Citat:
Ursprungligen postat av
Boys
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.
Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?
Klart att de hellre vill behålla sina pengar än att studera.
Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.
Ja, det hade varit plus poäng för stadskassan.
Arbete in, bidrag ut.
Hur tänker man här egentligen?
Finns väl en anledning varför han får slantar från Försäkringskassan, Och då menar jag rent
allmänt att man är sjuk av något slag. Är det så, så är det helt enkelt att han är för sjuk för
att jobba eller studera. Men en inskrivning på arbetsförmedlingen och få en lämplig utbildning
som passa honom så brukar det gå genom ett program, F-kassan betalar ut men slantarna
kommer från ett annat konto då (arbetsförmedlingen). Kan nog kallas för aktivitetsstöd tror jag.
Sen har ju arbetsförmedlingen lite olika saker på dom menar vad utbildning är för något men de
har en hel del olika som dom kan ställa upp på.
Dels läsa in som an kan få en fullvärdig gymnasium utbildning, eventuellt med en kombinerad
yrkesutbildning med både teori/praktik inom en viss yrkesgrupp, (kanske svetsare, elektriker,
målare)
Gick själv en sådan kurs när man var nyss utsläppt från fängelset och helt nollställd för en massa
år sedan, gick 12 månader genom arbetsförmedlingens hjälp (slantar från F-kassan) som hette då aktivitetsstöd. fick bra betyg och det ingick en minde drös med andra små utbildningar i den som bland annat: Heta arbeten, travers ,truck. men jag fick till slut mitt gröna cert i CNC och ett välbetalt jobb på ett ställe som jag pryade på.
På min tid så var det bara två år i gymnasiet som gällde då, men har hållit på med verktyg/maskiner nästan hela mitt liv så det var ganska lätt för mig.