2026-07-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo jag har rätt hyfsat koll på motorer
Dåtiden motorer var rejält överdimensionerade för den effekt man tog ut.
Min far jobbade i många år och med tillverkning av vevaxlar på Volvofabriken
Jag renoverade en trasig Volvo B20 för många år sedan och kom över en hyffsad begagnad vevaxel då den som satt i motorn hade skurit på två vevlager på grund av problem med haveri i oljepump och slarvig ägare som inte sett att oljelampan inte fungerade.
Min far fick ta hand om vevaxeln för att mäta upp mm den vevaxel jag fått tag på.
Jag ville veta om måtten stämde så jag kunde använda standard vevlager.
Jag frågade honom om han kunde gissa hur många mil den motorn vevaxeln kom ifrån.
Han gissade på maximalt 2000-3000 mil då vevaxeln inte hade några måttfell alls. Nära nyskick.

Jag visste att den vevaxeln kom från en bil som gått mer än 20 000 mil.
Alltså på tok för överdimensionerad för en motor original på ca 70 hk.

Den Volvo jag har idag är på ca 250 hk och betydligt mer vridmoment än den bil jag tidigare skrivit om men vevaxel som exempel är i stort sett likadan. Det enda större som skiljer är att den är för 5-cylinders motor.
Den har nu snart gått 30 000 mil men rejält snällare mil. Förhoppningsvis kommer den hålla till drygt 50 000 men beror på körstil är radikalt annorlunda nu.

Så varför brötade du ur dig att du kört en hel del hårt med en motor, och spekulerade i att moderna motorer inte skulle hålla ens 5000 mil med den belastningen….? Och sen tjoade du plötsligt om rally så det lätt kunde tolkas som att det var den motorn du körde rally med….

Sen vevaxeln, om inget radikalt skett och motorn är välskött så behöver inte lagertapparnas mått ändras nåt väsentligt nästan oavsett miltal. Så ev ovalitet eller annat mätbart slitage behöver inte nödvändigtvis vara ett bevis på många mil. Mätbart slitage och minskade mått kan uppstå även vid relativt lågt miltal beroende på hur motorn levt och skötts.

Men det är normalt att man kollar måtten och rakheten (om den är i sådant skick att den kan användas som den är, eller behöver maskinernas/riktas) innan man monterar i en motor så man kan välja lagerdimension med rätt tolerans för aktuell vevaxels mått. Det är en hel vetenskap om man gräver på djupet…
Citera
2026-07-21, 21:18
Medlem
Dr tinnitus har nog mycket erfarenhet av trimmade bilar där de alltid ligger på gränsen om man ska tro på han.
Problemet att här diskuteras ofta personbilar och inte modifierade rally bilar med 1000hk+.

Att fylla på en liter för mycket i en vanlig personbil är sällan någon fara, har själv gjort missen i mina unga dagar och den motorn lever gott än idag, trots att jag gjorde det flera gånger på rad(trimmad turbo hör och häpna).

Ska ofta ganska mycket innan det blir skada, sen får man inte glömma att oljan arbetar i motorn när man kör så oljetrågen är sällan fyllt eller ligger nära skadliga gränser under körning. utöver det är prestandan löjligt låg mot trimmade monster motorer, där ALLT ofta är väldigt nära gränserna.
Det mesta man förlorar på överfyllning i måttliga mängder är prestanda.

https://www.youtube.com/watch?v=VaTbfvzNbxQ
Här testar dom verkligen gränserna men alla motorer är olika så vissa klarar inte så mycket överfyllning som de gör här.

https://www.youtube.com/watch?v=bk7r0TL0Or4
Här kan man se de största nackdelarna.
Citera
2026-07-21, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
VW

Tänkte väl det. Min Passat TSI förbrukar nästan lika mycket olja som bensin. Samma sak med den TDI jag hade förut.
Citera
2026-07-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Dr tinnitus har nog mycket erfarenhet av trimmade bilar där de alltid ligger på gränsen om man ska tro på han.
Problemet att här diskuteras ofta personbilar och inte modifierade rally bilar med 1000hk+.

Att fylla på en liter för mycket i en vanlig personbil är sällan någon fara, har själv gjort missen i mina unga dagar och den motorn lever gott än idag, trots att jag gjorde det flera gånger på rad(trimmad turbo hör och häpna).

