2026-07-21, 21:08
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen
Såg precis filmen på vanlig bio.
Mäktig film, var rätt fränt med vissa ljud på tex monster osv. Men musiken kändes like malplacerad ibland, typ som att den inte stämde överens med känslan jag ville ha i just den scenen.
Och alla kända skådisar, hade hellre haft lite fler nykomlingar, det verkligen kryllade av kända ansikten som lite tar bort mystiken i en sån här film.
Men jag är ändå nöjd med biobesöket. I en tid av mest skit i storslagna filmer genren så får jag ändå va nöjd. Tack för mig.
Hur står den sig mot andra storfilmer, speciellt sådana som utspelar sig kring samma tidsperiod?
Citera
2026-07-21, 21:12
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Hörde att Ellen Page är med. Är hon fortfarande lika sexig som i Juno? Hon är väl dubbelt så gammal nu?
ser ut som en 37 årig pojke.

hon har micropenis/klitta nu för hon(han??) har gått på testo.
Citera
2026-07-21, 21:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
nerdrotic har noterat att de gamla grekerna tydligen använde vikingaskepp. 1500 år innan vikingarna... Här hans recension, inte helt nöjd men han har ofta fokus på woke och jag litar inte helt på hans åsikter om själva filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=zIHfhQnmg7Q

De har inte ens betalat för hyran! Lite klent med tanke på miljardbudget.

Citat:
Ett skepp från den värmländska föreningen Vikingaleden användes i storfilmen The Odyssey. Det som kunde ha blivit en rolig anekdot för föreningen har i stället slutat i en obetald faktura och uteblivna svar.

– Det rör sig om kaffepengar för ett sådant bolag, anser Peter Olausson, ordförande i Föreningen Vikingaleden i Nysäter.
https://www.vf.se/kritiken-mot-hollywoodbolaget-pengarna-uteblev/
Citera
2026-07-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Hur står den sig mot andra storfilmer, speciellt sådana som utspelar sig kring samma tidsperiod?

Den står sig bra och kan nog bli en klassiker på dvd om den säljs i rätt format så man ser vad som händer. Har inte sett den i IMAX och den ska nog ses i IMAX.
Tyckte några scener var konstiga, sen efteråt när jag förstod att jag inte hade fått se hela blickfånget i scenen förstod jag vad felet var.
Men de får till den själsliga resan och det känns som en ny Dante inferno fast i film.
Citera
2026-07-21, 21:27
Medlem
Riktigt bra film, 8,7 av 10 ca skulle jag säga.
Göransson kommer att kamma hem sin fjärde Oscar.
Citera
2026-07-21, 21:45
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Hon ser inte ut att ha åldrats en dag. Precis som du minns henne. Supersexig i filmen.

Hon är ju ganska petite som det heter, och sådana kvinnor brukar åldras bättre. Samma med Natalie Portman, även om hennes ålder börjar synas.
Citera
2026-07-21, 21:49
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Benny påstår att bottar har massröstat med falska toppbetyg.

"Rotten Tomatoes CAUGHT RIGGING Reviews For Odyssey Red-Handed"
https://www.youtube.com/watch?v=bg-Kp69sfWM
Citera
2026-07-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Hon ser inte ut att ha åldrats en dag. Precis som du minns henne. Supersexig i filmen.

Det får man väl ta med en nypa salt... Zack Snyder var nog värre som ändå prånglade ut sin 4:3 till hemmatittarna.

4:3 kan du ju ändå välja på tv’n hemma.

Lite svårare att köra större bild än vad som finns dock.
Citera
2026-07-21, 22:08
Medlem
Många av er som tycker filmen är bra har ju inte ens läst eposet så ni vet inte om filmen var bra.

Det räckte ju att se 23 sekunder in i trailern för att "Batman" skulle dyka upp som spartan för att veta att denna film inte ligger på min priolista: https://www.youtube.com/watch?v=Mzw2ttJD2qQ

Kanske har folk drivit med detta så mycket att man därför har släppt den nya trailern? Och den är ju som en parodi med den ena överdrivna "känsloattacken" efter den andra av träkloss-ansiktet Matt Damon: https://www.youtube.com/watch?v=f_bKjZeJBBI

Ingen av trailrarna påminde i vart fall om Homeros Odysséen. Men för den som inte kan läsa var det säkert skönt att se filmen.

Som jag förstått det dödade heller inte Matt Damon tjänstekvinnorna som svikit Penelope och Telemachos på slutet genom att hänga dem, och han hade väl heller inga utomäktenskapliga sexuella förhållanden med bland andra Calypso? Då är det en barnversion ni har sett.

Och sen är ju skådespelarlistan rena skämtet. Varför kan inte Damon och de andra nu börja spela vanlig teater istället och leva på de miljoner de redan dragit in på diverse skitfilmer, så att andra, okända men bättre skådespelare kan få komma fram? Den här filmen behöver som jag förstår det dra in 700 miljoner dollar för att gå runt. Den kommer inte att få en spänn av mig utifrån min kunskap hittills. Så skippa detta och läs eposet är mitt råd, men de flesta klarar inte det längre.
Citera
2026-07-21, 22:17
Medlem
lagfrukts avatar
Odysseus mannar var ifrån Ithaka, så även om det är en sagoberättelse så borde samtliga av manskapet vara från den ön.

Jag ville aldrig se den här filmen, den såg så trist och sönderamerikaniserad ut i reklamen att jag bara blev matt. Den såg inte alls spännande ut. Fick mig att tänka mer på New York än antika Greklands urfolk.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-21 kl. 22:25.
Citera
2026-07-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Såg filmen nyligen och hade helt missat bölandet om castingen till två biroller. Det blev dock en kul bonus att läsa tråden och alla flashback-genier i efterhand haha. Ett exempel:

Grattis - vi har nu facit och kan konstatera att du hade käpprätt åt helvete fel. Filmen är både kritikerrosad och en biosuccé. Hoppas du kan dra några lärdomar av detta så du slipper göra bort dig i framtiden igen.

Mitt eget omdöme av filmen är stabila 4 stjärnor av 5 möjligt. Bra och sevärd men något mästerverk var det inte.
Du är inte den som dikterar facit. Även om den är en succé så kan den ignoreras av miljontals och intäkterna når inte sin fulla potential.

Detta bör du begripa.
Citera
2026-07-21, 22:25
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento

Som jag förstått det dödade heller inte Matt Damon tjänstekvinnorna som svikit Penelope och Telemachos på slutet genom att hänga dem, och han hade väl heller inga utomäktenskapliga sexuella förhållanden med bland andra Calypso? Då är det en barnversion ni har sett.

Ja de ursprungliga förtellningarna låter bedömt mer spännande. Synd att regissören klantade till sin livs största möjlighet och skapade en som bäst halvdan film när han hade kunnat smida guld i ett nytt mästerverk.

Tillbaks till ruta ett som vanligt med Hollywood.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-21 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in