Igår, 21:26
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boys
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.

Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?
Klart att de hellre vill behålla sina pengar än att studera.

Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.

Ja, det hade varit plus poäng för stadskassan.
Arbete in, bidrag ut.

Hur tänker man här egentligen?

Får och får. Det får nog din polare men däremot inte ha bidrag från försäkringskassan om man arbetar? Undantaget om det då inte är något program som Fkassan står bakom.

Säger väl sig själv att man inte ska ha. Kan man arbeta så ska man arbeta och då behövs inga pengar från Fkassan.
Citera
Igår, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Får och får. Det får nog din polare men däremot inte ha bidrag från försäkringskassan om man arbetar? Undantaget om det då inte är något program som Fkassan står bakom.

Säger väl sig själv att man inte ska ha. Kan man arbeta så ska man arbeta och då behövs inga pengar från Fkassan.

Han är för lat för att jobba med ett vanligt knegar jobb. Men om det vore ett kvalificerat yrke så skulle han byta ut sitt bidrag mot lön menade han, men då behöver han studera först också!
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Citat:
Ja, är det frågan om att de ska ha ihjäl sig själva av tristess? Alla är väl inte handikappade som går på Försäkringskassan. De flesta är fullt kompatibla till att jobba!

Om man är fult kapabel till att jobba ska man inte gå på försäkringskassan. I annat fall gör man sig skyldig till bidragsbrott. Det samma gäller om man klarar av att plugga. Då finns det studiemedel att tillgå.
Citera
Igår, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Om man är fult kapabel till att jobba ska man inte gå på försäkringskassan. I annat fall gör man sig skyldig till bidragsbrott. Det samma gäller om man klarar av att plugga. Då finns det studiemedel att tillgå.

Nej inte så att de är handikappade, men depression, ADHD och annat smått. Även om man har Down syndrom så bör man kunna jobba, inte ska de få särskild behandling för just den diagnosen?
Citera
Igår, 21:39
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Han är för lat för att jobba med ett vanligt knegar jobb. Men om det vore ett kvalificerat yrke så skulle han byta ut sitt bidrag mot lön menade han, men då behöver han studera först också!

Lever hellre på bidrag än att arbeta för man tjänar mer på bidrag. Samtidigt som man gnäller över att man inte får studera med Fkassan.
Citera
Igår, 21:43
Medlem
Citat:

Ja då är det bara att avslutat sjukskrivningen och ta studiemedel istället och komma in i matchen. De stekta sparvarna flyger så att säga inte in i munnen…
Citera
Igår, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Lever hellre på bidrag än att arbeta för man tjänar mer på bidrag. Samtidigt som man gnäller över att man inte får studera med Fkassan.

Ja, inget liv, eller ett liv där man vantrivs med sitt jobb? Det är frågan.
Citera
Igår, 22:04
Medlem
Citat:
Ja då är det bara att avslutat sjukskrivningen och ta studiemedel istället och komma in i matchen. De stekta sparvarna flyger så att säga inte in i munnen…

Som jag skrev tidigare i tråden så är han mycket lat. Att bli skuldsatt är inte ett alternativ för alla.
Citera
Igår, 22:14
Medlem
Om han klarar av att studera så är han inte så pass sjuk att han behöver försörjas av försäkringskassan, utan han ska studera med CSN.
Citera
Igår, 22:28
Medlem
Citat:
Nu fick jag höra att min vän vill studera, men han har inte lov för att studera menar Försäkringskassan.

Är det inte bättre att låta honom studera och komma in i arbetsmarknaden medan han får pengar från Försäkringskassan? Hur ska dessa människor någonsin få en framtid om det ska finnas regler mot studier och arbete?
Klart att de hellre vill behålla sina pengar än att studera.

Han hade troligtvis studerat och sedan börjat jobba istället för att bara sitta hemma och dega resten av sitt liv.

Ja, det hade varit plus poäng för stadskassan.
Arbete in, bidrag ut.

Hur tänker man här egentligen?
Finns väl en anledning varför han får slantar från Försäkringskassan, Och då menar jag rent
allmänt att man är sjuk av något slag. Är det så, så är det helt enkelt att han är för sjuk för
att jobba eller studera. Men en inskrivning på arbetsförmedlingen och få en lämplig utbildning
som passa honom så brukar det gå genom ett program, F-kassan betalar ut men slantarna
kommer från ett annat konto då (arbetsförmedlingen). Kan nog kallas för aktivitetsstöd tror jag.

Sen har ju arbetsförmedlingen lite olika saker på dom menar vad utbildning är för något men de
har en hel del olika som dom kan ställa upp på.
Dels läsa in som an kan få en fullvärdig gymnasium utbildning, eventuellt med en kombinerad
yrkesutbildning med både teori/praktik inom en viss yrkesgrupp, (kanske svetsare, elektriker,
målare)

Gick själv en sådan kurs när man var nyss utsläppt från fängelset och helt nollställd för en massa
år sedan, gick 12 månader genom arbetsförmedlingens hjälp (slantar från F-kassan) som hette då aktivitetsstöd. fick bra betyg och det ingick en minde drös med andra små utbildningar i den som bland annat: Heta arbeten, travers ,truck. men jag fick till slut mitt gröna cert i CNC och ett välbetalt jobb på ett ställe som jag pryade på.

På min tid så var det bara två år i gymnasiet som gällde då, men har hållit på med verktyg/maskiner nästan hela mitt liv så det var ganska lätt för mig.
Citera
Igår, 22:42
Medlem
Citat:
Även om man har Down syndrom så bör man kunna jobba, inte ska de få särskild behandling för just den diagnosen?

Du har aldrig jobbat med någon med downs syndrom hör jag.
Citera
Igår, 22:43
Medlem
Citat:

Han kanske inte kan ta studielån? Bidragsdelen är väl knappt på 2000kr och räcker ingenstans? Lägg till då att en vuxen man förmodligen har hyra och andra räkningar att behöva betala varje månad. Hur tycker du att han ska göra här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in