2026-07-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Editorial: By sacking Fedorov, Zelensky risks turning tide of war back in Russia's favor

Zelensky's decision to oust popular Defense Minister Mykhailo Fedorov after just six months on the job has sparked outrage across Ukraine, from the military, civil society, and countless ordinary Ukrainians who saw the young minister's reforms as the path toward peace on Ukraine’s terms.

Vad är skälet till att han avskedas? Han har varit en väldigt effektiv försvarsminister. Av det jag läser om honom så har han gjort ett enastående arbete.

Vad innebär det för Ukraina i kriget med Ryssland, moralen inom militären och förtroendet som stöttande länder innehar nu när Fedorov blir avsatt?

Det här har inte varit ett populärt drag av Zelensky. Ukrainarna går ut på gatorna och protesterar beslutet. Kan Zelensky avsättas över detta?

Att han var en enastående försvarsminister är ett av skälen - Fedorov är 35 och populär bland ukrainarna, vilket gör att Zelensky ser honom som ett politiskt hot. Valeriy Zaluzhny fick gå som ÖB av samma skäl.

Det andra skälet är också relaterat till hans framgångar. Fedorov har satsat hårt på drönare, och ser drönarna som helt bärande i det Ukrainska försvaret. ÖB Syrskyj är mer av den gamla skolan och betonar artilleriet. En tvist har uppstått eftersom Fedorov som försvarsminister ju har sista ordet i hur mycket pengar som ska gå till de olika vapenslagen, och har velat sända mer till pengar till drönare på bekostnad av andra vapenslag..

Ingen av männen har precis fel - drönare är otroligt viktiga, framför allt för Ukraina som har underläge i antal soldater och som har nått enorma framgångar med hjälp av drönare. Samtidigt används artilleri fortfarande flitigt i Ukraina, och till skillnad från drönare fungerar det bra även i dåligt väder. Båda har en självklar plats i det ukrainska försvaret.

Personligen (från det lilla vi vet) tycker jag att det är ett dåligt beslut av Zelensky. Politiska hot ska inte vara en faktor alls när landet kämpar för sin överlevnad. Tvisten mellan Fedorov och Syrskyj hade kunnat lösas genom kompromisser och möjligen beslut från högre instans. Zelensky riskerar att skapa en miljö som liknar den i Ryssland, där ambitiösa individer som tar vettiga initiativ bestraffas - något som troligen har skadat Rysslands militära förmågor betydligt, och som riskerar att skada Ukrainas existentiella kamp.
Citera
2026-07-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Försvarsministern och överbefälhavaren (general Syrskyj) kunde inte komma överens, och presidenten var tvungen att välja sida.

Han valde såklart ÖBs sida. I krigstid så är det viktigare att lyssna på ÖB än att lyssna på försvarsministern.

Moralen inom militären hade såklart varit lägre, om presidenten inte valde militärens sida.

"Militären" utgörs av nästan en miljon män och kvinnor, försvaret i dess vidare bemärkelse (innefattande leverantörer och anställda hos dessa, volontärer i drabbade områden) är det långt många fler än så. Det är helt omöjligt att alla dessa har samma åsikt - i slutändan så är de lojala inte till personer i den militära hierarkin utan till landets försvar.

Det är alltså ganska troligt att väldigt många föredrar Fedorov och hans idéer kring drönare och teknologisk modernisering. Inte minst då detta redan leder till färre förluster av liv och lem. Utöver detta har Fedorovs åtgärder lett till framgångar på slagfältet och större optimism kring kriget. Det är knappast moralhöjande att någon som åstadkommit detta avsätts.
Citera
2026-07-19, 08:27
Medlem
ForumApaches avatar
Politik är smutsigt, orättvist och fullt med felaktiga och kortsiktiga beslut. Zelenskyj har dåliga sidor också och ett är att även han tar politiska beslut. Vad som är den verkliga anledningen till detta opopulära och väldigt korkade beslut kommer väl fram.
Inte bra, vad det verkar.
Citera
2026-07-20, 21:21
Medlem
Ajogens avatar
Enligt Financial times vill inte Fedorov återgå i tjänst vid annan post.

Zelenskyy’s crisis deepens as ex-defence minister rejects offer to return

The president met Fedorov for roughly six hours over the weekend and has been in contact with him almost daily since his sacking on Thursday, according to people briefed on the matter. Zelenskyy offered Fedorov several alternative positions to his past defence minister role, but he has declined them, those people said.
Citera
2026-07-21, 12:05
Medlem
Ajogens avatar
Syrsky Breaks Silence, Apologizes to Ousted Defense Minister Fedorov

Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine (AFU) Oleksandr Syrsky publicly apologized to former Defense Minister Mykhailo Fedorov in a rare personal column, saying he did not know there was a conflict between them until it spilled into public view.

Syrsky published the column himself, explaining that he typically avoids public statements, but felt compelled to respond after his initial silence was increasingly read as agreement with claims of sabotage and dysfunction surrounding the army and General Staff.

“For me, it was a surprise to learn that the minister and I had a conflict. I saw our relationship as a working one, with difficult questions and different positions. That is how it should be between two institutions during a great war,” Syrsky wrote.

Kommer pressen knäcka Zelensky och Syrsky och återställa Federov som försvarsmiister?