Ska ofta ganska mycket innan det blir skada, sen får man inte glömma att oljan arbetar i motorn när man kör så oljetrågen är sällan fyllt eller ligger nära skadliga gränser under körning. utöver det är prestandan löjligt låg mot trimmade monster motorer, där ALLT ofta är väldigt nära gränserna.
Det mesta man förlorar på överfyllning i måttliga mängder är prestanda.

https://www.youtube.com/watch?v=VaTbfvzNbxQ
Här testar dom verkligen gränserna men alla motorer är olika så vissa klarar inte så mycket överfyllning som de gör här.

https://www.youtube.com/watch?v=bk7r0TL0Or4
Här kan man se de största nackdelarna.

Jag har betydligt bredare erfarenhet än bara av trimmade bilar eller tävlingsbilar.

Att du överfyllt olja och det gick bra kan lika gärna vara ren tur och även skilja från bil till bil hur kritiskt den kan vara.

Bevisligen så avråder i princip alla biltillverkare å det bestämdaste från att överfylla olja, det är nämligen stor risk för att det blir problem. Så bara för att man råkar klara sig några gånger är inget bevis på att det niste skulle ge stora risker för problem.
Citera
2026-07-21, 21:56
Medlem
För diskussionens skull: På vilka sätt skulle fyllning till max sämre än mitten så länge man inte fyller ÖVER max?
Citera
2026-07-22, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
För diskussionens skull: På vilka sätt skulle fyllning till max sämre än mitten så länge man inte fyller ÖVER max?

En liten sammanställning av vilka saker som kan påverkas av variationer i oljenivå även inom min/max, inget är skrivet i sten men kan påverka beroende på aktuell motormodell, skicket på aktuell motor och körförhållanden etc.

Citat:

• Preventing Aeration and Foaming: When an engine is overfilled to the MAX mark or beyond, the spinning crankshaft can whip the oil into a froth. This foam creates air bubbles, meaning the oil pump distributes air instead of vital lubricating fluid, which causes metal-to-metal wear and overheating.

• Reducing Oil Consumption: Excessively high oil levels increase the chance that oil will be pushed through the Positive Crankcase Ventilation (PCV) system, burning oil unnecessarily and potentially clogging your catalytic converter or damaging spark plugs.

• Preventing Seal Leaks: Maintaining a middle level prevents abnormally high crankcase pressure that can stress or blow out fragile engine gaskets and seals.Accommodating

• Thermal Expansion: Oil naturally expands when it reaches operating temperatures. Keeping the level in the middle gives the oil room to expand without creeping above the MAX limit.

• Allowing for Natural Dilution: In certain engines—especially modern direct-injection or diesel vehicles with particulate filters—unburned fuel can occasionally seep into the oil pan and slightly dilute the oil. A midway starting point leaves room for this fluid without overfilling the system.

En annan sak är ju att det inte är direkt ovanligt att folk inte riktigt har koll på hur oljenivån ska kontrolleras, och fyllas, och då kan risken att man råkar överfylla öka.

Det var några exempel på fenomen som kan påverkas av aktuell oljenivå även om den är inom min/max.
Generellt sett så ska det såklart vara lugnt att fylla till max, om man verkligen har koll på hur man kollar nivån och fyller, om motorn och div system på den är friska och har körförhållande som inte ger påtaglig risk för t ex utspädning av någon form.

Att hålla nivån nere vid min ger vissa fördelar men även nackdelar som t ex ökad termisk belastning på oljan.
Citera
2026-07-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En liten sammanställning av vilka saker som kan påverkas av variationer i oljenivå även inom min/max, inget är skrivet i sten men kan påverka beroende på aktuell motormodell, skicket på aktuell motor och körförhållanden etc.

En annan sak är ju att det inte är direkt ovanligt att folk inte riktigt har koll på hur oljenivån ska kontrolleras, och fyllas, och då kan risken att man råkar överfylla öka.

Det var några exempel på fenomen som kan påverkas av aktuell oljenivå även om den är inom min/max.
Generellt sett så ska det såklart vara lugnt att fylla till max, om man verkligen har koll på hur man kollar nivån och fyller, om motorn och div system på den är friska och har körförhållande som inte ger påtaglig risk för t ex utspädning av någon form.

Att hålla nivån nere vid min ger vissa fördelar men även nackdelar som t ex ökad termisk belastning på oljan.

