2026-07-22, 13:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Du har fel. Kriget har troligen kostat minst det dubbla, och möjligen mycket mer än så. Helt korrekt på det andra dock.

hahahahahha, har ni svårt att räkna med sifrror större än ett socialbidrag.

usas månadsbudget på försvar ,dvs den lilla delen a 10%-15% av deras federala budget, inte att förväxla med delstaternas egna budgetar, är ca 700miljarder skr/månad (x 12 då för helåret).

så ni jiddrar om det är motsvarande 2 veckor eller 4 veckor av den lilla budgetposten som belastat USA pga av iran kriget...

jisses, att ni kostat svenska skattebetalre ca 1,5 millar var i bara skolpeng är ju en långt mer tragisk och onödigt slöseri än apelsinmannens lilla lek med iran-muslimernas terrorister.
Citera
2026-07-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hahahah... mm vilken dag somhelst nu kommer nallepuh och hans fattiga och svältande befolkning av fladdermusjägare anfalla...

kommer det här ske innan iran "besgrat" usa eller kanske innan putin vunnit 3 dagarskriget mot ukraina, i den patetiska hjärndöda sandlådand där botten lagen på den geopolitiska maktkartan kastar sand och snorkråkar på varandra?

Jag tvivlar på att han faktiskt kommer att anfalla Taiwan under Trumps presidentskap. Som det verkar nu verkar tyngd ligga på att sprida propaganda i Taiwan som försöker övertyga Taiwaneser att ett övertagande är ofrånkomligt. Det är uppenbart att Trumps MAGA-riktning hjälper honom med detta, eftersom Taiwan skulle ha det nästan omöjligt att stå emot Kina utan USA:s hjälp.
Citera
2026-07-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det finns massor med folk däribland Trump som sitter och fantiserar, vilket existentiellt hot Iran skulle vara för alla omgivande länder, ifall USA tvingas retirera från Irans närområde.
Det finns definitivt ett land som kommer "värda morgonluft" när USA så småningom drar sig tillbaka, men detta är absolut inte Iran, utan Turkiet.
Det finns enormt starka krafter i Ankara som önskar återupprätta det Osmanska Riket, där bl.a. Israel var en del, när framöver USA tvingas fly fältet helt enkelt för bristande förmåga!
Citat:
Vilka "enormt starka krafter" är detta? Har tråden nått ett nytt nivå av flum? Turkiet jobbar framför allt med att behålla den skakiga suveränitet de har över kurdiska områden.

Jag kan garantera att Turkiet ligger direkt i startgroparna att överta kontrollen över Irak, Syrien och Libanon, när snart Trump och USA kommer fly fältet för bristfällig både förmåga och intresse.
När det gäller Israel kommer säkert alliansen med USA bestå, i alla fall under ganska lång överskådlig tid.
Nästan säkert kommer denna utveckling även spilla över på NATO och EU+UK, med betydande minskning av USAs satsning och intresse.
Men vad konsekvenserna sen blir för NATO och EU, detta är svårt att direkt förutspå, annat än att EUs och NATOs betydelse kommer att minska?
Citera
2026-07-22, 13:33
Medlem
Citat:
hahahahahha, har ni svårt att räkna med sifrror större än ett socialbidrag.

usas månadsbudget på försvar ,dvs den lilla delen a 10%-15% av deras federala budget, inte att förväxla med delstaternas egna budgetar, är ca 700miljarder skr/månad (x 12 då för helåret).

så ni jiddrar om det är motsvarande 2 veckor eller 4 veckor av den lilla budgetposten som belastat USA pga av iran kriget...

jisses, att ni kostat svenska skattebetalre ca 1,5 millar var i bara skolpeng är ju en långt mer tragisk och onödigt slöseri än apelsinmannens lilla lek med iran-muslimernas terrorister.