Jag ställer mig rätt tveksam till att Syrsky inte hade någon aning om någon konflikt. Tvingas han puddla och avgå?
Citera
2026-07-21, 17:18
Medlem
Känns det inte uppfriskande att Zelenskyj avskedade honom, det är diskussion om det är rätt osv?
Jämfört med det ni är vana vid tänker jag, självmord med skott i ryggen, öppna fönster, exploderande flygplan och liknande.
Citat:
Syrsky Breaks Silence, Apologizes to Ousted Defense Minister Fedorov

Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine (AFU) Oleksandr Syrsky publicly apologized to former Defense Minister Mykhailo Fedorov in a rare personal column, saying he did not know there was a conflict between them until it spilled into public view.

Syrsky published the column himself, explaining that he typically avoids public statements, but felt compelled to respond after his initial silence was increasingly read as agreement with claims of sabotage and dysfunction surrounding the army and General Staff.

“For me, it was a surprise to learn that the minister and I had a conflict. I saw our relationship as a working one, with difficult questions and different positions. That is how it should be between two institutions during a great war,” Syrsky wrote.

Kommer pressen knäcka Zelensky och Syrsky och återställa Federov som försvarsmiister?

Jag ställer mig rätt tveksam till att Syrsky inte hade någon aning om någon konflikt. Tvingas han puddla och avgå?
Citera
2026-07-21, 17:20
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Känns det inte uppfriskande att Zelenskyj avskedade honom, det är diskussion om det är rätt osv?
Jämfört med det ni är vana vid tänker jag, självmord med skott i ryggen, öppna fönster, exploderande flygplan och liknande.
"vad ni är vana vid"?

Va? Jag förstår inte ditt inlägg.
Citera
2026-07-21, 22:25
Medlem
bema56s avatar
Syrskyj fick gå nu

Ukrainas militärchef Oleksandr Syrskyj byts ut, uppger Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj i sitt kvällstal.

Militären Mychajlo Drapatyj tar över rollen att leda Ukrainas försvarsmakt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1483139
Citera
2026-07-21, 22:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Syrskyj fick gå nu

Ukrainas militärchef Oleksandr Syrskyj byts ut, uppger Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj i sitt kvällstal.

Militären Mychajlo Drapatyj tar över rollen att leda Ukrainas försvarsmakt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1483139

Kommer Fedorov återinsättas som försvarsminister i så fall? För det var ju en teori som framförts, att avsättningen av Fedorov och de därmed givna folkliga protesterna varit ett sätt för Zelenskij att bli av med Syrskyi utan att själv behöva ta ansvar för det: ”folket sa att…”.

Tänker att det inte behöver vara dåligt att Syrskyi får gå men blir rörigt nu i försvarsledningen, och man undrar ju hur det uppfattas hos ukrainska befolkningen? Ska bli intressant att läsa om turerna fram och tillbaka i statsledningen, sen när kriget är avslutat och de inblandade kan tala mer öppet.
Citera
2026-07-21, 23:05
Medlem
Citat:
"vad ni är vana vid"?

Va? Jag förstår inte ditt inlägg.

Jag tänker mig att han liknar er vid ryssar (van vid), typ vad som hände Yevgeny Prigozhin, kan ha fel här.
Citera
2026-07-22, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Kommer Fedorov återinsättas som försvarsminister i så fall? För det var ju en teori som framförts, att avsättningen av Fedorov och de därmed givna folkliga protesterna varit ett sätt för Zelenskij att bli av med Syrskyi utan att själv behöva ta ansvar för det: ”folket sa att…”.

Tänker att det inte behöver vara dåligt att Syrskyi får gå men blir rörigt nu i försvarsledningen, och man undrar ju hur det uppfattas hos ukrainska befolkningen? Ska bli intressant att läsa om turerna fram och tillbaka i statsledningen, sen när kriget är avslutat och de inblandade kan tala mer öppet.

Varför skulle Zelenskyj ha gjort detta för att bli av med Syrskyj? Han har sparkat en populär ÖB redan och skulle väl lika väl kunna ta ansvar för sparkandet av en mindre populär dito? Därtill undkommer han väl knappast ansvar för att ha vikt sig för protester - det är ju faktiskt han som har sista ordet.

Det lär inte bli rörigt i försvarsledningen heller - som alla andra ordentliga försvar så står och faller inte verksamheten med en ÖB, och gjorde ju inte det heller när Zaluzhnij fick gå. Framför allt befolkningen lär gilla det, eftersom Syrskij förknippas med många skadade och döda, medan Fedorov förknippas med mindre dödligt drönarkrigande och ett starkt luftförsvar, och var populär hos både trupper och civilbefolkning.

Jag tror det är bra för Ukrainas (och således Europas) försvar att Zelenskyj fick vika ner sig. Om han kan tänkas tänka till både en och två gånger innan han sparkar populära befälhavare och militära ministrar så kan dessa vara mer djärva och ha högre profil utan att frukta att de får sparken. Det kan också förflytta inflytande från det korrupta gamla gardet, och det "klassiska" och mer korrumperade militär-industriella komplexet, till förmån för de som motverkar korruption, och de nyare leverantörer som mig veterligen inte rånar statskassan.
Citera
2026-07-22, 03:05
Medlem
PUBG2018s avatar
Att mina skattemedel går till dessa mongol-bastarder lik denna Mykhailo Fedorov är skamligt, men ändå nödvändigt för att det ser till att kriget kan fortsätta! Ukraina och Ryssland, slaviska skit länder. Ni förstår inte hur glad jag är att de förgör varandra. De miljontals germaner som dog under VK1 och VK2 njuter för fullt i Valhalla! Skål!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in