2026-07-22, 12:54
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det betyder att han tvångsomhändertagits enligt LVU och troligen finns på något av SIS hem/boenden. Beroende på riskbedömning kan han t.o.m finnas på någon av SIS säkerhetsförstärkta hem. Så det är absolut inte säkert att han just nu "åtnjuter friheten".

Gällande ditt narrativ kring "klapp på handen" och "saft och bulle" så gör du nog bäst i att överlämna arbetssättet och omsorgen av vederbörande till dom som är utbildade, har kompetensen och är satta att ta ansvar för detta barnet.

"Troligen" är INTE förtroendeingivande... Han kan lika gärna sitta på verandan hemma hos någon batikkärring och äta just bullar, samt dricka saft, eller hur. Det vet du inget om, då det är just dessa inkompetenta kärringar av båda kön som beslutar detta. Men, låt oss säga att han just nu sitter på en SIS-institution - hur länge tror du den sjuke nollan kommer sitta där? Inte länge nog för att han helt plötsligt kommer vara ofarlig, i alla fall... Eller, du tror kanske denne mentalt perverterade nolla "botas" i en handvändning?

Hahaha - utbildade och har kompetensen. Hur ser denna ut, menar du? Tror du batikkärringarna i vida kjolar, septumringar och blått hår verkligen innehar kompetens nog för att få denne äcklige lille nolla på rätt köl, igen. Jag kan lova dig att det har ingen! Den mentalsjuke, lille perverterade nollan skulle läggas ned - som man gör med galna hundar. Detta vore den mest samhällsnyttiga åtgärden av alla. Att du sedan, som vanligt, tar alla misfits i försvar (i skydd av lagtexten) - det är det ingen som förvånas utav...
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2026-07-22 kl. 12:58.
Citera
2026-07-22, 13:07
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
"Troligen" är INTE förtroendeingivande... Han kan lika gärna sitta på verandan hemma hos någon batikkärring och äta just bullar, samt dricka saft, eller hur. Det vet du inget om, då det är just dessa inkompetenta kärringar av båda kön som beslutar detta. Men, låt oss säga att han just nu sitter på en SIS-institution - hur länge tror du den sjuke nollan kommer sitta där? Inte länge nog för att han helt plötsligt kommer vara ofarlig, i alla fall... Eller, du tror kanske denne mentalt perverterade nolla "botas" i en handvändning?

Hahaha - utbildade och har kompetensen. Hur ser denna ut, menar du? Tror du batikkärringarna i vida kjolar, septumringar och blått hår verkligen innehar kompetens nog för att få denne äcklige lille nolla på rätt köl, igen. Jag kan lova dig att det har ingen! Den mentalsjuke, lille perverterade nollan skulle läggas ned - som man gör med galna hundar. Detta vore den mest samhällsnyttiga åtgärden av alla. Att du sedan, som vanligt, tar alla misfits i försvar (i skydd av lagtexten) - det är det ingen som förvånas utav...
Frågan är VEM som ska ”lägga ned” tolvåringen, ”som man gör med galna hundar” - du?

Anders Gustaf Dalman, skarprättare, avrättade sin sista gubbe 1910. Sen dess har vi inte haft dödsstraff i Sverige.

Bödlar sågs som paria i samhället och levde isolerat och utan vänner.

Kanske läge att uppfinna en bödelrobot
Citera
2026-07-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Frågan är VEM som ska ”lägga ned” tolvåringen, ”som man gör med galna hundar” - du?

Anders Gustaf Dalman, skarprättare, avrättade sin sista gubbe 1910. Sen dess har vi inte haft dödsstraff i Sverige.

Bödlar sågs som paria i samhället och levde isolerat och utan vänner.

