2026-07-22, 09:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Svaret på det vet jag inte, men något man borde göra är att misskreditera och förtala alla jävla influencers. Jag antar att de flesta av dom snackar stockholmska och dom förpestar sina åskådare med sin vidriga dialekt.Märkligt att östgöten uttalar bokstaven r som han gör, så gör dom väl bara nere i Småland, Blekinge och Skåne?

Götaregeln kallas det. Ett skorrande r i början på ord.

Citat:
Götaregeln eller götamålsregeln (även västgötaskorrning) är en regel för hur r uttalas i vissa dialekter: med främre tungspets-r eller med bakre tungrots-r, beroende på var i ordet r-ljudet förekommer. På svenska förekommer fenomenet i götamålen. Uttalet av r anses karakteristiskt för dessa mål[1] och brukar kallas götamåls-r.[2] Principen kan återfinnas i många språk världen över, till exempel i portugisiska, varianter av spanska i Colombia och på Puerto Rico.[3]

Regeln innebär att tungrots-r ([ʁ]) används i början av ord och i början av betonade stavelser, samt där ljudet är långt (rr). Det innebär att ord som räv, stearin och dörr alla har tungrots-r.[4] I övriga positioner används tungspets-r ([r]). Ett ord som räkröra har alltså båda r-ljuden, först två tungrots-r och sedan ett tungspets-r.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6taregeln
Citera
2026-07-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Götaregeln kallas det. Ett skorrande r i början på ord.
Bodde några år i Norrköping och spenderade även mycket tid i Motala, inget jag stötte på där.
Citera
2026-07-22, 17:53
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Klippet påminner mig om meteorologen på SMHI som fick sparken pratade TV-väder på ösjötska.
Där fick han för att han pratade dialekt.

Jag minns även tyske herr Franke som presenterade vädret i P1 för ett antal år sedan. Var alltid en fröjd att höra hans kraftiga tyska brütning. ”Kalmar, füra grader, Schtockholm sechs.” Sverige blev plötsligt lite större.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in