2026-07-21, 17:26
Medlem
Givetvis ska dessa förbjudas av många skäl;

- extremt farliga och kommer leda till dödsolyckor
- extremt svåra att upptäcka som bilist då de dyker upp i döda vinklar i en jävla fart. De syns mycket sämre än cyklister.
- barn som använder dessa är också de mest otränade och ohälsosammaste. Att cykla går minst lika bra.

Kort gott är elspark en komplett onödig uppfinning utan någon fördel. Mina barn är förbjudna att köra dessa.
Senast redigerad av Henriksen82 2026-07-21 kl. 17:33.
Citera
2026-07-21, 17:29
Medlem
kyrkstockens avatar
Låter som idioti i mina öron. Nej jag har ingen, har aldrig testat och bor inte i en stad mer hyrsparkcyklar.

När studsmattorna kom var det massa barn som skadade sig på dessa stutsmattor,

Men forskningen var entydig. Det hände inte fler olyckor, däremot hände olyckorna med studsmattor.

Tycker det skulle vara praktiskt på många ställen att ha en i bagageluckan och man åker sista biten till jobbet med en sådan
Citera
2026-07-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Låter som idioti i mina öron. Nej jag har ingen, har aldrig testat och bor inte i en stad mer hyrsparkcyklar.

När studsmattorna kom var det massa barn som skadade sig på dessa stutsmattor,

Men forskningen var entydig. Det hände inte fler olyckor, däremot hände olyckorna med studsmattor.

Tycker det skulle vara praktiskt på många ställen att ha en i bagageluckan och man åker sista biten till jobbet med en sådan

Du jämför en studsmatta med att barn kör omkring i trafiken? Ett snedsteg och de är döda…att vuxna kör omkring med skiten har jag inget emot, vi får skylla oss själva.
Citera
2026-07-21, 17:39
Medlem
Nja. Om vuxna bara skadade sig själva skulle jag hålla med ovanstående om att de får skylla sig själva. Men även vuxna kör ju på trottoarer, flera på en sparkcykel (till och med med barn som "passagerare"), etc. Dvs. utsätter andra för fara. Att det sedan är praktiskt ibland väger lättare, tycker jag. Det finns vanliga cyklar, mopeder, bussar och apostlahästar. Det borde räcka.

Så jag hör till dem som skulle uppskatta ett förbud. Inte minst för att det ser så jäkla löjligt ut. ;-)
Citera
2026-07-21, 17:44
Medlem
Det dör mångdubbelt fler cyklister i trafiken här i Sverige. Cyklister skadas även överlag allvarligare.
Men jag håller med om Hyr elsparkarna det skulle behövas styras upp bättre.
Jag kör en för motorstark elspark men den är spärrad till 20kmh under mina pendlings åk.
Kan låsa upp med fjärrkontroll som jag lämnar hemma.
Citera
2026-07-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Det bästa vore även förbud för vuxna eller införa störtkruka o körkort på elsparkcyklar

Sverige kommer nog följa efter Grekland, nästa sommar blir det nog förbud.
Tar nog 10 år och 100 döda
Citera
2026-07-21, 19:09
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Känslan är att användandet av elspark i Sverige kraftigt minskat sen tidigare år, det är ju också färre aktörer på marknaden.
Visst var det 2019 de kom?
Citera
2026-07-21, 19:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Ja, folk som åker flera på elsparkcyklarna, folk som susar fram på trottoarerna och över övergångsställen med mobilen i ena handen framför ansiktet o.s.v. o.s.v.

För några dagar sedan så var det ett barn (gissningsvis något år från mopedålder) som åkte efter mig på elsparkcykel i c.a. 40-45km/h, utan hjälm så klart och körandes på ett ett ben, med det andra benet rakt bakåt, samtidigt som han körde på bakhjulet och på gränsen att överstegra. Detta i en nedförsbacke, med tät trafik och korsande trafik.

Det är den typen av ungar som verkligen borde krascha ordentligt och jag hade inte tyckt ett minsta synd om skiten när han ligger där.
Citera
2026-07-21, 19:52
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Det dör mångdubbelt fler cyklister i trafiken här i Sverige. Cyklister skadas även överlag allvarligare.
Men jag håller med om Hyr elsparkarna det skulle behövas styras upp bättre.
Jag kör en för motorstark elspark men den är spärrad till 20kmh under mina pendlings åk.
Kan låsa upp med fjärrkontroll som jag lämnar hemma.
Är den laglig i trafik då?
Vad är vitsen med stark motor om du inte använder styrkan?
Polisen har börjat att gå på de olagliga. Och de börjar med de hårda tagen i....
Djursholms torg!

Av alla ställen. Lagen lika för alla? Vågar inte i orten?

https://www.sverigesradio.se/artikel/olyckor-med-elsparkcykar-okar-gar-i-70-80-kilometer-i-timmen
https://www.mitti.se/nyheter/privata-elsparkcyklar-bakom-manga-dodsolyckor-6.3.374148.108aef81d5
Resultatet visar att nästan nio av tio av dödsolyckorna på elsparkcykel, där alkohol har varit inblandat, skedde med privatägda fordon.
Citera
2026-07-21, 20:04
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Klokt
Citera
2026-07-21, 20:25
Medlem
Klokt. Elsparkcykeln fyller ingen viktig funktion eftersom det går lika bra att cykla.
Citera
2026-07-21, 20:27
Medlem
Vettigt, Sverige kommer vara sist ut som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in