2026-07-22, 08:51
Medlem
Pussykings avatar
Förstår inte riktigt varför fokus ligger på att skådespelarna inte är greker, det är ju ändå extremt ovanligt att man väljer aktörer som är helt okända för en internationell publik.

Fokus borde istället ligga på filmens budskap, dvs att man ska visa gästfrihet mot främlingar och tro det bästa om dom. Men om främlingarna missbrukar gästfriheten är det ok att ha ihjäl dom under brutala former. Är filmen verkligen woke?
Citera
2026-07-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Många av er som tycker filmen är bra har ju inte ens läst eposet så ni vet inte om filmen var bra.

Det räckte ju att se 23 sekunder in i trailern för att "Batman" skulle dyka upp som spartan för att veta att denna film inte ligger på min priolista: https://www.youtube.com/watch?v=Mzw2ttJD2qQ

Kanske har folk drivit med detta så mycket att man därför har släppt den nya trailern? Och den är ju som en parodi med den ena överdrivna "känsloattacken" efter den andra av träkloss-ansiktet Matt Damon: https://www.youtube.com/watch?v=f_bKjZeJBBI

Ingen av trailrarna påminde i vart fall om Homeros Odysséen. Men för den som inte kan läsa var det säkert skönt att se filmen.

Som jag förstått det dödade heller inte Matt Damon tjänstekvinnorna som svikit Penelope och Telemachos på slutet genom att hänga dem, och han hade väl heller inga utomäktenskapliga sexuella förhållanden med bland andra Calypso? Då är det en barnversion ni har sett.

Och sen är ju skådespelarlistan rena skämtet. Varför kan inte Damon och de andra nu börja spela vanlig teater istället och leva på de miljoner de redan dragit in på diverse skitfilmer, så att andra, okända men bättre skådespelare kan få komma fram? Den här filmen behöver som jag förstår det dra in 700 miljoner dollar för att gå runt. Den kommer inte att få en spänn av mig utifrån min kunskap hittills. Så skippa detta och läs eposet är mitt råd, men de flesta klarar inte det längre.

En film kan vara bra utan att det följer eposet. Du har inte läst originalet heller. Du har läst en översättning (En version) av många.

Har du sett filmen? Om inte uttala dig inte om den var bra eller dålig.
Citera
2026-07-22, 09:26
Medlem
GormDenGamles avatar
Oklart ang. sanningshalten. Men..
Citat:
Rotten Tomatoes CAUGHT RIGGING Reviews For Odyssey Red-Handed
https://youtu.be/bg-Kp69sfWM?si=GvTEu6m17qQUmg7i
Citera
2026-07-22, 09:43
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Ser fram emot den och Cyklops delen.

Kul hur Nolan dissade cg där.

Christopher Nolan made sure that the cyclops in The Odyssey was done practically, and the scene was apparently inspired by the work of Guillermo Del Toro, who's well known for using practical effects to evoke horror.

Men sånt bryr sig väl inte hatarna om.
Ja, det såg nästan fasansfullt ut, Jimmy!
Citera
2026-07-22, 09:47
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Väldigt liten roll och väldigt medioker.

Gjorde ju annars ett par hyffsade(eller till och med bra) insatser som ung i Juno och Hard Candy, åtminstone tyckte jag det vid tiden det begav sig.
När den var en kvinna menar du.

Det är intressant hur en liten och späd kvinna kan vara snygg/sexig men hur det inte blir bra alls när den ska bli en man.
Hon var 9/10 som kvinna men 3/10 som man.

En man på 155cm och det utseendet hade fått noll match på tinder. Men som kvinna hade hon haft 1000+ och inte kunnat välja vem hon ska svara för att det blir för mycket matcher. Intressant det där.
Citera
2026-07-22, 10:10
Medlem
Afrikanskan är väldigt snygg, bra val där.
Citera
2026-07-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Såg skiten. Sån satans värdelös multikulti smörja. När en film börjar med närbild på en neger och fortsätter med en sal där fler negrer, asiater och indier sitter i en scen som föreställer antikens Grekland, då vet man vilket SKITFILM det är. Så uselt skådespeleri av alla b-skådisarna i sidorollerna. Hollywoodisering och multikultihjärntvätten går på för fullt.
Sorgligt. Fördärvande.

Nej du såg den inte🤣.
Citera
2026-07-22, 10:24
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nolans dravel om betydelsen av historien påstår han är att man skall vara snäll mot främlingar.
Hela sensmoralen i Odyssen är att högmod och narcissism straffar sig och att gäster som snyltar skall dödas och svek hämnas.
Nolan har omtolkat xenia något i syfte att få det att funka som en slags tema för filmen. Odyssen är en rätt spretig historia av typen "och sen... och sen... och sen...", så det var nog behövligt när det ska bli hollywoodfilm. Att man skippat gudarnas nycker och konstant ändrade gunst är också rätt rimligt, det blir svårt att porträttera i film på ett bra sätt.

Athenas vrede över förstörelsen av Troja (trots att hon stöttat akeerna och Odysseus) görs om till något mer generellt och kopplas ihop med xenia. Fair enough.

Det är framför allt i slutet jag tycker att han har svårt att knyta ihop xeniasäcken han skapat. Det blir totalt obegripligt. Att man skulle ha någon slags skyldighet att inte slå ihjäl folk som attackerat en i sitt eget hem är givetvis trams.

Angående högmod kommer det ju upp i filmen. Odysseus framstår som en person som vill ha kontroll och stå över gudarna. För att komma hem måste han vilja komma hem men också släppa planen att överlista gudarna utan bara ge sig till Poseidon. Så nog finns temat om högmod kvar.
Citera
2026-07-22, 10:40
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Oklart ang. sanningshalten. Men.. https://youtu.be/bg-Kp69sfWM?si=GvTEu6m17qQUmg7i

Jag köpte inte all hyllning när den började komma, med allt snack runt denna filmen, en av de mest nedtummade trailers någonsin på YouTube så var det självklart att det plötsligt skulle börja komma 10/10 reviews.

Jag har inte sett den själv ännu och den är säkert bra men att den är något mirakel har jag svårt, det blir svårt att bortse från den katastrofala castingen.
Citera
2026-07-22, 10:51
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Orkar inte ögna igenom tråden - är filmen sevärd, eller är den för woke? Kan man få en liten punktlista och sammanställning på de viktigaste "pros and cons", med filmen? Tack, på förhand...
Citera
2026-07-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Såg skiten. Sån satans värdelös multikulti smörja. När en film börjar med närbild på en neger och fortsätter med en sal där fler negrer, asiater och indier sitter i en scen som föreställer antikens Grekland, då vet man vilket SKITFILM det är. Så uselt skådespeleri av alla b-skådisarna i sidorollerna. Hollywoodisering och multikultihjärntvätten går på för fullt.
Sorgligt. Fördärvande.
Visste du inte att det var en PK Nohlan film innan du köpte biljett?🤣 var ju allmänt känt! Har du en iq under rumstemperatur
Citera
2026-07-22, 11:21
Medlem
doncroces avatar
Snacka om att pissa på ett 2700 år gammalt västerländskt kulturarv, uppenbart att allt som är just västerländskt, vitt eller maskulint måste ändras, bytas eller på annat sätt undermineras, det är filmens budskap.

Så lider man av race-swap eller gender ideology/dei fatigue, rekommenderar jag inte filmen.

Slutbetyg: Meh!
Senast redigerad av doncroce 2026-07-22 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in