderyd, xyz utbildning, xyz jobb, har bott på 15 platser minst. Något annat ursprung behöver jag inte veta för att leva ett fullgott liv.
Jag spekulerar i att du bor i en liten bonnby på landet sedan du föddes, med staket runt, och som du adrig lämnat för du är lite rädd för vad som finns där utanför.
Ändå rätt kul att den som bott på samma ställe hela livet ser ner på den som sett världen. Förnekelse kan räcka långt.