Citat:
Jo jag har rätt hyfsat koll på motorer
Dåtiden motorer var rejält överdimensionerade för den effekt man tog ut.
Min far jobbade i många år och med tillverkning av vevaxlar på Volvofabriken
Jag renoverade en trasig Volvo B20 för många år sedan och kom över en hyffsad begagnad vevaxel då den som satt i motorn hade skurit på två vevlager på grund av problem med haveri i oljepump och slarvig ägare som inte sett att oljelampan inte fungerade.
Min far fick ta hand om vevaxeln för att mäta upp mm den vevaxel jag fått tag på.
Jag ville veta om måtten stämde så jag kunde använda standard vevlager.
Jag frågade honom om han kunde gissa hur många mil den motorn vevaxeln kom ifrån.
Han gissade på maximalt 2000-3000 mil då vevaxeln inte hade några måttfell alls. Nära nyskick.
Jag visste att den vevaxeln kom från en bil som gått mer än 20 000 mil.
Alltså på tok för överdimensionerad för en motor original på ca 70 hk.
Den Volvo jag har idag är på ca 250 hk och betydligt mer vridmoment än den bil jag tidigare skrivit om men vevaxel som exempel är i stort sett likadan. Det enda större som skiljer är att den är för 5-cylinders motor.
Den har nu snart gått 30 000 mil men rejält snällare mil. Förhoppningsvis kommer den hålla till drygt 50 000 men beror på körstil är radikalt annorlunda nu.
Dåtiden motorer var rejält överdimensionerade för den effekt man tog ut.
Min far jobbade i många år och med tillverkning av vevaxlar på Volvofabriken
Jag renoverade en trasig Volvo B20 för många år sedan och kom över en hyffsad begagnad vevaxel då den som satt i motorn hade skurit på två vevlager på grund av problem med haveri i oljepump och slarvig ägare som inte sett att oljelampan inte fungerade.
Min far fick ta hand om vevaxeln för att mäta upp mm den vevaxel jag fått tag på.
Jag ville veta om måtten stämde så jag kunde använda standard vevlager.
Jag frågade honom om han kunde gissa hur många mil den motorn vevaxeln kom ifrån.
Han gissade på maximalt 2000-3000 mil då vevaxeln inte hade några måttfell alls. Nära nyskick.
Jag visste att den vevaxeln kom från en bil som gått mer än 20 000 mil.
Alltså på tok för överdimensionerad för en motor original på ca 70 hk.
Den Volvo jag har idag är på ca 250 hk och betydligt mer vridmoment än den bil jag tidigare skrivit om men vevaxel som exempel är i stort sett likadan. Det enda större som skiljer är att den är för 5-cylinders motor.
Den har nu snart gått 30 000 mil men rejält snällare mil. Förhoppningsvis kommer den hålla till drygt 50 000 men beror på körstil är radikalt annorlunda nu.
Så varför brötade du ur dig att du kört en hel del hårt med en motor, och spekulerade i att moderna motorer inte skulle hålla ens 5000 mil med den belastningen….? Och sen tjoade du plötsligt om rally så det lätt kunde tolkas som att det var den motorn du körde rally med….
Sen vevaxeln, om inget radikalt skett och motorn är välskött så behöver inte lagertapparnas mått ändras nåt väsentligt nästan oavsett miltal. Så ev ovalitet eller annat mätbart slitage behöver inte nödvändigtvis vara ett bevis på många mil. Mätbart slitage och minskade mått kan uppstå även vid relativt lågt miltal beroende på hur motorn levt och skötts.
Men det är normalt att man kollar måtten och rakheten (om den är i sådant skick att den kan användas som den är, eller behöver maskinernas/riktas) innan man monterar i en motor så man kan välja lagerdimension med rätt tolerans för aktuell vevaxels mått. Det är en hel vetenskap om man gräver på djupet…