2026-07-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är den typen av ungar som verkligen borde krascha ordentligt och jag hade inte tyckt ett minsta synd om skiten när han ligger där.

Är ju inte så kul att köra över dem. Kan bli bucklor på bilen.
Citera
2026-07-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Är den laglig i trafik då?
Vad är vitsen med stark motor om du inte använder styrkan?
Polisen har börjat att gå på de olagliga. Och de börjar med de hårda tagen i....
Djursholms torg!

Av alla ställen. Lagen lika för alla? Vågar inte i orten?

https://www.sverigesradio.se/artikel/olyckor-med-elsparkcykar-okar-gar-i-70-80-kilometer-i-timmen
https://www.mitti.se/nyheter/privata-elsparkcyklar-bakom-manga-dodsolyckor-6.3.374148.108aef81d5
Resultatet visar att nästan nio av tio av dödsolyckorna på elsparkcykel, där alkohol har varit inblandat, skedde med privatägda fordon.

Helkonstig artikel. Undersökningen är helt vilseledande eftersom det under hela 2025 omkom sju personer pga olyckor med elsparkcykel.
Citera
2026-07-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Klokt. Elsparkcykeln fyller ingen viktig funktion eftersom det går lika bra att cykla.

Fast det kanske inte är så kul att cykla och bli trött och svettig på väg till jobbet?
Citera
2026-07-21, 21:49
Medlem
SegerHelg88s avatar
Helt rätt. Jävla hor-fordon framförda av horungar.
Citera
2026-07-21, 22:02
Medlem
Majsmannen2s avatar
Så tydligen är jag mest delad i meningen med Grekland i ämnet som gäller.

Två hjul gör bäst på cykel där benstyrka bestämmer farten. Tycker jag.
Citera
2026-07-21, 22:34
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är den typen av ungar som verkligen borde krascha ordentligt och jag hade inte tyckt ett minsta synd om skiten när han ligger där.

Jag önskar inget barn livsförändrande skador, bara för att denne inte har utvecklat konsekvenstänk än. Än mindre önskar jag deras föräldrar detta öde, även om det lär ha varit de som köpte elsparkcykeln till grabben.

Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Fast det kanske inte är så kul att cykla och bli trött och svettig på väg till jobbet?

Det finns elcyklar.
Citera
2026-07-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Grekland förbjuda elsparkcyklar för barn under 17 år efter ökade olyckor,
meddelar landets biträdande transportminister Giorgos Kotsiras.

Ett lagförslag kommer att gå till omröstning under tisdagen, uppger ministern.
Lagförslaget förbjuder barn yngre än 17 år att använda elsparkcykel.

En tidsfråga innan lagen traskar vidare till Sverige? (vore bra)
Och vad tycker vi om om förbudet om elsparkcyklar?

https://www.gp.se/nyheter/varlden/grekland-forbjuder-elsparkcyklar-for-barn.96f8ecd0-6db8-5e52-9085-c397f3fb8104

https://www.dn.se/direkt/2026-07-20/grekland-forbjuder-elsparkcyklar-for-barn/
De där elsparkcyklarna är väldigt luriga. Idag var det en som var på väg över ett övergångställe och jag såg honom inte förrän i sista sekunden. Alltså den lilla profilen av elsparken dolde sig visuellt bakom min vänstra hörnstolpe. Jag hade inte någon hög fart, så jag kunde bromsa.
Det är skillnad mellan dessa elsparkcyklar och fotgängare eller vanliga cyklar. Elsparkcyklarna rör sig fortare och har mindre 'siktyta'.
Citera
2026-07-21, 22:58
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Grekisk olycksstatistik för cyklar, mopeder och liknande fordon lär stiga. Brottsstatistiken för stölder av dessa (ännu) icke-förbjudna fordon lär återgå till nivåerna innan elsparkcyklarnas lansering. Elsparkscyklarna har i alla fall fördelen att de kan hyras till en billig penning och då inte stjäls lika ofta.

Varje nytt inslag i stadsbilden genomgår en period av nyfunnet intresse, acceptans, förbudsiver, reglering och slutligen en självdöd pga något nytt.
Citera
2026-07-21, 23:02
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Givetvis ska dessa förbjudas av många skäl;

- extremt farliga och kommer leda till dödsolyckor
- extremt svåra att upptäcka som bilist då de dyker upp i döda vinklar i en jävla fart. De syns mycket sämre än cyklister.
- barn som använder dessa är också de mest otränade och ohälsosammaste. Att cykla går minst lika bra.

Kort gott är elspark en komplett onödig uppfinning utan någon fördel. Mina barn är förbjudna att köra dessa.
Samma sak med bilar då? Dessa är fler och orsakar även många fler olyckor.

Det är förstås viktigt att du förbjuder dina barn att köra bil, då dessa slipper påföljderna.
Citera
2026-07-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Samma sak med bilar då? Dessa är fler och orsakar även många fler olyckor.

Det är förstås viktigt att du förbjuder dina barn att köra bil, då dessa slipper påföljderna.

Mina barn kör inte bil som 12-åringar. Gör dina det? Sen är ju bilen ett fordon du inte kan ersätta som vuxen men det kan du med elspark, dvs cykel. Bra försök ändå även om dina argument föll helt platt. Låt du dina barn köra elcykel så de blir riktigt feta, barnen som kör här i byn har alla blivit överviktiga. Helt onödigt transportmedel.
Citera
2026-07-21, 23:27
Avstängd
elsparkcyklar är djävulens påfund
Citera
2026-07-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Och det på väldigt små siffror. I Sverige är det ca 6 500 skadade och sju döda förra året. Ungefär en fjärdedel av siffrorna barn. Avsevärt högre än Greklands siffror således. Invånarantalet samma. Kanske har de ändå fler skadade per utövare.

Lugn lugn snart så kommer det att bli enorma skadetal.
Det svärmar ju för helvete av småglin på dessa farkoster.

Man funderar ju hur detta ska sluta? märkligt ändå för det är ju så väldans puttifnuttigt i samhället numera så jag finner det märkligt att föräldrar tillåter 5,6 7,8,9,10åringar att åka vind för våg.

Kommer nog att ske många riktigt allvarliga olyckor framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in