2026-07-22, 06:21
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför undviker du Jesus, Moses och profeterna? Och gömmer dig bakom Paulus?

Även Paulus skrev i Galaterbrevet att de som bedriver otukt, avgudadyrkan, de som är berusade, impulsiva samt avundsjuka inte för evigt liv. Bassiehof ignorerar det också.
Citera
2026-07-22, 06:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jesus var en jude som pratade öppet om förlåtelse och att älska din nästa. Detta blev helt enkelt för mycket för de krigsälskande och våldsbejakande kroknäsorna så dom tog till den enda lösningsmetod dom känner till. Och torterade och mördade Jesus för att ha pratat om förlåtelse. Eller har jag fel, verkar judarna i Israel idag vara av den förlåtande sorten?
Citera
2026-07-22, 06:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jesus var en jude som pratade öppet om förlåtelse och att älska din nästa. Detta blev helt enkelt för mycket för de krigsälskande och våldsbejakande kroknäsorna så dom tog till den enda lösningsmetod dom känner till. Och torterade och mördade Jesus för att ha pratat om förlåtelse. Eller har jag fel, verkar judarna i Israel idag vara av den förlåtande sorten?
Verkar något "folk" vara av den förlåtande sorten?

Judarna, dvs det styrande skiktet i Jerusalem, väntade på en krigarkonung som för evigt skulle besegra alla andra nationer. Och det stämde inte in på Jesus, som var den profet som Gud hade lovat Moses.

Vissa människor vill härska och sko sig och de hatar Guds vilja och torterar ihjäl profeterna.
Citera
2026-07-22, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Man behöver förneka sig själv för att följa Jesus enligt Lukasevangeliet. Det betyder att man ska sluta begå synd hur skönt det må vara. Det kan handla om girighet, vällust eller dylikt.

Det verkar som att du inte vill lyda Gud utan förlitar dig på att hans nåd täcker för att bli frälst. Så är det inte. Gud är kärleksfull, tålmodig, barmhärtig men också rättvis och dömmer människor utifrån huruvida de har följt honom genom och om huruvida de har undvikit synd. Sluta vilseleda människor. Att vara kristen innebär inte att vi kan göra vad vi vill bara för att vi har Guds nåd.

Exakt, Bassiehof citerar detta skriftställe dom bevis:

"Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig." (Rom 10:4 Bibel2000)

Men Paulus pratar om lagförbundet, inte att lag och ordning har upphört.
Lagförbundet har ersatts med Kristi lag:

"För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. " (1 Kor 9:21 Bibel2000)

"Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag." (Gal 6:2 Bibel2000)

Bassiehof säger: "Tron frälser, inte lagen.", men Jakob säger att enbart tro kan inte frälsa/rädda:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? " (Jakob 2:14 Bibel2000)

Man behöver både tro och gärningar:

"Du ser att hans tro samverkade med hans gärningar och att det var genom gärningarna som hans tro blev fullkomlig... Ni ser att människan blir rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro... Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död." (Jakob 2:22,24,26 Bibel2000)
Citera
2026-07-22, 07:30
Medlem
Citat:

Ja, Jesus pratade öppet om förlåtelse och att älska din nästa, så varför dömer, demoniserar och hatar du en hel folkgrupp?

Detta att tala om förlåtelse, älska sin nästa och tala om sanningen retar upp massor med människor i alla slags folkgrupper, även i din folkgrupp. Ja, dom flesta judarna på den tiden förkastade Jesus och förföljde hans efterföljare, men inte alla judar gjorde det. Det finns ingen anledning att skuldbelägga en hel folkgrupp, och speciellt inte 2000 år senare.

Jesu lärjungar var judar, flera tusen judar omvände sig och blev kristna, t.o.m. juden/farisén Saul som dödade och förföljde kristna, blev omvänd och blev ett värdefullt verktyg för Jesus, du känner kanske honom som Paulus?
Citera
2026-07-22, 07:47
Medlem
Citat:

Jesus avrättades inte för att han predikade kärlek och förlåtelse i sig. Enligt evangelierna ansåg delar av den dåtida judiska religiösa ledningen att han begick hädelse genom att göra anspråk på sådant som endast tillkommer Gud - därför ville de få honom dödad. Själva korsfästelsen utfördes däremot av romarna.

Det är också viktigt att skilja på den judendom som fanns på Jesu tid och den moderna rabbiniska judendomen. Före år 70 e.Kr. kretsade judendomen kring templet, prästerskapet och offersystemet. Efter att det andra templet förstördes utvecklades den rabbiniska judendomen, som bygger på rabbiner och talmud i stället för tempeltjänsten.
Citera
2026-07-22, 07:50
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Jesus avrättades inte för att han predikade kärlek och förlåtelse i sig. Enligt evangelierna ansåg delar av den dåtida judiska religiösa ledningen att han begick hädelse genom att göra anspråk på sådant som endast tillkommer Gud - därför ville de få honom dödad. Själva korsfästelsen utfördes däremot av romarna.

Det är också viktigt att skilja på den judendom som fanns på Jesu tid och den moderna rabbiniska judendomen. Före år 70 e.Kr. kretsade judendomen kring templet, prästerskapet och offersystemet. Efter att det andra templet förstördes utvecklades den rabbiniska judendomen, som bygger på rabbiner och talmud i stället för tempeltjänsten.
*Host*
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1

Kanske dog Jesus inte för våra synder överhuvudtaget, utan hans död var snarare en konsekvens av att han utmanade de rådande spirituella maktstrukturerna och normerna i sin samtid. Det som senare har förts vidare teologiskt kan i så fall ha varit ett uttryck för en bristande förståelse av hans budskap, eller till och med ha utvecklats till ett verktyg för spirituell maktkontroll.
Citera
2026-07-22, 08:14
Medlem
Citat:

Det finns flera orsaker, men jag tror den främsta orsaken, som sker även i dagens samhällen, är att eliten inte ville förlora makten:

"Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort.
Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: »Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.«
" (Joh 11:45-48 Bibel2000)

Därför anklagade dom honom för allt möjligt för att försöka få folket emot honom, och dom lyckades till slut.

En stor orsak till att folket lyssnade på honom, och som gjorde eliten arga, var för att han vittnade om sanningen:

"Pilatus frågade: »Du är alltså kung?« Jesus svarade: »Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.« " (Joh 18:37 Bibel2000)
Citera
2026-07-22, 08:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Men Gud hade sagt till Moses att han skulle fostra en profet bland israelerna.

En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är dig lik, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag bjuder honom. Och om någon icke lyssnar till mina ord, de ord han talar i mitt namn, så skall jag själv utkräva det av honom. — 5:e Moseboken 18:18-19
Citera
2026-07-22, 22:22
Medlem
Citat:
Man behöver förneka sig själv för att följa Jesus enligt Lukasevangeliet. Det betyder att man ska sluta begå synd hur skönt det må vara. Det kan handla om girighet, vällust eller dylikt.

Det verkar som att du inte vill lyda Gud utan förlitar dig på att hans nåd täcker för att bli frälst. Så är det inte. Gud är kärleksfull, tålmodig, barmhärtig men också rättvis och dömmer människor utifrån huruvida de har följt honom genom och om huruvida de har undvikit synd. Sluta vilseleda människor. Att vara kristen innebär inte att vi kan göra vad vi vill bara för att vi har Guds nåd.
Jag syndar inte. Jag frågar Gud. Jag har lärt mig av Paulus att jag inte ska gå till en prostituerad.

1 Korinthierbrevet 6
[15] Vet ni inte att era kroppar är Kristi lemmar? Skall jag ta Kristi lemmar och göra dem till en skökas lemmar? Nej! [16] Vet ni inte att den som förenar sig med en sköka blir till en enda kropp med henne? Det heter ju: De två skall bli ett.

Jag har aldrig betalat för sex.

Jag är befriad frpn lagen genom Kristus, genom tron.

Galaterbrevet 3
Inte lag, utan tro
[1] Vilka dårar ni är, ni galater! Vem har förhäxat er? Ni har ju ändå fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst. [2] Svara mig på en enda sak: var det genom att fullgöra lagen som ni fick Anden eller genom att tro på vad ni fick höra? [3] Hur kan ni vara sådana dårar? Skall det som för er började med Anden nu sluta med köttet? [4] Har allt ni varit med om varit förgäves? Det kan inte ha varit förgäves. [5] När han nu ger er Anden och låter underverk ske bland er, är det för att ni fullgör lagen eller för att ni tror på vad ni fått höra?
Citera
2026-07-22, 22:28
Medlem
Citat:
Även Paulus skrev i Galaterbrevet att de som bedriver otukt, avgudadyrkan, de som är berusade, impulsiva samt avundsjuka inte för evigt liv. Bassiehof ignorerar det också.
Jag bedriver inte otukt, avgudadyrkan, dricker inte alkohol, jag brukar tänka innan jag förtalar, och är inte avundsjuk. Jag kör en Yaris, inte en skrytbil. Vad baserar du dina lögner om mig på?
Citera
2026-07-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Exakt, Bassiehof citerar detta skriftställe dom bevis:

"Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig." (Rom 10:4 Bibel2000)

Men Paulus pratar om lagförbundet, inte att lag och ordning har upphört.
Lagförbundet har ersatts med Kristi lag:

"För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. " (1 Kor 9:21 Bibel2000)

"Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag." (Gal 6:2 Bibel2000)

Bassiehof säger: "Tron frälser, inte lagen.", men Jakob säger att enbart tro kan inte frälsa/rädda:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? " (Jakob 2:14 Bibel2000)

Man behöver både tro och gärningar:

"Du ser att hans tro samverkade med hans gärningar och att det var genom gärningarna som hans tro blev fullkomlig... Ni ser att människan blir rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro... Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död." (Jakob 2:22,24,26 Bibel2000)
Visa var du har läst att jag inte har gärningar som motsvarar min tro.

Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd.
Romarbrevet 3:20
B2000

Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar.
Romarbrevet 3:28
B2000

Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom laggärningar utan genom tron på Jesus Kristus. Därför har vi också satt vår tro till Kristus Jesus för att bli rättfärdiga genom tron på Kristus och inte genom laggärningar, ty av laggärningar blir ingen människa rättfärdig.
Galaterbrevet 2:16
B2000

Men över alla dem som litar på laggärningar vilar en förbannelse; det står ju skrivet: Förbannad är var och en som inte håller sig till allt som står skrivet i lagens bok och fullgör det.
Galaterbrevet 3:10
B2000

Det är du som likställer tro och lag. Den åsikten delas inte av apostlarna och mig.

Moses lag har ersatts av Guds lag, som han genom helig ande skriver i våra hjärtan.

Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in