Citat:
Ursprungligen postat av
2an
Ja som jag sa, försäkring eller statlig ersättning om gm inte har pengar/tillgångar så de är nog du som ska läsa på.
Kommer inte gå få en krona av en som aldrig kommer skaffa sig en vit inkomst och saknar kapital, skulden kommer öka men kommer inte gå få en krona.
Jo, tro mig, jag har läst på. Någon, du eller någon annan, ondgjorde sig över att staten måste betala alla skadestånden som utdöms, vilket de ju inte gör.
Att få ut t.ex. skadestånd är en sak mellan BO och förövaren. Staten går inte automatiskt in och betalar skadestånd i Sverige.
Man får börja med att skicka ett krav via brev. Alltså, direktkontakt med förövaren. Har inte förövaren pengar eller inte vill betala händer det då och då att man får ett erbjudande om en betydligt lägre summa från förövaren. Ibland även med en önskan om att räntan skall stoppas på det belopp det ligger på just då. Gå inte med på att stoppa löptiden på räntan, då finns ju ingen anledning för förövaren att betala.
Får man inget av förövaren får man göra ett försök hos Kronofogden. Men finns det inga pengar så finns det inte. Kronofogden kan ju inte trolla.
Nästa steg blir att söka statlig ersättning via Brottsoffermyndigheten. De har en väntetid på runt 6-9 månader just nu. Så hitintills är vi väl uppe i snudd på ett par år. Brottsoffermyndigheten har egna normer när det gäller vilket skadestånd man skall få. De bryr sig överhuvudtaget inte om vilket skadestånd som blivit utdömt i rätten. Finns mängder med berättelser om hur folk har blivit tilldömda 100-150.000:- men i slutändan bara fått runt 30-50.000:-
Norge t.ex. har ett i mitt tycke bättre system där staten betalar ut det som man blivit tilldömd i rätten sedan jagar staten pengar från förövaren istället.