Kanske läge att uppfinna en bödelrobot

Ja, gärna - jag kan gärna ställa upp gratis när det kommer till denne och liknande avarter som inte förtjänar att fortsätta andas morgonluft. Vi kan inte chansa med dessa äckliga svin och att de skall få ytterligare möjligheter att fortsätta sina smutsiga värv. Det är och förblir ett hån mot gemene man. Denne 12-åring har redan bevisat att denne skall läggas ned, eller för alltid förvaras bakom lås och bom, med vatten och bröd, som enda kost. Han förtjänar INTE mer! Är man redan såsom 12-åring så skadad så att man knivhugger en liten femårig flicka I HALSEN, så är allt hopp redan ute och vem faan skulle vara satt att bedöma att denne inte gör om detta och då kanske lyckas?!
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2026-07-22 kl. 13:38.
Citera
2026-07-22, 13:16
Medlem
Citat:

Hahaha - utbildade och har kompetensen. Hur ser denna ut, menar du? Tror du batikkärringarna i vida kjolar, septumringar och blått hår verkligen innehar kompetens nog för att få denne äcklige lille nolla på rått köl, igen. Jag kan lova dig att det har ingen! Den mentalsjuke, lille perverterade nollan skulle läggas ned - som man gör med galna hundar. Detta vore den mest samhällsnyttiga åtgärden av alla. Att du sedan, som vanligt, tar alla misfits i försvar (i skydd av lagtexten) - det är det ingen som förvånas utav...

Du kan vara lugn. Om vi utgår från den faktan vi har, dvs att detta rör en 12-åring med kopplingar till NML/764 som helt oprovocerat knivhuggit en 5-årig flicka - Ja, då vore det ju märkligt om han inte omhändertagits i SIS verksamhet. Man kan ju också tänka sig att det finns en överhängande risk för 12-åringens egna säkerhet. Om vi dessutom tar alternativet, dvs familjehem, så är det oftast kopplat till situationen i hemmet (t ex omsorgsbrister) och det är ju inte främst sådan problematik som förelegat detta LVU-omhändertagandet.

Hur länge detta barnet kommer vara inom SIS är ju omöjligt att svara på. Det jag kan säga är att ett beslut om LVU skall omprövas var sjätte månad. Men rent krasst så kan man ju vara LVU-placerad t.o.m att man fyllt 18 år, samt i vissa fall t.o.m 21 år. I övrigt kan ju andra vårdinsatser komma att bli aktuella, t ex LPT eller LVM.

/Slutligen skulle jag vilja be dig ta ett litet helikopterperspektiv på denna diskussionen. Jag gav en replik om SIS och LVU och får till svar att jag "försvarar" denna pojken? Du förstår att det blir lite svårt att ta din argument på allvar när faktum är att jag knappt nämnt denna pojken i mitt inlägg?
Citera
2026-07-22, 13:24
Medlem
Pajasen har haft tillgång till internet dagarna efter omhändertagandet.

Under tre dagar i förra veckan pumpas det ut hyllningar till massmördare. Alltså dagarna efter att flickan attackerats. En återkommande person som hyllas är Elliot Rodger, en ökänd kvinnofientlig mördare som glorifieras i incelkretsar. Det handlar om ett 50-tal delningar på ett par dygn. Kända skolmördare dansar till musik i ai-redigerade videos, med siffror över antalet liv de tagit. Klart är att delningarna slutar tvärt i fredags.

Enligt handlingar tidningen tagit del av blir pojken omhändertagen av socialtjänsten på måndagen, några timmar efter att dådet skett.

På torsdag eftermiddag fattar socialnämnden ett formellt beslut om att han ska omhändertas och placeras enligt lagen om vård av unga (LVU). Ett beslut som börjar gälla från fredagen. Samma dag upphör delningarna.

