2026-07-22, 09:30
Medlem
stonecolds avatar
Exakt. Jag kommer inte ihåg vem det var som sa det men det var något i stil med att Kina skapar affärsmässiga relationer och USA skapar bara kaos.

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men Kina har inga som hest ambitioner överta USAs roll som någon slags "världspolis".
Bara ett exempel.
Vid en viss tidpunkt har USA ca 800 bemannade militärbaser utomlands. (Vissa av baserna är inte permanent bemannade.)
Kina har 1 stycken i Djibouti vid infarten till Röda Havet.
Slutsatsen blir då, när USA drar bort sina baser i massor av länder, då kommer detta säkert leda till regionala konflikter, när en massa "småpåvar" vill utöka sin makt och inflytande i sitt närområde.
Citera
2026-07-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stonecold
Gunilla på fjärde våningen.
Vem tror du är den verkliga fienden...?

Gunilla är det hon som skelar eller hon med brösten?
Citera
2026-07-22, 10:08
Medlem
Citat:
Det finns massor med folk däribland Trump som sitter och fantiserar, vilket existentiellt hot Iran skulle vara för alla omgivande länder, ifall USA tvingas retirera från Irans närområde.
Det finns definitivt ett land som kommer "värda morgonluft" när USA så småningom drar sig tillbaka, men detta är absolut inte Iran, utan Turkiet.
Det finns enormt starka krafter i Ankara som önskar återupprätta det Osmanska Riket, där bl.a. Israel var en del, när framöver USA tvingas fly fältet helt enkelt för bristande förmåga!

Karta Europa år 1900.
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fexternal-preview.redd.it%2FFUGflgAQs33JIBErclgs6FK58qHKR66M vB4AqmBi7j8.png%3 Fauto%3Dwebp%26s%3Dfb65525b815b4e8c2ac4ac8ce10a5f1 4c9017afe

Vilka "enormt starka krafter" är detta? Har tråden nått ett nytt nivå av flum? Turkiet jobbar framför allt med att behålla den skakiga suveränitet de har över kurdiska områden...
Citera
2026-07-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är just detta EU har försvarat sig emot, man har lagt in extra tullar mot kinesiska elbilar osv, dvs ingen skillnad mot Trumps tullar, vi ser VW får varsla hur många som helst, genom detta vi försvara oss med tullar mot kina. Usa håller just nu Iran ockuperad o sysselsatt med kriget, man kommer sedan få konentera sig på återuppbyggnad under lång tid, genom detta lugnas världen ner från Irans terror.

Iran vill spela tuffa, visst låt Iran försöka stå emot, för varje dag som går sprängs mer o mer upp, skulle Iran kunnat bygga upp försvaret skulle Iran ha gjort detta, men sanktionerna har inte gjort det möjligt, nu med mycket uppsprängt o använt kommer det ta långtid o bygga upp igen.

Detta är även poängen med Usas kampanj, bomba sönder så mycket som möjligt av Irans alla grejer, det kommer ta mycket lång tid o sedan bygga upp allt igen, undertiden får världen det lugnt.

Världen kommer inte komma undan Usa, inte ens i handeln, just för man utgör en så enormt stor del av världshandeln, nu får däremot övriga världen det ännu svårare att ta igen, just för Trumps tullar, fler o fler företag utökar i Usa än i europa,kina osv, just för energipriser osv är billigare, Kriget gynnar Usa just därför.

Lite svårt att bena ut ordsoppan här men inget av det bemöter det jag skriver. Jag har ju trots aldrig påstått att världens "inte kan komma undan" USA, eller ens vill göra det. Det handlar kanske mer om att världen allt mer inte "kan komma undan" Kina heller. Det vill säga just att ordningen blir allt mer bipolär - en trend som funnits länge men som accelererats av detta krig.
Citera
2026-07-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är väll bara fallande bomber som skiljer "stormakten" kina, från "stormakterna" iran och ryssland.

