Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Exakt, Bassiehof citerar detta skriftställe dom bevis:
"Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig." (Rom 10:4 Bibel2000)
Men Paulus pratar om lagförbundet, inte att lag och ordning har upphört.
Lagförbundet har ersatts med Kristi lag:
"För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. " (1 Kor 9:21 Bibel2000)
"Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag." (Gal 6:2 Bibel2000)
Bassiehof säger: "Tron frälser, inte lagen.", men Jakob säger att enbart tro kan inte frälsa/rädda:
"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? " (Jakob 2:14 Bibel2000)
Man behöver både tro och gärningar:
"Du ser att hans tro samverkade med hans gärningar och att det var genom gärningarna som hans tro blev fullkomlig... Ni ser att människan blir rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro... Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död." (Jakob 2:22,24,26 Bibel2000)
Visa var du har läst att jag inte har gärningar som motsvarar min tro.
Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd.
Romarbrevet 3:20
B2000
Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar.
Romarbrevet 3:28
B2000
Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom laggärningar utan genom tron på Jesus Kristus. Därför har vi också satt vår tro till Kristus Jesus för att bli rättfärdiga genom tron på Kristus och inte genom laggärningar, ty av laggärningar blir ingen människa rättfärdig.
Galaterbrevet 2:16
B2000
Men över alla dem som litar på laggärningar vilar en förbannelse; det står ju skrivet: Förbannad är var och en som inte håller sig till allt som står skrivet i lagens bok och fullgör det.
Galaterbrevet 3:10
B2000
Det är du som likställer tro och lag. Den åsikten delas inte av apostlarna och mig.
Moses lag har ersatts av Guds lag, som han genom helig ande skriver i våra hjärtan.
Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.