Var pojken har befunnit sig efter att han greps på måndagen fram till fredagen är oklart.
Klart är att socialen inte kan ta ifrån barn digital utrustning – det kan däremot polisen och anställda på Sis-hem.
Citera
2026-07-22, 13:34
Medlem
Citat:
Du kan vara lugn. Om vi utgår från den faktan vi har, dvs att detta rör en 12-åring med kopplingar till NML/764 som helt oprovocerat knivhuggit en 5-årig flicka - Ja, då vore det ju märkligt om han inte omhändertagits i SIS verksamhet. Man kan ju också tänka sig att det finns en överhängande risk för 12-åringens egna säkerhet. Om vi dessutom tar alternativet, dvs familjehem, så är det oftast kopplat till situationen i hemmet (t ex omsorgsbrister) och det är ju inte främst sådan problematik som förelegat detta LVU-omhändertagandet.

Hur länge detta barnet kommer vara inom SIS är ju omöjligt att svara på. Det jag kan säga är att ett beslut om LVU skall omprövas var sjätte månad. Men rent krasst så kan man ju vara LVU-placerad t.o.m att man fyllt 18 år, samt i vissa fall t.o.m 21 år. I övrigt kan ju andra vårdinsatser komma att bli aktuella, t ex LPT eller LVM.

/Slutligen skulle jag vilja be dig ta ett litet helikopterperspektiv på denna diskussionen. Jag gav en replik om SIS och LVU och får till svar att jag "försvarar" denna pojken? Du förstår att det blir lite svårt att ta din argument på allvar när faktum är att jag knappt nämnt denna pojken i mitt inlägg?

Självklart är jag inte lugn då det är Sverige vi pratar om - finns så många "förmildrande" orsaker (jag kallar dem ursäkter) i slika fall - här är åldern troligtvis den tyngst, vägande faktorn för att kretinen INTE sitter på en låst SIS-institution... Inte att förglömma är ju att det är så förbannat synd om pojkstackaren, också... Du vet lika väl som mig att vad som kan ske i teorin ofta landar i helt andra ställningstaganden. Självklart kommer den lille telningens framtida utveckling stå i centrum och skall omhuldas. Det kommer såklart resoneras såsom att denna inte kommer vara positiv så länge denne ev. sitter inspärrad - vad tror du då händer? Inte fasiken kommer den lille mördar-aspiranten att då få sitta inne länge nog - om han ens nu gör detta...

Som sagt - du tar mördar-telningen, implicit, i försvar då du gömmer dig bakom lagtexten... Du orkar/kan inte/vill inte se bortom denna - då blir det svårt att ta dig på allvar såsom människa. Du är en anal legalist av värsta sort!
Citera
2026-07-22, 13:52
Medlem
Citat:
Självklart är jag inte lugn då det är Sverige vi pratar om - finns så många "förmildrande" orsaker (jag kallar dem ursäkter) i slika fall - här är åldern troligtvis den tyngst, vägande faktorn för att kretinen INTE sitter på en låst SIS-institution... Inte att förglömma är ju att det är så förbannat synd om pojkstackaren, också... Du vet lika väl som mig att vad som kan ske i teorin ofta landar i helt andra ställningstaganden. Självklart kommer den lille telningens framtida utveckling stå i centrum och skall omhuldas. Det kommer såklart resoneras såsom att denna inte kommer vara positiv så länge denne ev. sitter inspärrad - vad tror du då händer? Inte fasiken kommer den lille mördar-aspiranten att då få sitta inne länge nog - om han ens nu gör detta...

Som sagt - du tar mördar-telningen, implicit, i försvar då du gömmer dig bakom lagtexten... Du orkar/kan inte/vill inte se bortom denna - då blir det svårt att ta dig på allvar såsom människa. Du är en anal legalist av värsta sort!

Sitter han inte på ett låst SIS-boende, så sitter han i vart fall på ett HVB-hem med personal.

