2026-07-22, 09:04
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
När svenska unga vuxna åker till Indien och röker på. Är det även då en gruppmentaliet och kolonisering eller är det bara så om man är Israel?

Skulle rekommendera alla unga vuxna att ta några år på resande fot. Indien är schyst, billigt och fantastisk kultur, Nepal är ännu bättre. Går att röka på och göra affärer i bägge länderna för att ha råd till nästa resa. Självklart inte lagligt att ta droger, men svårt att ta det på allvar när det sitter heliga män och bolmar på lite överallt och marijuana växer som ogräs i dikerna, det är ju en naturlig växt där.

Helt ok att vi svenskar gör det men fan ta Israelerna om de gör samma sak? En aningen rasistisk tråd eller?

Har TS aldrig rest som ung vuxen eller gjort något olagligt? Som jag förstår det bryter de flesta normala Svenskar mot lagen mellan en gång i veckan till dagligen. Smärre trafikbrott är vanligast. Lagen är snarare en riktlinjer för oss när det kommer till brott som inte ses som grova.

Då är alltså Israelerna som oss enligt videon. Reser som unga vuxna och håller sig inte pliktroget till lagen gällande små brott.

Ja, mycket möjligt. Tråden handlar inte om ATT israelerna koloniserar, utan OM israelerna koloniserar. uncivilized påstår att så är fallet, och du verkar inte hålla med. Helt fine.

Svenskar är de första att kritisera sig själva som ingrupp, och därför behövs i mina ögon inte denna kritik utifrån. Vilket världen också verkar hålla med om, då det inte förekommer jättemycket klipp om svenskars beteende mot grannländer och vid utlandsvistelser.

Däremot har Sverige fått en del strålkastarljus kring sitt stora problem senaste åren - gängkriminaliteten. Som sig bör.

Således, noll rasism inblandat. Relevant djupdykning i en ingrupp som står för mycket oro i världen just nu.
Citera
2026-07-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är väl bra att dom försöker bevara sin kultur, även i diasporan?

Här är några andra som försöker sprida sin kultur; i det här fallet i Sverige:
Kina
https://www.cccstockholm.org/en/hem/

Islamister:
https://www.islamiskakulturcenter.se/

(Syd-)Korea
https://sweden.korean-culture.org/

Iran
https://sv.icro.ir/Stockholm

Frankrike
https://ifsuede.com/sv/

Tyskland
https://www.goethe.de/ins/se/sv/kul.html

Mona Sahlin påstod visserligen att Sverige inte har någon kultur
https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/forminskande-av-svensk-kultur-frodas-pa-vara-myndigheter.ee62e950-13d7-4584-ad94-3cb7bb94fce9

Men som vi alla vet är det inte sant. För att parafrasera ordförande Mao:
"Alla länder har en kultur. Sin kultur eller någon annans kultur"

Multi-kultur är också en kultur. Bara inte våran.

Ja, den grejen står inte på egna ben som bevisföring för att det pågår kolonialism. Håller med.

Men det byggs ett case enligt fler parametrar och delanledningar, så att bara attackera en enskild del av resonemanget är inget som fäller uncivilizeds helhet.
Citera
2026-07-22, 09:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Att vi svenskar också reser??? Vi är väl inga kolonisatörer ifall vi nu är i Indien 4 veckor?
Märkligt vad dumma och förringande svar TS får...

Märks att du aldrig varit i Malaga. Sverige är ett av de mest talade språken på flygplatsen där. I Fuengirola finns "Svenska Skolan" där eleverna verkar vara bättre på svenska än spanska.
Citera
2026-07-22, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Märks att du aldrig varit i Malaga. Sverige är ett av de mest talade språken på flygplatsen där. I Fuengirola finns "Svenska Skolan" där eleverna verkar vara bättre på svenska än spanska.

Kul att du nämner. Jag har varit i Puerto Banos många gånger. Känner till området. Men vi koloniserar inte på det sätt som andra grupper gör. Vi står för våra egna kostnader vilket är annat i andra fall.
Citera
2026-07-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Fakta om kanalen Uncivilized:

Baserad i Qatar.

Skaparen är en professionell lobbyist: Kanalen grundades och drivs av Salem Barahmeh, som tidigare var verkställande direktör för Palestine Institute for Public Diplomacy (PIPD). Han är alltså inte en oberoende dokumentärmakare eller historiker, utan har en professionell bakgrund inom palestinsk opinionsbildning och diplomati.

Videor med titlar som "Why Israel Kidnaps Children (Jewish Ones Too)" är ett utmärkt exempel på hur kanalen förklär aktivism och ibland konspiratoriska teser i en snygg, akademisk dokumentärkostym.

Kanalen är med andra ord en förlängning av professionell, pro-palestinsk och anti-imperialistisk PR.

