Citat:
Ursprungligen postat av
Pedri
Det är svårt att hitta en annan förklaring när det är så uppenbart vad woke egentligen innebär i praktiken i Hollywood. Spjutspetsen riktas alltid mot vita män, det är målet.
Helst så gör de inte filmer om män för män men om en serie eller film tillåts handla om män så är det de vita männen som är fegast,ondast, töntigast. De svarta förstår att vitingarna egentligen är vampyrer (Sinners) eller ligger bakom Miamis knarkhandel ( Bad boys 4). Eller så är de inkompetenta och korrupta ( True detective säsong 4).
Ibland så drabbar det även kvinnor som Midsummer när de blev trötta på all det goda rykte som midsommar hade fått som högtid. Då blev det till något sjukt där även vita nordiska kvinnor drogs med.
Det är en helt orimlig fördelning av personlighetstyper och karaktärsdrag kopplade till ras och kön om det inte ligger något större mål bakom. Det sker inte av en slump
De som tillhör den här så kallade wokekulturen säger ofta att etnicitet inte spelar någon roll.
Men om etnicitet verkligen inte spelar någon roll, varför skulle man då inte också vara konsekvent när det gäller hur historiska personer och fiktiva karaktärer porträtteras?
För att vända på resonemanget: Om jag såg en film där Martin Luther King Jr. spelades av Brad Pitt, eller en animerad version av John Stewart (grön lanterna) utav Ryan Gosling, skulle jag också vara kritisk.
På samma sätt skulle jag kunna ifrågasätta att Zendaya spelar Athena, Lupita Nyongo spelar Helen eller att Elliot Page spelar Sinon.
Det som blir är att man å ena sidan hävdar att etnicitet saknar betydelse, men å andra sidan lägger stor vikt vid etnicitet i vissa sammanhang.
Och i detta fall, är det både ett kulturellt, historiskt och ideologiskt hyckleri.