2026-07-21, 02:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Snyggt!
Tror man kan få en Oscar postumt.

Jag kollade nu, och ja över 30 personer har fått det.

Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Förlåt jag missade Merwinna!

Sam Neill ska det vara! Stämmer. Rest in Peace!

Frågan över in Merwinna

Får jag ingen present i belöning..? *surar*

Då söker vi en kvinna.

- Mycket mäktig

- Som så många andra mäktiga kvinnor i historien, så regerade hon igenom söner och sonsöner medan dessa var omyndiga

- Denna makt tillskansade hon sig trots att hon bara var en ingift drottning - och inte drottning av blodet
Citera
2026-07-21, 11:59
Medlem
Merwinnas avatar
- Hon var effektiv, hård och härsklysten. Detta skapade konflikter med både kyrkan, adeln och personer i samma kungaätt

- Hennes värsta fiende var dock en annan kvinna. Deras rivalitet och fiendskap varade i flera decennier

- De båda kvinnorna hatade varandra så mycket, att de övertalade sina respektive makar att gå i krig emot varandra
Citera
2026-07-21, 13:16
Medlem
Merwinnas avatar
- Född i nuvarande Spanien

- Född prinsessa

- Konvertit

- Två äktenskap

- Tre barn
Citera
2026-07-21, 17:41
Medlem
Merwinnas avatar
- "vilda hästar skulle inte ha kunnat hindra henne..." Fel. I just det här fallet kunde de det. Grymt men kanske välförtjänt.
Citera
2026-07-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
- "vilda hästar skulle inte ha kunnat hindra henne..." Fel. I just det här fallet kunde de det. Grymt men kanske välförtjänt.

Kanske Drottning Brunhilda?
Citera
2026-07-21, 23:06
Medlem
Venators avatar
Citat:

Svårt att tro att du inte skulle tagit den där - både vad gäller hennes beef med den rysansvärda Fredegunda (som jag haft som gåta) och hästarna.
Citera
2026-07-21, 23:20
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Tack!
Utanför fanns en bankomat, och i gränden ner mot Istiklal Cadesi fanns en bar där jag blev drogad och rånad. Jag minns en fantasi-nota, en fet turk bakom ett stort skrivbord, butterfy-knivar, och tre resor i liten bil med fyra gorillor genom Istanbul. Ett av mitt livs roligaste upplevelser!
Återkommer med ny fråga.

Hänt mig också, fast något mindre brutalt.
Mer eller mindre standard i Istiklal, har jag lärt mig.

Efteråt.
Citera
2026-07-22, 01:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Svårt att tro att du inte skulle tagit den där - både vad gäller hennes beef med den rysansvärda Fredegunda (som jag haft som gåta) och hästarna.

Äntligen! I vår kultur har hon letat sig in som Brynhild i Eddan och Brünhilde i Wagners operor. Hur mycket av den gestalten som bygger på den verkliga historiska personen Brunhilda (om något) tvistar de lärde om än i denna dag.

Their queens were sharper still than swords—
Dark Fredegund among the lords,
And Brunhild, terrible and wise,
With winter kingdoms in her eyes.

Författare: ChatGPT (ja visst är det läskigt?)

Den här underbara tavlan till dig, och frågan!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Brunhild_%28Postkarte%29%2C_G._Bussiere%2C_1897.jp g/250px-Brunhild_%28Postkarte%29%2C_G._Bussiere%2C_1897.jp g

Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Hänt mig också, fast något mindre brutalt.
Mer eller mindre standard i Istiklal, har jag lärt mig.

Efteråt.

Jag har också blivit skammad i Istanbul, men - som kvinna - inte sådär fysiskt, och inte för så stora belopp. Men ändå. Det gör mig ledsen att de där försäljarna var så trevliga, men hela tiden visste de att de skammade mig. Det får en att tappa lusten för hela sta'n, det är så synd.
Senast redigerad av Merwinna 2026-07-22 kl. 02:07.
Citera
2026-07-22, 08:47
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Äntligen! I vår kultur har hon letat sig in som Brynhild i Eddan och Brünhilde i Wagners operor. Hur mycket av den gestalten som bygger på den verkliga historiska personen Brunhilda (om något) tvistar de lärde om än i denna dag.

Their queens were sharper still than swords—
Dark Fredegund among the lords,
And Brunhild, terrible and wise,
With winter kingdoms in her eyes.

Författare: ChatGPT (ja visst är det läskigt?)

Den här underbara tavlan till dig, och frågan!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Brunhild_%28Postkarte%29%2C_G._Bussiere%2C_1897.jp g/250px-Brunhild_%28Postkarte%29%2C_G._Bussiere%2C_1897.jp g

Jag har också blivit skammad i Istanbul, men - som kvinna - inte sådär fysiskt, och inte för så stora belopp. Men ändå. Det gör mig ledsen att de där försäljarna var så trevliga, men hela tiden visste de att de skammade mig. Det får en att tappa lusten för hela sta'n, det är så synd.

Ja.

Turkar gonna turk.
Men, Istanbul är ändå den mest fantastiska stad jag besökt.
Och då är jag rätt berest.
Senast redigerad av Pitschka 2026-07-22 kl. 08:51.
Citera
2026-07-22, 16:59
Medlem
Tack för den vackra tavlan!

Nu flyger vi vidare i tid och rum. Det är en lång färd så håll i er. Vi söker en person som:

1) Enligt en ordlek "sydde vetenskapens tält."

2) Fick en egen krater men ingen egen divan.

3) Är mytomspunnen och ifrågasatt.

4) Fick en ros, som sägs växa på personens grav, uppkallad efter sig. Den kan fortfarande köpas av trädgårdsentusiater över hela världen.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-22 kl. 17:05.
Citera
2026-07-22, 18:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tack för den vackra tavlan!

Nu flyger vi vidare i tid och rum. Det är en lång färd så håll i er. Vi söker en person som:

1) Enligt en ordlek "sydde vetenskapens tält."

2) Fick en egen krater men ingen egen divan.

3) Är mytomspunnen och ifrågasatt.

4) Fick en ros, som sägs växa på personens grav, uppkallad efter sig. Den kan fortfarande köpas av trädgårdsentusiater över hela världen.

Hezârfen Ahmed Çelebi?
Citera
2026-07-22, 18:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Ja.

Turkar gonna turk.
Men, Istanbul är ändå den mest fantastiska stad jag besökt.
Och då är jag rätt berest.

Ja, lyckas man bara tänka bort den nuvarande befolkningen, så är det en fantastisk stad. Historiens vingslag överallt! (Jag är också rätt berest och även beläst.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in