Inget av detta är något som skrämmer normala människor. Gemini summerar Uncivilized Media på följande sätt:

Citat:
Uncivilized Media is a digital media network and production company founded by Salem Barahmeh and Tala Kaddoura. It focuses on creating multimedia content rooted in activism, education, and international solidarity. The network is dedicated to amplifying the narratives of underrepresented, silenced, or marginalized communities worldwide, particularly those impacted by colonialism and injustice.

I och med att både Israel och USA ägnar sig mycket åt skeenden som åtminstone kan misstänkas vara kolonialism, så blir också mycket av kanalens content riktat åt det hållet.

Men absolut, en rimlig portion källkritik är på sin plats även när det är folk med rimliga åsikter som presenterar faktan. Man kan inte avfärda dessa lika bryskt som dina propagandakanaler som ivrar för fortsatt död och förstörelse dock.
Citera
2026-07-22, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Sant, och visst har väl svenskarnas rykte på solkusten dalat rätt rejält senaste årtiondet?

Speciellt när det en period blev ett näste för kriminella på flykt.

Detta är något som israelerna också får känna nu, och något som i deras fall eventuellt också är mer systematiserat än i Sveriges fall.
Citera
2026-07-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Inget av detta är något som skrämmer normala människor. Gemini summerar Uncivilized Media på följande sätt:

Uncivilized är en propalestinsk propagandakanal helt utan trovärdighet.

Citat:
I och med att både Israel och USA ägnar sig mycket åt skeenden som åtminstone kan misstänkas vara kolonialism, så blir också mycket av kanalens content riktat åt det hållet.

Kanalen är en propagandakanal med udden mot Israel och USA och därför riktas propagandan mot USA och Israel.

Citat:
Men absolut, en rimlig portion källkritik är på sin plats även när det är folk med rimliga åsikter som presenterar faktan.

Varje gång jag gör en källkontroll av dina länkar visar det sig handla om muslimska statliga medier, turkiska statliga medier eller, som i detta fall, en pro-palestinsk lobbygrupp.

Citat:
Man kan inte avfärda dessa lika bryskt som dina propagandakanaler som ivrar för fortsatt död och förstörelse dock.

Du ljuger. Medier som Jerusalem Post och The Times of Israel eller Globes Business är inte några propagandakanaler. Du avfärdar alla israeliska medier som propagandakanaler så länge budskapet inte passar dina egna åsikter.
Citera
2026-07-22, 09:38
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ja, mycket möjligt. Tråden handlar inte om ATT israelerna koloniserar, utan OM israelerna koloniserar. uncivilized påstår att så är fallet, och du verkar inte hålla med. Helt fine.

Svenskar är de första att kritisera sig själva som ingrupp, och därför behövs i mina ögon inte denna kritik utifrån. Vilket världen också verkar hålla med om, då det inte förekommer jättemycket klipp om svenskars beteende mot grannländer och vid utlandsvistelser.

Däremot har Sverige fått en del strålkastarljus kring sitt stora problem senaste åren - gängkriminaliteten. Som sig bör.

Således, noll rasism inblandat. Relevant djupdykning i en ingrupp som står för mycket oro i världen just nu.
Nu börjar din video med att beskriva att Israelerna åker till Indien som unga vuxna och där röker på. Som om det är något ovanlig.

När jag kollade upp detta så hamnar Israel på plats 29 eller 14 bland de länder som flest turister i Indien och utgör 1,8% eller 0,5% enligt två olika sökresultat av turisterna där.

Hade jag bott så nära Indien hade jag rest dit också även nu.

Som ung vuxen reser man i regel långturer, så också till Indien. Är där i flera månader åt gången. Fantastiskt trevligt hoppas att våra unga vuxna tar den chansen eller åker till det land som lockar dem.

När det gäller att röka på i Indien och att det inte då respekterar Indisk lag. Så uppmanar Indien på många sätt unga resenärer att bryta mot den lagen. Som exempel, försökte jag vid tillfälle röka en cigg vid en tydligen helig plats. Blev tillsagd av de heliga männen att den sorten inte vad ok där. De tiggde alla en cigg av mig och sedan sattes det igång som en våg av
chillum rökning. Så på vissa platser får man bara röka på. Samt som sagt det växer naturligt.

Kan inte du motivera varför det gör enbart Israeler till något fult att de turistar i Indien. Du skapade ju endå en tråd om detta. Eller handlar det bara om att klistra på en gruppmentaliet på ett folk, något som är rasistiskt att göra?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-22 kl. 09:44.
Citera
2026-07-22, 09:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Kul att du nämner. Jag har varit i Puerto Banos många gånger. Känner till området. Men vi koloniserar inte på det sätt som andra grupper gör. Vi står för våra egna kostnader vilket är annat i andra fall.

Jaha, du menar att judarna är parasiter på samhället? De betalar inte skatt eller vad menar du?
Citera
2026-07-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Uncivilized är en propalestinsk propagandakanal helt utan trovärdighet.

