2026-07-21, 17:15
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Är ju svensken som gjort musiken. Synd att den fått mycket kritik
Han har konsekvent varit medioker i Hollywood. Väldigt upprepande och höga toner. Musiken går ingenstans. Tycker Nolans filmer har blivit sämre i takt med att Zimmer byttes ut mot Göransson.
Citera
2026-07-21, 17:16
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Standard Flashback-recension.

Exakt.

Ser jag en film där King Arthur, Oden eller Elvis Presley spelas av en svart man eller en transa, eller där Nelson Mandela eller Muhammad Ali spelas av en vit så är resten förstört. Det är helt omöjligt att bli övertygad och leva sig in i en sådan film. När casting för en grekisk epos ser ut att vara hämtad från New Yorks gator förstår man att det är en ren och skär skit. Men vuxna äter ju också på McDonald's så föga förvånande. Att gemene man inte känner så har givetvis att göra med att de saknar en finkalibrerad känsla filmskapande och konst, inte minst berättande.
Citera
2026-07-21, 17:23
Medlem
Narsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Varför är du så benägen att stjäla den forngrekiska kulturen till din egna? Det är sant att grekerna lade grunden för Europa, men de var lika inflytanderika i Asien. Är det också en del av det asiatiska kulturarvet? Varför inte? Närmare från Grekland till Iran än till Sverige. De forna grekerna var i Persien. De var aldrig i Sverige. Vad är det som gör Homeros mer svensk/brittisk än iransk? Bara pga arbiträr indelning av kontinenter?

Iliaden och Odysséen översattes inte till persiska förrän på 1900-talet. Iran har sin egen episka tradition med Shahnameh som portalverk och dess upphovsman Ferdowsi som motsvarighet till Homeros.
Citera
2026-07-21, 17:46
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Exakt.

Ser jag en film där King Arthur, Oden eller Elvis Presley spelas av en svart man eller en transa, eller där Nelson Mandela eller Muhammad Ali spelas av en vit så är resten förstört. Det är helt omöjligt att bli övertygad och leva sig in i en sådan film. När casting för en grekisk epos ser ut att vara hämtad från New Yorks gator förstår man att det är en ren och skär skit. Men vuxna äter ju också på McDonald's så föga förvånande. Att gemene man inte känner så har givetvis att göra med att de saknar en finkalibrerad känsla filmskapande och konst, inte minst berättande.
Fiktiva Helen of Troy’s fiktiva hudfärg är så viktig för dig att den är exakt som du vill ha den, även om hon bara är med i 30 sekunder av filmen? Skitkonstigt tycker jag.

Det är klart castingen är amerikansk då det är en amerikansk film. Någon grekisk filmstudio har säkert gjort en produktion du kan se istället.
Citera
2026-07-21, 17:48
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Napoleon, Gladiator 2 och The Odyseey. Genom att göra dem skit så demoraliserar de oss på två sätt. Först det som har tagits upp i tråden med att vi inte ska få bli inspirerade, inte har någon kultur och så vidare.

Nästa steg som de redan tänkt ut är att nu har vi fått våra historiska och episka filmer för den här gången. " Jaha så ni gillade dem inte? Det var ju tråkigt". Det här är gynnsamt för dem då de vet hur inspirerande just den här typen av filmer är. De vill inte ha någon ny Braveheart eller Gladiator. Därför använder de både hängslen och livrem . Genom manus, casting och det hemska deprimerande filtret. Nu har vi ingen rätt att be om fler historiska filmer och det är demoraliserande i sig.
Samma i Netflix-serien Queen Cleopatra från 2023, där Kleopatra var svart vilket gjorde Egypten arga:

"Since the film is classified as a documentary and not a drama, those making the film have to be accurate and it should be based on historical and scientific facts, to ensure that history and civilizations are not falsified," the Egyptian Ministry said, stressing that "the rejection of the film before its screening was in defense of the history of Queen Cleopatra… and has nothing to do with racism."

An Egyptian lawyer filed a formal complaint against the film, asking the public prosecutor "to investigate and take all legal measures against the creators of this work and against the platform's management for participating in this crime, and ban the platform in Egypt."

"We have known for thousands of years that Cleopatra is of Greek origin and was born in Egypt. This is a fact," Mahmoud El-Semiry, the lawyer who filed the complaint, told CBS News. "Our main objection is the falsification of these facts. It is not about being Black or White or even Yellow. Let's say they wanted to portray Cleopatra as a man, we would also object to that."

Men det är ju bra i alla fall att det redan finns en enorm kulturskatt att ta del av. Jag brukar mest se äldre filmer. Nya filmer tilltalar mig inte så mycket, just för att de blivit så politiska, woke och håller lägre kvalitet. T.ex. kan man ju välja att titta på Lord of the rings istället för Rings of power, Gladiator 1 istället för Gladiator 2, osv. De bra versionerna finns ju kvar.

Samma med The Odyssey. Bara att glömma och gå vidare. Finns så många andra filmer jag inte har hunnit se än som jag har på min att-se-lista.
Citera
2026-07-21, 17:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Varför är du så benägen att stjäla den forngrekiska kulturen till din egna? Det är sant att grekerna lade grunden för Europa, men de var lika inflytanderika i Asien. Är det också en del av det asiatiska kulturarvet? Varför inte? Närmare från Grekland till Iran än till Sverige. De forna grekerna var i Persien. De var aldrig i Sverige. Vad är det som gör Homeros mer svensk/brittisk än iransk? Bara pga arbiträr indelning av kontinenter?