Jag bryr mig knappast då jag inte är amerikan. Men hur liten utgiften än är i förhållande till landets totala utgifter så bryr sig väljare troligen mer när det börjar röra sig om hundratals, eller mer än tusen dollar per person.
Citera
2026-07-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jag kan garantera att Turkiet ligger direkt i startgroparna att överta kontrollen över Irak, Syrien och Libanon, när snart Trump och USA kommer fly fältet för bristfällig både förmåga och intresse.
När det gäller Israel kommer säkert alliansen med USA bestå, i alla fall under ganska lång överskådlig tid.
Nästan säkert kommer denna utveckling även spilla över på NATO och EU+UK, med betydande minskning av USAs satsning och intresse.
Men vad konsekvenserna sen blir för NATO och EU, detta är svårt att direkt förutspå, annat än att EUs och NATOs betydelse kommer att minska?

Jasså du kan garantera det? Hoppas världens underrättelsetjänster, militära strateger och politiska ledare har koll på denna bombsäkra och väl underbyggda analys...
Citera
2026-07-22, 14:18
Avstängd
Citat:
Jag tvivlar på att han faktiskt kommer att anfalla Taiwan under Trumps presidentskap. Som det verkar nu verkar tyngd ligga på att sprida propaganda i Taiwan som försöker övertyga Taiwaneser att ett övertagande är ofrånkomligt. Det är uppenbart att Trumps MAGA-riktning hjälper honom med detta, eftersom Taiwan skulle ha det nästan omöjligt att stå emot Kina utan USA:s hjälp.

är det här samma analys som sandlådan genomförede innan putins 3 dagarskrig mot europas (typ) fattiagaste land ukraina?
Citera
Medlem
Citat:
är det här samma analys som sandlådan genomförede innan putins 3 dagarskrig mot europas (typ) fattiagaste land ukraina?

Det kan det väl inte vara eftersom det berör helt olika länder...
Citera
Avstängd
Citat:
Jag bryr mig knappast då jag inte är amerikan. Men hur liten utgiften än är i förhållande till landets totala utgifter så bryr sig väljare troligen mer när det börjar röra sig om hundratals, eller mer än tusen dollar per person.

hahahaha. ja, de som inte kan räkna. men de röstar ungefär lika tät i som du i de amerikanska valen.
Citera
2026-07-22, 14:20
Avstängd
Citat:
Det kan det väl inte vara eftersom det berör helt olika länder...

låter som från samma analys.

tar inte många veckor av sjöblokad innan kineserna börjar ära varandras grannars barn, likt de gjorde 1960.

bättre än fladermus för oss i väst antar jag.
Citera
2026-07-22, 14:21
Medlem
Citat:
hahahaha. ja, de som inte kan räkna. men de röstar ungefär lika tät i som du i de amerikanska valen.

Du behöver inte kunna räkna för att rösta i USA. Och du behöver inte vara räkneokunnig för att motsätta dig att skattepengar går på ett krig som dessutom gör bränsle dyrare och driver på prisökningar.
Citera
2026-07-22, 14:23
Avstängd
Citat:
Du behöver inte kunna räkna för att rösta i USA. Och du behöver inte vara räkneokunnig för att motsätta dig att skattepengar går på ett krig som dessutom gör bränsle dyrare och driver på prisökningar.

onej... det svajjar och blåser snålt bland världens top 20% rikaste.... voj voj...

ni naiva revolutionärer är födda i fel tid och i fel del av världen.
Citera
2026-07-22, 14:24
Medlem
Citat:
låter som från samma analys.

tar inte många veckor av sjöblokad innan kineserna börjar ära varandras grannars barn, likt de gjorde 1960.

bättre än fladermus för oss i väst antar jag.

Fast det är det som är poängen - att det är osäkert om USA kommer vilja blockera Kina eller på andra sätt blanda sig i. Det är fortfarande hoppfullt att exempelvis Japan driver en hårdare linje, och att Taiwaneserna fortsatt starkt motsätter sig ett övertagande. Men du måste väl förstå att det är till Kinas fördel här att USA inte längre otvetydigt garanterar Taiwans säkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in