Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Ja, demografin spelar så klart roll. Ryssland har säkert en pott på människor som de kan bli av med, men en betydande del av denna är redan förbrukad i Ukraina. Hur många finns det kvar? Och blir det några ekonomiska, politiska etc följder av att dessa kallas in i större mängd? Ryssar gör inte revolter/uppror utan accepterar vanligen allt elände som drabbar dem, men som det numera finns någon slags bortskämd medelklass, så är det kanske inte riktigt lika ofarligt nu som förr. Det kan bli litet för många som inte kan muta sig ur, eller gå i landsflykt, för att det skall vara helt ofarligt.
Min poäng är att, om man är på botten av resurser, som riksbankschefen sa, så spelar det ingen roll vem eller var man plockar folk. Bristen fanns redan och den förvärras nu.
Vet inte hur många som finns att plocka av. Troligen inte de mest briljanta eller produktiva.
Det går att importera folk. Indier, Nordkoreaner, Kubaner, Iranier och afrikaner.
Om de törs komma, så kan de sällan ryska.
Jag vet av egen erfarenhet hur det fungerar dåligt, språkligt och kulturellt med andra nationaliteter uppblandat i verksamheten.
Många extra timmar läggs på att rätta till och förklara. Inte minst så vet man inte kvaliten på det som folket levererar.
Läsa ritningar ex. Det är ett jätteproblem.
Vilket leder mig till tanken att det är enklare att köpa in från andra länder.
Men, den decimerade industrin, luckor efter folk som krigar istället...finns kvar.
Då är det bättre att stänga vissa verksamheter och omfördela folket.
Ryssland står inför gigantiska "utmaningar" om vi uttrycker oss milt.