2026-07-20, 13:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Var skrev jag att man inte får eller kan fylla till max…? Citera, eller erkänn att du läser och tolkar med röven, kanske din intelligentaste kroppsdel…

Det ÄR inte optimalt att fylla till och hålla nivån på max.
Ja det kan ge vissa fördelar, men är inte optimalt och kan ge eller öka vissa risker, som t ex ökad skumbildning

Det är heller inte optimalt sett till allt att ligga på min heller, men även det ger vissa fördelar men även nackdelar och ökade risker.

Därför brukar det anges att det är mer mest optimalt att hålla oljenivån på ungefär mitten.

Det är samma sak med nåt så enkelt som bränsletanken. Den är heller inte helt optimalt att fylla fullt och hålla sig nära fullt hela tiden, eller låta det vara väldigt lite i tanken och bara fylla skvättar.
Nej, det ger inte ökad skumbildning, det händer bara när man överfyller, rätt ordentligt. Du skrev att man inte skulle fylla till max, utan hålla sig under det, av någon outgrundlig anledning.

Vars anges det att det är bäst att hålla oljenivån på mitten?

Bensin är det som driver bilen, oljan är något som ser till att motorn inte skär. Men de flesta som tankar, fyller tanken till max, när den står på min eller närmar sig det. Inte försöker alla hålla den halvfull helat tiden, med din värdelösa jämförelse. Så tankning stämmer nog bättre med hur jag menar.
Citera
2026-07-20, 15:04
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Är det därför min bil blev så jävla snabb nu helt plötsligt

Du kan spränga packningar om vevshusventen är igenkoksad - en 4t är ingen 2t 🤣
Citera
2026-07-20, 16:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Som du skriver så verkar det ju som du inte är så kunnig som du tror….

Du glömde ju dessutom svara på den enkla frågan, om du tror att du belastade motorn hårdare än vad motorutvecklarna/biltillverkarna gör i sina tester?

Du påstod dessutom att du trodde dagens standardmotorer inte ens skulle levt 5000 mil med den behandlingen, och samtidigt formulerar dig så det kan verka som din gamla standardmotor gått 20 000mil med din hårda behandling.
Vilka seriösa belägg har du för dina påståenden än bara anekdoter och spekulationer….?
Vet du hur dagens motorer är utvecklade och vilka tester man gjort på och med dessa innan de anses klara för produktion…?
Jag har jobbat som tekniker på Volvos fabriker med motorprovning i många år.
Jag vet hur dagens och tidigare generationer är/var konstruerade.
Tror du jag är så blåst att jag inte har kompetens i ämnet och börjar diskutera ämnet.
Även hur Volvo utvecklat motorprovning under åren.
Dagens motorer tar man ut betydligt mer effekt ur men ungefär samma dimensioner på ingående delar.
Troligen har du större käft än kompetens i området
Så kryp du ned under den sten du kommer ifrån.
Citera
2026-07-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har jobbat som tekniker på Volvos fabriker med motorprovning i många år.
Jag vet hur dagens och tidigare generationer är/var konstruerade.
Tror du jag är så blåst att jag inte har kompetens i ämnet och börjar diskutera ämnet.
Även hur Volvo utvecklat motorprovning under åren.
Dagens motorer tar man ut betydligt mer effekt ur men ungefär samma dimensioner på ingående delar.
Troligen har du större käft än kompetens i området
Så kryp du ned under den sten du kommer ifrån.

Jag noterar att du undvek att svara på flera av de frågor jag ställde, varför det…?

Menar du att dina rallyrundor med en originalmotor skulle belasta motorn hårdare än vad samma motorer fått utstå och klarat när motprutvecklarna testade dessa motorer…?
Citera
2026-07-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, det ger inte ökad skumbildning, det händer bara när man överfyller, rätt ordentligt. Du skrev att man inte skulle fylla till max, utan hålla sig under det, av någon outgrundlig anledning.

Vars anges det att det är bäst att hålla oljenivån på mitten?

Bensin är det som driver bilen, oljan är något som ser till att motorn inte skär. Men de flesta som tankar, fyller tanken till max, när den står på min eller närmar sig det. Inte försöker alla hålla den halvfull helat tiden, med din värdelösa jämförelse. Så tankning stämmer nog bättre med hur jag menar.

Jaha, så du vet hur ev risker kan påverkas på alla olika motorer under alla olika förhållanden, samt när och vid vilken specifik nivå det kan bli problem med överfyllning?

Sjävklart är kan man fylla till max nivå, utan att det skulle bli katastrof, och det ger vissa fördelar. Jag själv fyller till max.
Men det betyder inte att det inte kan finnas nackdelar med detta. T ex ökar risken för skumbildning och kan ge ett högre vevhustryck vilket inte är önskvärt. Hur mycket dessa risker kan öka beror i sin tur på en mängd faktorer som vilken olja, körförhållanden etc etc.