Du vet, de där geopolitiska "stormakterna" som larvar sig.

gick du sönder?

Och fallande bomber är ju precis det Kina inte behöver oroa sig över. Under Trump är det alltmer osäkert om USA ens kommer att försvara Taiwan om och när det krävs.
Citera
2026-07-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Lite svårt att bena ut ordsoppan här men inget av det bemöter det jag skriver. Jag har ju trots aldrig påstått att världens "inte kan komma undan" USA, eller ens vill göra det. Det handlar kanske mer om att världen allt mer inte "kan komma undan" Kina heller. Det vill säga just att ordningen blir allt mer bipolär - en trend som funnits länge men som accelererats av detta krig.
Äsch rent trams, Usa är EU.s viktigaste, vi expoterar mest till Usa, 21% medans vi bara expotera 7,5% till Kina, det är även vad Trump berätta, handelsunderskottet.

Genom detta är Usa det viktigaste landet för EU, det styr hur hög arbetslösheten osv kommer o vara med detta ser du bara hur enkelt Trump fick igenom tullarna, vi kunde inte stå emot ett handels krig, vi har inte ens energi så det räcker utan Usa.

Vi såg nu via nato hur man hylla Trump o framhöll nato är starkt, så viktig är Usa för europa, dva hela vägen, samt Usa är så mycket starkare än europa inom världshandel, försvar osv, samt du ser börsen idag, den går spikrakt upp, den berätta hur världen mår.
Citera
2026-07-22, 11:00
Medlem
Citat:
Med 99% säkerhet var det judarna i Israel som lurade Trump med, -"bara vi dödar den där högsta mullan, sen kommer det nuvarande styret i Iran falla, och istället kommer lydiga USA-krafter ta makten i Iran, och det iranska folket kommer inte mer skrika "Gud är stor", utan "Trump är stor"!
Sannolikt har du rätt men hur dum i luvan är då Trump? Att en dödad ayatolla omedelbart skulle ersättas av en likasinnad ayatolla visste ju alla.

Trump har verkligen gjort sig till åtlöje med sitt militära fiasko i Iran. Dessutom har kriget hittills kostat den amerikanska befolkningen över 300 miljarder kronor.

Om USA drar sig ur nu har man åstadkommit nada och Irans styre förblir intakt och dess militära kapacitet kommer att vara återställd inom några månader.

Kan den där Donald Trump aldrig göra något rätt?
Citera
2026-07-22, 11:05
Medlem
Citat:
Äsch rent trams, Usa är EU.s viktigaste, vi expoterar mest till Usa, 21% medans vi bara expotera 7,5% till Kina, det är även vad Trump berätta, handelsunderskottet.

Genom detta är Usa det viktigaste landet för EU, det styr hur hög arbetslösheten osv kommer o vara med detta ser du bara hur enkelt Trump fick igenom tullarna, vi kunde inte stå emot ett handels krig, vi har inte ens energi så det räcker utan Usa.

Vi såg nu via nato hur man hylla Trump o framhöll nato är starkt, så viktig är Usa för europa, dva hela vägen, samt Usa är så mycket starkare än europa inom världshandel, försvar osv, samt du ser börsen idag, den går spikrakt upp, den berätta hur världen mår.

Jag har än en gång inte sagt något annat. USA kommer fortsatt vara viktigast, framför allt såklart för Europa och även i omvärlden. Jag tvivlar på att det kommer ändras under min livstid. Det jag säger är att Kina kommer att bli den andra polen i geopolitiken. Det kommer inte att bli något nytt kallt krig och världen kommer inte vara så jämt delad i tre som på den tiden (bäst säga det direkt så att du inte missförstår mig igen), men det som kommer att kännas igen från det kalla kriget kommer vara just bipolariteten, med undantaget att Kina kommer att vara starkare än Sovjetunionen var då. USA kommer alltså fortfarande vara den ledande stormakten, men inte ensam stormakt på det sätt man har varit sedan kalla krigets slut.
Senast redigerad av Flaskback 2026-07-22 kl. 11:09.
Citera
2026-07-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Sannolikt har du rätt men hur dum i luvan är då Trump? Att en dödad ayatolla omedelbart skulle ersättas av en likasinnad ayatolla visste ju alla.