Dom representerar en sida av konflikten.

Sen kan man inte köpa deras världsbild rakt av, utan man får pussla ihop en helhet utifrån de olika delarna. Precis som vanligt. Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte påstår att detta är sanningen, medan du postar åsikter från Bill Ackman där du glaze:ar honom och behandlar hans indoktrinerade tankar som sanningen.

Citat:
Kanalen är en propagandakanal med udden mot Israel och USA och därför riktas propagandan mot USA och Israel.

Kanalen har en antikolonial agenda, och då blir kritiken naturligt riktad mot kolonialister. Agree.

Citat:
Varje gång jag gör en källkontroll av dina länkar visar det sig handla om muslimska statliga medier, turkiska statliga medier eller, som i detta fall, en pro-palestinsk lobbygrupp.

Källkontroll av mina länkar? Jag postar den rakt upp och ner i första inlägget. Namnger även källan.

Citat:
Du ljuger. Medier som Jerusalem Post och The Times of Israel eller Globes Business är inte några propagandakanaler. Du avfärdar alla israeliska medier som propagandakanaler så länge budskapet inte passar dina egna åsikter.

Jag avfärdar inte israeliska medier som propagandakanaler, jag avfärdar israeliska artiklar postade av DIG som propaganda-artikler. Av den enkla anledningen att du dels aldrig skulle posta något som bryter mot din sanning, och dels alltid utan undantag försöker kurera narrativet på ett sätt som gör grov våldsanvändning mot araber och iranier legitim.

Nog om källan nu. Pågår det israelisk kolonialism?
Citera
2026-07-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Nu börjar din video med att beskriva att Israelerna åker till Indien som unga vuxna och där röker på. Som om det är något ovanlig.

När jag kollade upp detta så hamnar Israel på plats 29 eller 14 bland de länder som flest turister i Indien och utgör 1,8% eller 0,5% enligt två olika sökresultat av turisterna där.

Hade jag bott så nära Indien hade jag rest dit också även nu.

Som ung vuxen reser man i regel långturer, så också till Indien. Är där i flera månader åt gången. Fantastiskt trevligt hoppas att våra unga vuxna tar den chansen eller åker till det land som lockar dem.

När det gäller att röka på i Indien och att det inte då respekterar Indisk lag. Så uppmanar Indien på många sätt unga resenärer att bryta mot den lagen. Som exempel, försökte jag vid tillfälle röka en cigg vid en tydligen helig plats. Blev tillsagd av de heliga männen att den sorten inte vad ok där. De tiggde alla en cigg av mig och sedan sattes det igång som en våg av
chillum rökning. Så på vissa platser får man bara röka på. Samt som sagt det växer naturligt.

Kan inte du motivera varför det gör enbart Israeler till något fult att de turistar i Indien. Du skapade ju endå en tråd om detta. Eller handlar det bara om att klistra på en gruppmentaliet på ett folk, något som är rasistiskt att göra?

Heter tråden "det stora problemet med israeler som åker till Indien för att röka på"?

Nej. Du får hålla på med dina löjeväckande försök till gotcha någon annanstans.

Rasism handlar om att genetiskt koppla beteendemönster och förutbestämda betingelser till en specifik folkgrupp. Detta handlar om en nationell strategi som inte på något sätt innefattar samtliga födda i landet.

Vilket klippet också tar upp. Titta på hela istället för att kolla en minut och försöka skapa något slags luftargument.
Citera
2026-07-22, 10:12
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Heter tråden "det stora problemet med israeler som åker till Indien för att röka på"?

Nej. Du får hålla på med dina löjeväckande försök till gotcha någon annanstans.

Rasism handlar om att genetiskt koppla beteendemönster och förutbestämda betingelser till en specifik folkgrupp. Detta handlar om en nationell strategi som inte på något sätt innefattar samtliga födda i landet.

Vilket klippet också tar upp. Titta på hela istället för att kolla en minut och försöka skapa något slags luftargument.
Men beskriv då? Allvarligt kollar jag på en video som är så pass rasistisk den första delen så kollar jag hellre på något som inte är det.

Forumets regler säger även att vi inte ska behöva se en video för att kunna skriva i en tråd. Felet om någons är alltså inte mitt.

Det de visar upp och använder och hävdar är en beskrivning på jätte många som reser till Indien. Jag var där några gånger flera månader åt gången. Rökte på och gjorde affärer, alla inte helt lagliga och träffade svenskar och andra.

Det är alltså en beskrivning på unga vuxna resande i landet inte nödvändigtvis Israeler och så är det enbart fruktansvärt för att de är Israeler. Kunde lika gärna varit en rasistisk video om svenskar istället, vi är lika när vi är där. Jag såg inget som skilde de från mig eller andra.

Hur har du det med självkritiken egentligen?

Du reste alltså inte som ung vuxen och kan då stå till doms över de som gjorde det?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-22 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in