Skumbildning beror inte enbart på att vevaxeln når oljenivån.

Därför anges det vanligen att det är mer optimalt att hålla sig ungefär på mitten med oljenivån.

Sen bensintanken igen. Med lägre nivåer i tanken så kan risken för kontaminering av kondens öka.
Med full tank och som många kanske gör, fyller ändå upp i röret, innebära ökad risk för att bränsle dras med i tankventilationen vilket kan påverka det systemet och dess filter etc negativt.

Inget jag sagt om detta har varit tänkt som nåt katastrofalt och extrema risker, mest bara som en lite djupare förklaring av dessa system och att det finns risker som folk inte vet om eller tänker på.
Citera
2026-07-21, 12:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jaha, så du vet hur ev risker kan påverkas på alla olika motorer under alla olika förhållanden, samt när och vid vilken specifik nivå det kan bli problem med överfyllning?

Sjävklart är kan man fylla till max nivå, utan att det skulle bli katastrof, och det ger vissa fördelar. Jag själv fyller till max.
Men det betyder inte att det inte kan finnas nackdelar med detta. T ex ökar risken för skumbildning och kan ge ett högre vevhustryck vilket inte är önskvärt. Hur mycket dessa risker kan öka beror i sin tur på en mängd faktorer som vilken olja, körförhållanden etc etc.

Skumbildning beror inte enbart på att vevaxeln når oljenivån.

Därför anges det vanligen att det är mer optimalt att hålla sig ungefär på mitten med oljenivån.

Sen bensintanken igen. Med lägre nivåer i tanken så kan risken för kontaminering av kondens öka.
Med full tank och som många kanske gör, fyller ändå upp i röret, innebära ökad risk för att bränsle dras med i tankventilationen vilket kan påverka det systemet och dess filter etc negativt.

Inget jag sagt om detta har varit tänkt som nåt katastrofalt och extrema risker, mest bara som en lite djupare förklaring av dessa system och att det finns risker som folk inte vet om eller tänker på.
Vars anges det, var frågan.
Citera
2026-07-21, 12:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag noterar att du undvek att svara på flera av de frågor jag ställde, varför det…?

Menar du att dina rallyrundor med en originalmotor skulle belasta motorn hårdare än vad samma motorer fått utstå och klarat när motprutvecklarna testade dessa motorer…?
Nej den bilen körde vi aldrig rally med. Standarbil.
Jag kommer aldrig kunna övertyga dig om något så varför ödsla mer tid på dig när du inte ens läste det jag skrev.
Citera
2026-07-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vars anges det, var frågan.

Det finns beskrivet på flertalet seriösa källor på nätet. Det står sällan i manualerna men där kan man heller inte bre ut texten för mycket då det redan är problem med att få folk att läsa i manualen

Men tänk lite nu, nästan allt vi har att göra med är någon form av kompromiss och sällan det som är det mest optimala. Och det är därför vanligt att man bör försöka hålla sig lite ifrån yttergränserna.
Citera
2026-07-21, 14:08
Medlem
Citat:
Nej den bilen körde vi aldrig rally med. Standarbil.
Jag kommer aldrig kunna övertyga dig om något så varför ödsla mer tid på dig när du inte ens läste det jag skrev.

Tja du drog ju på med att det var en standardmotor som du kört så hårt med och spekulerade att dagens motorer inte skulle klara 5000 mil med samma behandling, och sen drog du upp nåt med rally vad relevans det nu skulle ha…. Och sen blir du förvånad och irriterad när man undrar vad du menar och vilka stöd du har för dina påståenden. Och än märkligare blir det du när du säger att du jobbat på Volvo och minsann vet…

Ja då borde du ju själv inse hur knasiga påståenden och spekulationer du kastade fram…
Citera
2026-07-21, 14:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tja du drog ju på med att det var en standardmotor som du kört så hårt med och spekulerade att dagens motorer inte skulle klara 5000 mil med samma behandling, och sen drog du upp nåt med rally vad relevans det nu skulle ha…. Och sen blir du förvånad och irriterad när man undrar vad du menar och vilka stöd du har för dina påståenden. Och än märkligare blir det du när du säger att du jobbat på Volvo och minsann vet…

Ja då borde du ju själv inse hur knasiga påståenden och spekulationer du kastade fram…
Dagens motorer har relativt samma dimensioner och konstruktion på vevaxel, lager, vevstakar och kolvar som motorer på 70-80 talet men med betydligt högre effektuttag.

Jag vet för jag har jobbat många år där motorer till Volvo personvagn och lastbilar tillverkas.