Sedan måste du landa i vad detta faktiskt handlar om. En 12-åring är inte straffmyndig, så det finns inget straff att tilldöma honom (det ligger i sakens natur) oavsett hur gärna du vill "straffa och "låsa in". Däremot finns möjlighet till LVU (Lagen om vård av unga). Men LVU är en vårdlag som är till för att skydda barnet i fråga, så det skall inte på något sätt fungera som en bestraffning (även om det givetvis i någon mening är en konsekvens). Så när ett barn befinner sig under ett tvångsomhändertagande av Socialtjänsten/SIS så SKALL vården av det barnet stå i centrum - och inget annat. Det måste du liksom förstå om denna diskussionen skall vara meningsfull. Och innan du blandar in brottsofferperspektivet så vill jag klargöra att det givetvis skall finnas ett brottsofferperspektiv och insatser för detta, men det skall inte vara Socialtjänstens eller SIS ansvar.

Jag vill också tillägga att det är lite av en folksjukdom här på Flashback att när ens argument är slut så börjar man angripa "vad den andre är" och inte "vad den andra säger/tycker" och jag kan konstatera att du också gör på detta sättet. Med det vill jag bara säga att jag observerat och genomskådat detta, så för din egen skull vore ett annat argumentationssätt lämpligt. Gällande din utläggning om vad jag inte orkar/kan/vill så är inte detta svårare än att min personliga åsikt är att straffmyndighetsåldern skall vara kvar som den är - och om man prompt skall sänka den så skall det endast vara till 14 år. En straffmyndighetsålder som omfattar en såhär ung person står jag absolut inte bakom...och inte ens vår regering gör det, eftersom dom ville ha en sänkt straffbarhetsålder till 13 år.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-07-22 kl. 13:57.
Citera
2026-07-22, 14:01
Medlem
Citat:
Tack för det frände, och vi är mången fler som gärna tar liknande avarter såsom denna mordiske 12-åring av daga. Hmm, bödel vore en fin titel att bära...
Jag begriper inte dem som tar så lätt på det. Om det varit min flicka hade jag ägnat hela mitt liv åt att hämnas på missfostret. Åldern har ingen betydelse. Precis som det inte hade någon betydelse för honom att ge sig på en försvarslös 5-åring.
Citera
2026-07-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Knappast att grabben är etnisk svensk för då hade han redan varit uthängd i varje medie som finns. Hade hängt i högerextrema miljöer hade även det varit ute nu vilket inte är fallet

Grabben är en vit icke svensk typ ryss eller liknande

Exakt, annars hade Aftonbladet och Expo redan varit ute med hela ursprunget redan vid det här laget...
Citera
2026-07-22, 14:03
Medlem
Citat:
Sedan måste du landa i vad detta faktiskt handlar om. En 12-åring är inte straffmyndig, så det finns inget straff att tilldöma honom (det ligger i sakens natur) oavsett hur gärna du vill "straffa och "låsa in".
Du måste förstå att lagen behöver göras om imorgon. För den här typen av dåd ska straffen vara extremt kännbara även för en 12-åring.
Citera
2026-07-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Du måste förstå att lagen behöver göras om imorgon. För den här typen av dåd ska straffen vara extremt kännbara även för en 12-åring.

Lagen kommer inte göras om på det sättet, för ingen vill ha en sänkt straffbarhetsålder till 12 år. Tidö-regeringen vill/e ha 13 år och oppositionen/majoriteten i övrigt vill ha 14 år.

Jag kan också meddela att inte ens med en sänkning till 12 år så hade straffet varit kännbart på ett sådant sätt du önskat.
För minderåriga har ju ungdomsreduktion, vilket gör straffet kortare. En bra illustration av detta var Tidö-regeringens ursprungsförslag där man klargjorde att en 14-åring skulle kunna få max 4 års ungdomsfängelse, medans en 13-åring skulle kunna få max 2 års ungdomsfängelse. Vad tror du då att en 12-åring hade fått?
Citera
2026-07-22, 14:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Och tidigare hette han Sen*t Bejz*ku men verkat ha bytt namn till Di*go D*mirov

* = a
Zigenare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera