Citat:
Ursprungligen postat av
AttCza
Varför skriver Paulus I Galaterbrevet om att de som bedriver otukt, avgudadyrkan, de som är impulsiva, de som är berusade och avundsjuka hamnar i helvetet? Om de tio budorden från GT inte gäller?
Precis. Jesus sa vad de två viktigaste buden är. Älska gud/lyd Gud och älska dina medmänniskor som dig själv. Däremot sa han inte att de andra budorden är oviktiga som vi kristna inte behöver följa.
Hedningar eller muslimer, ateister etc är, precis som kristna, INTE under lagen.
Romarbrevet 2
[14] Hedningarna HAR INTE LAGEN, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin EGEN lag fast de SAKNAR lagen. [15] Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. [16] Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
De döms efter sin egen lag och åsikter, samvete etc. Andra gången jag citerar Rom 2. Läs! Sedan finns det en del universella bud, som mord, som Gud alltid förbjuder. Men det finns folk som tycker ett öppet förhållande är okej. Varför skulle Gud straffa de för det?
Kristna är inte under lagen.
Apostlagärningarna 13
[38-39] Ni skall alltså veta, mina bröder, att genom honom förkunnas syndernas förlåtelse för er, och genom honom blir var och en som tror rättfärdig och friad från allt det som ni inte kunde frias från medan ni stod under Moses lag.
Romarbrevet 4
[15] Ty lagen framkallar vrede; UTAN lag INGEN överträdelse.
Börjar du fatta nu? Du kan inte dömas enligt USAs lagar i Sverige. En kristen kan inte dömas efter Moses lag eller de tio buden för att det är olika förbund för judar och kristna.
Svaret på din första fråga:
Romarbrevet 2
[12] Alla som har syndat utan lag skall också gå under utan lag.
De döms för att de saknar tro. De är varken rättfärdiga genom att följa lagar, eller genom tro. Både judar, kristna och muslimer tror på Gud. Vi har fått olika regler att följa.
Minns du vad jag skrev om en prostituerad?
Jeremia 31
[22] Hur länge skall du vända dig än hit, än dit,
du trolösa dotter?
Herren skapar något nytt på jorden:
kvinnan skall värna mannen.
Sådant beteende är kvinnor kända för. Och det är skapat av Gud.
Kristna är inte under lag, och Kristus är slutet på lagen. Vad vi döms för beror helt och hållet på sammanhang.
Matteus 12
[3] Han svarade: »Har ni inte läst vad David gjorde när han och hans män blev hungriga? [4] Han gick in i Guds hus, och de åt upp skådebröden, som varken han eller hans män hade lov att äta, utan bara prästerna. [5] Eller har ni inte läst i lagen att prästerna i templet på sabbaten bryter mot sabbaten utan att bli skyldiga till något brott?