Trump har verkligen gjort sig till åtlöje med sitt militära fiasko i Iran. Dessutom har kriget hittills kostat den amerikanska befolkningen över 300 miljarder kronor.

Om USA drar sig ur nu har man åstadkommit nada och Irans styre förblir intakt och dess militära kapacitet kommer att vara återställd inom några månader.

Kan den där Donald Trump aldrig göra något rätt?

Du har fel. Kriget har troligen kostat minst det dubbla, och möjligen mycket mer än så. Helt korrekt på det andra dock.
Citera
2026-07-22, 11:14
Medlem
Citat:
Jag har än en gång inte sagt något annat. USA kommer fortsatt vara viktigast, framför allt såklart för Europa och även i omvärlden. Jag tvivlar på att det kommer ändras under min livstid. Det jag säger är att Kina kommer att bli den andra polen i geopolitiken. Det kommer inte att bli något nytt kallt krig och världen kommer inte vara så jämt delad i tre som på den tiden (bäst säga det direkt så att du inte missförstår mig igen), men det som kommer att kännas igen från det kalla kriget kommer vara just bipolariteten, med undantaget att Kina kommer att vara starkare än Sovjetunionen var då. USA kommer alltså fortfarande vara den ledande stormakten, men inte ensam stormakt på det sätt man har varit sedan kalla krigets slut.
Sluta tramsa, vi vet att Kina är inte o lita på idagens läge, varav vi börja tulla upp Kina, tysken har varit naiva, man har lärt upp Kina hur man bygger bilar, nu har tyskarna fått på käften o måste börja dra ner på sin biltillverkning, just för man lärde upp Kina.

Vi har i gott minne när Trump berätta köp inte rysk gas, Hur tyskarna satt o skratta, nu har man fått äta upp allt med råge, visa sig Trump hade 100% rätt,

German delegates laughing after being warned about becoming depending on Russia for oil (2018 UN)

https://www.reddit.com/r/agedlikemilk/comments/t9nt2m/german_delegates_laughing_after_being_warned/
Citera
2026-07-22, 11:41
Medlem
Citat:
Sluta tramsa, vi vet att Kina är inte o lita på idagens läge, varav vi börja tulla upp Kina, tysken har varit naiva, man har lärt upp Kina hur man bygger bilar, nu har tyskarna fått på käften o måste börja dra ner på sin biltillverkning, just för man lärde upp Kina.

Vi har i gott minne när Trump berätta köp inte rysk gas, Hur tyskarna satt o skratta, nu har man fått äta upp allt med råge, visa sig Trump hade 100% rätt,

German delegates laughing after being warned about becoming depending on Russia for oil (2018 UN)

https://www.reddit.com/r/agedlikemilk/comments/t9nt2m/german_delegates_laughing_after_being_warned/

Klart Kina inte är att lita på. Men det betyder inte att länder inte engagerar med landet. Inget land engagerar med ett annat baserat helt på blind tillit ändå.
Citera
2026-07-22, 12:55
Avstängd
Citat:
Och fallande bomber är ju precis det Kina inte behöver oroa sig över. Under Trump är det alltmer osäkert om USA ens kommer att försvara Taiwan om och när det krävs.

hahahah... mm vilken dag somhelst nu kommer nallepuh och hans fattiga och svältande befolkning av fladdermusjägare anfalla...

kommer det här ske innan iran "besgrat" usa eller kanske innan putin vunnit 3 dagarskriget mot ukraina, i den patetiska hjärndöda sandlådand där botten lagen på den geopolitiska maktkartan kastar sand och snorkråkar på varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in