Hönan eller ägget?
"The Nordic Origins of the Iliad and Odyssey"
https://www.athensjournals.gr/mediterranean/2017-3-2-4-Vinci.pdf
Senast redigerad av Giant Squid 2026-07-21 kl. 17:58.
Citera
2026-07-21, 18:04
Medlem
2n00b4Us avatar
Many people don't realize what happened, but this single change is why The Odyssey score currently sits at a glowing 97%, yet standardizing the data properly reveals it is actually 56%.
Citera
2026-07-21, 18:04
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Fiktiva Helen of Troy’s fiktiva hudfärg är så viktig för dig att den är exakt som du vill ha den, även om hon bara är med i 30 sekunder av filmen? Skitkonstigt tycker jag.

Det är klart castingen är amerikansk då det är en amerikansk film. Någon grekisk filmstudio har säkert gjort en produktion du kan se istället.

Om jag skapar en berättelse som handlar om vikingar förväntar du dig baserat på allt som har med vår verklighet att göra att hövdingens dotter är vit. Odyssén är inget undantag från denna regel. När en regissör tar ett sådant beslut förstår man givetvis att andra aspekter av filmen också blivit lidande. Det där är ju dock bara ett exempel, jag kan ge betydligt fler anledningar till att filmen verkar skit baserat på enbart trailern, men det är inte speciellt intressant så jag avslutar här.

Vissa är känsligare för bruten immersion än andra och ställer helt enkelt högre krav på sin underhållning, och det är helt okej. Vissa äter på McDonald's, andra lagar egna hamburgare av fina råvaror.
Citera
2026-07-21, 18:13
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Om jag skapar en berättelse som handlar om vikingar förväntar du dig baserat på allt som har med vår verklighet att göra att hövdingens dotter är vit. Odyssén är inget undantag från denna regel. När en regissör tar ett sådant beslut förstår man givetvis att andra aspekter av filmen också blivit lidande. Det där är ju dock bara ett exempel, jag kan ge betydligt fler anledningar till att filmen verkar skit baserat på enbart trailern, men det är inte speciellt intressant så jag avslutar här.

Vissa är känsligare för bruten immersion än andra och ställer helt enkelt högre krav på sin underhållning, och det är helt okej. Vissa äter på McDonald's, andra lagar egna hamburgare av fina råvaror.
Det är en saga. Men vi är överens om att du är känslig.

Alltid kefft att recensera en film innan du sett den.
Citera
2026-07-21, 18:42
Medlem
Citat:
Om jag skapar en berättelse som handlar om vikingar förväntar du dig baserat på allt som har med vår verklighet att göra att hövdingens dotter är vit.

Inte om den är gjord i USA de senaste 10 åren.

Då förväntar jag mig naturligtvis att hon är svart.

De gjorde Håkon Jarl till en svart kvinna i "Vikings".
Citera
2026-07-21, 18:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
nerdrotic har noterat att de gamla grekerna tydligen använde vikingaskepp. 1500 år innan vikingarna... Här hans recension, inte helt nöjd men han har ofta fokus på woke och jag litar inte helt på hans åsikter om själva filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=zIHfhQnmg7Q
Citera
2026-07-21, 18:58
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om filmen inte håller för att visas på en vanlig tv, är det då verkligen en bra film ens?

Jag skulle säga nej.

Konstigt argument. Som att säga att den musik som inte håller att spelas upp på en gammal transistorradio därmed inte skulle vara fullgod. Tror få skulle uppskatta Mahler på en transistorradio, men är han därmed en dålig kompositör?

Sedan tycker jag tråden är nerlusad av haters för sakens skull. Precis som alla dessa människor man mött som säger saker som att ”Nolan kan inte bygga upp trovärdiga karaktärer på djupet”, t.ex. Kanske sant, men vad spelar det för roll? Han har aldrig haft ambitionen att göra Bergmanfilmer. Om detta är det viktigaste så se Bergman då. Det gör jag. Jag ÄLSKAR Bergman, när jag är på de humöret. Men jag skulle därmed inte avvisa allt annat. Eller omvänt. Hur bra hade en actionfim varit om Bergman gjort den? Och ibland är det just hjärndöd action du vill se. Som att gå till Sibylla och kräva burgaren medium rare och med hemgjort ketchup. Kom igen!
Ibland vill man ha det ena och ibland det andra och då går man dit där man får det. Gäller både hamburgare och film. Men man kräver sedan inte att få motsatta. Man ser till att få det man just då är sugen på. Och förhoppningsvis varierar detta!

Edit:
Här kan man se hur ca hälften av filmen saknas om det inte är IMAX.
https://m.youtube.com/watch?v=ikFA32c_SNY&pp=0gcJCWQCo7VqN5tD&ra=m

Men för att riktigt se filmen måste man fortsatt gå till en av de ca 40 biografer i världen som fortfarande har en IMAX film-filmprojektor.
Senast redigerad av Stark-Senap 2026-07-21 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in