Ja det är risker som finns men de gäller främst om det blir ÖVER max. Risken att det i praktiken blir över pga slarv/metod etc ökar förstås om man fyller till max, men jag menar att tillverkarna redan tagit höjd för detta till viss del. Det i kombination med fördelarna med att ligga åt max snarare än lägre gör att jag tycker att fyllning till max överväger positivt
Senast redigerad av Sommartomte9909 2026-07-22 kl. 08:31.
Citera
2026-07-22, 08:46
Medlem
Citat:
Ja det är risker som finns men de gäller främst om det blir ÖVER max. Risken att det i praktiken blir över pga slarv/metod etc ökar förstås om man fyller till max, men jag menar att tillverkarna redan tagit höjd för detta till viss del. Det i kombination med fördelarna med att ligga åt max snarare än lägre gör att jag tycker att fyllning till max överväger positivt

Eh… läste du lite slarvigt månne….?

Alla exemplen handlar ju om vad som kan ske om man fyller till max, och inte specifikt om man överfyller.

Edit: Rättar lite då jag själv läste ditt inlägg lite för fort…

Givetvis har tillverkarna satt nivå för min/max med viss marginal. Det ändrar inte det faktum att om man ligger vid gränserna så har man redan naggat en del på kompromissens marginaler. Oftast går det bra, men inte alltid, och hur det går på sikt påverkas av en rad faktorer.

T ex så kan olika oljor inom samma klassning ha lite olika egenskaper, och ogynnsam körning med oljan på max kan generera mer utspädning av oljan med vatten och bränsle så nivån stiger över max vilket kan påverka vevhustryck och vevhusventilation negativt, och orsaka att mer skit än nödvändigt kan dras med in i förbränningen och t ex kontaminera ventiler/ventilskaft förbränningsrum kolvtopp spridare tändstift injektorer, med försämrad förbränning som följd, vilket i sin tur kan påverka katalysatorer.

Samma scenario men för motorn lämpligare körsätt så kanske inget alls händer trots oljenivå på max hela tiden.

Eller om motorn redan har delvis igensatt vevhusvent etc så kanske inte den räcker till vid viss körning för att göra ett fullgott jobb med så mycket olja i motorn, och det kan leda till problem på sikt.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-22 kl. 09:02.
Citera
2026-07-22, 08:53
Medlem
Citat:
Eh… läste du lite slarvigt månne….?

Alla exemplen handlar ju om vad som kan ske om man fyller till max, och inte specifikt om man överfyller.

Nja, de inklippta texterna är motsägelsefulla. Punkt 1 säger MAX men i samma mening OVERFILLED. Per definition är max INTE overfilled enligt tillverkarna själva. Samma sak i de övriga: "excessively high" etc. De pratar om överfyllning, inte om att ligga på maxnivå.
Citera
2026-07-22, 09:13
Medlem
Citat:
Nja, de inklippta texterna är motsägelsefulla. Punkt 1 säger MAX men i samma mening OVERFILLED. Per definition är max INTE overfilled enligt tillverkarna själva. Samma sak i de övriga: "excessively high" etc. De pratar om överfyllning, inte om att ligga på maxnivå.

Det är nog snarare du som har nåt önsketänkande att försöka tolka och vrida för du anser det jag skriver skulle vara fel… Excessively betyder inte per automatik att man fyllt över max markering, bara att det är detvör överdrive5 mycket, som även kan tolkas som att det är nog med olja även om det inte ligger på just Max

Jag lade in lite mer text i mitt förra inlägg.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-22 kl. 09:16.
Citera
2026-07-22, 09:38
Medlem
Citat:
Det är nog snarare du som har nåt önsketänkande att försöka tolka och vrida för du anser det jag skriver skulle vara fel… Excessively betyder inte per automatik att man fyllt över max markering, bara att det är detvör överdrive5 mycket, som även kan tolkas som att det är nog med olja även om det inte ligger på just Max

Jag lade in lite mer text i mitt förra inlägg.

Jag håller inte riktigt med om tolkningen. Jag menar att enda rimliga tolkningen är ÖVER max. Enligt tillverkarna räcker det ju vid MIN, så är mittemellan då också "excessive", eller gäller det bara vid max?
Citera
2026-07-22, 09:48
Medlem
Citat:
Jag håller inte riktigt med om tolkningen. Jag menar att enda rimliga tolkningen är ÖVER max. Enligt tillverkarna räcker det ju vid MIN, så är mittemellan då också "excessive", eller gäller det bara vid max?

Ja du får såklart tolka det hur du vill.

Fakta är lik förbenat att hålla oljenivån på max minskar vissa marginaler och ökar riskerna för att vissa problem kan uppstå just för att man kört med onödigt hög (nej inte överfyllt olja) oljenivå.

Normalt är ju riskerna generellt sett väldigt små, annars skulle ju inte tillverkaren satt min/max där de satt dem. Men under vissa förhållanden etc kan det trots allt innebära ökade risker för att vissa fenomen och problem kan uppstå.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-22 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in