Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Dagens motorer har relativt samma dimensioner och konstruktion på vevaxel, lager, vevstakar och kolvar som motorer på 70-80 talet men med betydligt högre effektuttag.
Jag vet för jag har jobbat många år där motorer till Volvo personvagn och lastbilar tillverkas.
Har du överhuvudtaget gjort mer än att lyft på motorhuven på en bil?
Man kan undra när du inte fattar mer.
Ah… relativt samma dimensioner….? Vad säger det….?
Var du utvecklare med erfarenhet av just t ex långtidstester eller förstörande tester, eller monterade du motorer eller tillverkade delarna? Det kan vara en väsentlig skillnad.
Sen, hur mycket ändras hållfasthet etc om man ändrar några mm här o där? Vet du det? Hur påverkar olika typer av härdning? Materialkvalitet etc etc?
Vi kan nog vara eniga i att äldre motorer var var onödigt överdimensionerade sett till litereffekten, men det var ju enklast och billigare då man på den tiden inte kunde hålla samma tighta toleranser som idag.
Och jodå, nog har jag lyft på en och annan motorhuv allt, och betydligt mer än så.
Jag har förklarat mina erfarenheter etc många gånger genom åren, så orkar inte dra det igen. Men kort har jag t ex själv byggt några motorer från grunden, skapligt modifierade, och varit med på ett gäng andra motorbyggen. Kört motorer i testcell hos Lehmann Motoren Technik, AMG, Motordesign, VW Motorsport för att nämna de mer kända.
Så igen, varför skulle inte dagens motorer klara ens 5000 mil med den belastning du tjoade om tidigare som tydligen någon av dina motorer (om det sen var den gamla standardmotorn eller motorn i nån rallybil är ju lite luddigt…) du tjoade om….?
Imponera med din expertis…