Har du överhuvudtaget gjort mer än att lyft på motorhuven på en bil?
Man kan undra när du inte fattar mer.
Citera
2026-07-21, 15:46
Medlem
Citat:
Dagens motorer har relativt samma dimensioner och konstruktion på vevaxel, lager, vevstakar och kolvar som motorer på 70-80 talet men med betydligt högre effektuttag.

Jag vet för jag har jobbat många år där motorer till Volvo personvagn och lastbilar tillverkas.

Har du överhuvudtaget gjort mer än att lyft på motorhuven på en bil?
Man kan undra när du inte fattar mer.

Ah… relativt samma dimensioner….? Vad säger det….?

Var du utvecklare med erfarenhet av just t ex långtidstester eller förstörande tester, eller monterade du motorer eller tillverkade delarna? Det kan vara en väsentlig skillnad.

Sen, hur mycket ändras hållfasthet etc om man ändrar några mm här o där? Vet du det? Hur påverkar olika typer av härdning? Materialkvalitet etc etc?

Vi kan nog vara eniga i att äldre motorer var var onödigt överdimensionerade sett till litereffekten, men det var ju enklast och billigare då man på den tiden inte kunde hålla samma tighta toleranser som idag.

Och jodå, nog har jag lyft på en och annan motorhuv allt, och betydligt mer än så.

Jag har förklarat mina erfarenheter etc många gånger genom åren, så orkar inte dra det igen. Men kort har jag t ex själv byggt några motorer från grunden, skapligt modifierade, och varit med på ett gäng andra motorbyggen. Kört motorer i testcell hos Lehmann Motoren Technik, AMG, Motordesign, VW Motorsport för att nämna de mer kända.

Så igen, varför skulle inte dagens motorer klara ens 5000 mil med den belastning du tjoade om tidigare som tydligen någon av dina motorer (om det sen var den gamla standardmotorn eller motorn i nån rallybil är ju lite luddigt…) du tjoade om….?

Imponera med din expertis…
Citera
2026-07-21, 16:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ah… relativt samma dimensioner….? Vad säger det….?

Var du utvecklare med erfarenhet av just t ex långtidstester eller förstörande tester, eller monterade du motorer eller tillverkade delarna? Det kan vara en väsentlig skillnad.

Sen, hur mycket ändras hållfasthet etc om man ändrar några mm här o där? Vet du det? Hur påverkar olika typer av härdning? Materialkvalitet etc etc?

Vi kan nog vara eniga i att äldre motorer var var onödigt överdimensionerade sett till litereffekten, men det var ju enklast och billigare då man på den tiden inte kunde hålla samma tighta toleranser som idag.

Och jodå, nog har jag lyft på en och annan motorhuv allt, och betydligt mer än så.

Jag har förklarat mina erfarenheter etc många gånger genom åren, så orkar inte dra det igen. Men kort har jag t ex själv byggt några motorer från grunden, skapligt modifierade, och varit med på ett gäng andra motorbyggen. Kört motorer i testcell hos Lehmann Motoren Technik, AMG, Motordesign, VW Motorsport för att nämna de mer kända.

Så igen, varför skulle inte dagens motorer klara ens 5000 mil med den belastning du tjoade om tidigare som tydligen någon av dina motorer (om det sen var den gamla standardmotorn eller motorn i nån rallybil är ju lite luddigt…) du tjoade om….?

Imponera med din expertis…
Jo jag har rätt hyfsat koll på motorer
Dåtiden motorer var rejält överdimensionerade för den effekt man tog ut.
Min far jobbade i många år och med tillverkning av vevaxlar på Volvofabriken
Jag renoverade en trasig Volvo B20 för många år sedan och kom över en hyffsad begagnad vevaxel då den som satt i motorn hade skurit på två vevlager på grund av problem med haveri i oljepump och slarvig ägare som inte sett att oljelampan inte fungerade.
Min far fick ta hand om vevaxeln för att mäta upp mm den vevaxel jag fått tag på.
Jag ville veta om måtten stämde så jag kunde använda standard vevlager.
Jag frågade honom om han kunde gissa hur många mil den motorn vevaxeln kom ifrån.
Han gissade på maximalt 2000-3000 mil då vevaxeln inte hade några måttfell alls. Nära nyskick.

Jag visste att den vevaxeln kom från en bil som gått mer än 20 000 mil.
Alltså på tok för överdimensionerad för en motor original på ca 70 hk.

Den Volvo jag har idag är på ca 250 hk och betydligt mer vridmoment än den bil jag tidigare skrivit om men vevaxel som exempel är i stort sett likadan. Det enda större som skiljer är att den är för 5-cylinders motor.
Den har nu snart gått 30 000 mil men rejält snällare mil. Förhoppningsvis kommer den hålla till drygt 50 000 men beror på körstil är radikalt annorlunda nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in