2026-07-22, 08:43
Medlem
LKKINGENs avatar
Bara för vi har en skapare betyder inte det att han detaljstyr.
Citera
2026-07-22, 09:11
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Dualismen transcenderad är - Gott
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nej, inte så länge gott fortfarande är en del av den dualistiska motsättningen, eftersom gott alltid definieras i relation till sin motsats, ont.

Titta noga på min profilbild, så kommer du att se.

Vill du betrakta en annan symbol, så gissar jag att denna är österländska version är bekant:

Jin Jang
Citera
2026-07-22, 09:13
Medlem
Citat:
Det är också sant. Det är termodynamikens första huvudsats.

Men döden, oavsett om energin endast omformas och inte försvinner, är någonting vi som varelser ändå möter. Det väcker också frågan om huruvida vi är energi, och i så fall vad som är energi och vad som inte är det.

Det finns trots allt mycket i detta universum som inte kan reduceras till energi.
Som varelse(skapelse) är materia och energi i partnerskap …. På kvantum nivå är de ett(har jag för mig)
Citera
2026-07-22, 09:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Som varelse(skapelse) är materia och energi i partnerskap …. På kvantum nivå är de ett(har jag för mig)
Ja, det är Einsteins E=mc².

Men vad är det som detta partnerskap sker i?
Citera
2026-07-22, 10:53
Medlem
Citat:
Nej, inte så länge gott fortfarande är en del av den dualistiska motsättningen, eftersom gott alltid definieras i relation till sin motsats, ont.

Titta noga på min profilbild, så kommer du att se.
Din avatar - Orm och stork, refererar till Zhang Sanfeng och dennes visdom manifesterad i vissa övningar relaterat till Tajitu. Sanfeng håller samma betydelse som Trismegistus [Hermes] som relaterar till Toth som symboliseras med en Ibis[en stork fågel] Ibis symboliserar visdom och kunskap speciell det som ligger lite dolt, som t.e.x. att Gott och Ont ytterst landar i Gott, likt storken symboliserar födelse, förnyande(som ormen också symboliserar)- ett gott liv, likt liv och död ytterst landar i Liv och således det Goda
Citera
2026-07-22, 10:55
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Din avatar - Orm och stork, refererar till Zhang Sanfeng och dennes visdom manifesterad i vissa övningar relaterat till Tajitu. Sanfeng håller samma betydelse som Trismegistus [Hermes] som relaterar till Toth som symboliseras med en Ibis[en stork fågel] Ibis symboliserar visdom och kunskap speciell det som ligger lite dolt, som t.e.x. att Gott och Ont ytterst landar i Gott, likt storken symboliserar födelse, förnyande(som ormen också symboliserar)- ett gott liv, likt liv och död ytterst landar i Liv och således det Goda
Det är inte en orimlig tolkning. Men symbolen representerar två steg: först en förening av dualiteter, vilket därefter ger upphov till icke-dualitet.
Citera
2026-07-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ja, det är Einsteins E=mc².

Men vad är det som detta partnerskap sker i?
Guds vilja
Citera
2026-07-22, 10:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Guds vilja
Tänk dig i så fall vilja i relation till ovilja.
Citera
2026-07-22, 11:22
Medlem
Citat:
. Men symbolen representerar två steg: först en förening av dualiteter, vilket därefter ger upphov till icke-dualitet.
Eftersom du valt en sådan symbol, antar jag att du tycker det är en symbol som Gott beskriver om icke dualitet
Citera
2026-07-22, 11:24
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Eftersom du valt en sådan symbol, antar jag att du tycker det är en symbol som Gott beskriver om icke dualitet
Tänk mer på din tolkning av symbolen, och försök urskilja skillnaden mellan din tolkning och symbolen i sig.
Citera
2026-07-22, 11:30
Medlem
Citat:
Tänk dig i så fall vilja i relation till ovilja.
Gud vilja är likt den trascenderade dualismen - Gott
Citera
2026-07-22, 11:32
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Gud vilja är likt den trascenderade dualismen - Gott
En dualism kan inte transcenderas så länge den fortfarande bygger på motsatser. Så länge du håller fast vid ett begrepp som gott, kommer dess motsats, ont, alltid att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in