Igår, 21:00
Medlem
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.

Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?
Klart att de hellre vill behålla sina pengar än att studera.

Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.

Ja, det hade varit plus poäng för stadskassan.
Arbete in, bidrag ut.

Hur tänker man här egentligen?
Citera
Igår, 21:03
Medlem
Du eller han är korkade alternativt felinformerade. Tänk igen. Tänk!
Citera
Igår, 21:04
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boys
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.

Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?

Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.

Arbete in, bidrag ut.

Jag kan hålla med. Problemet är väl att man inte vill att folk ska studera på bidrag medan andra är tvingade till studielån. Men systemet idag är stelbent, jag kanske inte kan tycka att man ska kunna gå på bidrag under ett helt program, men om man nu har några enstaka kurser kvar så är det väl bättre att individen blir klar.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Arbete in, bidrag ut.

Vadå får inte? När sa FK nej till folk att studera?
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du eller han är korkade alternativt felinformerade. Tänk igen. Tänk!

Hur menar du nu?
Citera
Igår, 21:09
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Arbete in, bidrag ut.

Varför får han pengar av Försäkringskassan?
Citera
Igår, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag kan hålla med. Problemet är väl att man inte vill att folk ska studera på bidrag medan andra är tvingade till studielån. Men systemet idag är stelbent, jag kanske inte kan tycka att man ska kunna gå på bidrag under ett helt program, men om man nu har några enstaka kurser kvar så är det väl bättre att individen blir klar.

Ja, det har du rätt i. Men billigare för Sverige att få ut dem i arbetslivet, det lönar sig!
Citera
Igår, 21:13
Medlem
Regeringen tillsatte väl en utredning om studier, jobb och FK idag ?
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Regeringen tillsatte väl en utredning om studier, jobb och FK idag ?

Källa?
Citera
Igår, 21:17
Medlem
Citat:
Källa?
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/07/regeringen-tillsatter-en-utredning-om-studiemedelssystemet/

https://youtu.be/oAOHk2Yy8ck?si=ifs_KdEjzEefWIzG
Senast redigerad av tjanska Igår kl. 21:24.
Citera
Igår, 21:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja, det har du rätt i. Men billigare för Sverige att få ut dem i arbetslivet, det lönar sig!
Visst är det så, men det finns och har funnits massvis med konstiga och inkonsekventa regler genom åren. För nästan 10 år sen så hade jag en kompis som varit arbetslös i sju åtta år. I alla fall fick han erbjudan om något tidsbegränsat deltidsvikariat. Det visade sig att om han hoppade på vikariatet, och inte fick fortsätta så skulle hans Aktivitetsstöd räknas om och det skulle för honom bli en stor ekonomisk förlust. Tror ni han tog jobbet, Nä just det. I bland så är det som att man inte undrar om "staten" vill att folk hellre ska gå på bidrag än att jobba.
Citera
Igår, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Visst är det så, men det finns och har funnits massvis med konstiga och inkonsekventa regler genom åren. För nästan 10 år sen så hade jag en kompis som varit arbetslös i sju åtta år. I alla fall fick han erbjudan om något tidsbegränsat deltidsvikariat. Det visade sig att om han hoppade på vikariatet, och inte fick fortsätta så skulle hans Aktivitetsstöd räknas om och det skulle för honom bli en stor ekonomisk förlust. Tror ni han tog jobbet, Nä just det. I bland så är det som att man inte undrar om "staten" vill att folk hellre ska gå på bidrag än att jobba.

Ja, är det frågan om att de ska ha ihjäl sig själva av tristess? Alla är väl inte handikappade som går på Försäkringskassan. De flesta är fullt kompatibla till att jobba!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in