Igår, 20:50
Medlem
Jag skulle vilja tatuera in runor, främst i syfte att få fitta utomlands där brudarna älskar allt som har med vikingar att göra.

Jag har testat att googla "coola runstenar", men inte hittat något än. Då jag såklart kommer behöva förklara vad det betyder så ska den helst inte säga något i stil med "Den här stenen restes för Runke den röde som dog av diabetes", utan helst något respektingivande.

Jag vill alltså helst tatuera in en kopia av en riktig text från en av alla tusentals runstenar som hittats, men jag behöver tips på vilken.
Citera
Igår, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag skulle vilja tatuera in runor, främst i syfte att få fitta utomlands där brudarna älskar allt som har med vikingar att göra.

Jag har testat att googla "coola runstenar", men inte hittat något än. Då jag såklart kommer behöva förklara vad det betyder så ska den helst inte säga något i stil med "Den här stenen restes för Runke den röde som dog av diabetes", utan helst något respektingivande.

Jag vill alltså helst tatuera in en kopia av en riktig text från en av alla tusentals runstenar som hittats, men jag behöver tips på vilken.

Synnerligen god idé, du demonstererar din kunskap och kulurmedvetenhet. Men.

"Nästan alla runstenarna från vikingatiden har texter med samma grundinnehåll. Runstenarna restes av släktingar till minne av någon som just hade dött.

Först får vi veta vem eller vilka som lät resa stenen. Det kan till exempel stå ”Torsten och Frögunn”. Sedan kommer ”lät resa stenen efter”, ”lät hugga hällen efter”, ”lät rista runorna efter” eller något liknande. Därefter står namnet på den som dött, till exempel ”Sven” eller ”Tora”. Slutligen får vi veta hur den som dött var släkt med dem som låtit resa stenen. Vanligast är det att det står ”sin far”, ”sin bror”, ”sin son”, ”sin mor”, ”sin syster” etcetera. Ibland avslutas också texten med en bön."
https://www.raa.se/kulturarv/runor-och-runstenar/runskolan/runstenar/
Vad sägs om att hitta på nåt eget?
Citera
Igår, 21:00
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Kolla här:

https://www.raa.se/kulturarv/runor-och-runstenar/digitala-sveriges-runinskrifter/
Citera
Igår, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Kolla här:

https://www.raa.se/kulturarv/runor-och-runstenar/digitala-sveriges-runinskrifter/

Ja men hur filtrerar man efter hur coola texterna är?
Citera
Igår, 21:06
Medlem
sommarlovs avatar
Studera Björketorpsstenen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rketorpsstenen

En snäll översättning lyder:
Ärofulla runors rad dolde jag här, mäktiga runor.
Rastlös av arghet [d.v.s. perversitet], död genom list skall den bli som bryter detta.
Jag spår fördärv.

Andra hävdar att texten betyder att den som skadar platsen ska drabbas av homosexualitet!
https://www.lansstyrelsen.se/blekinge/besoksmal/kulturmiljoer/bjorketorpsstenen.html?sv.target=12.382c024b180028 5d5863a87c&sv.12.382c024b1800285d5863a87c.route=/&searchString=&counties=&municipalities=&reserveTy pes=&natureTypes=&accessibility=&facilities=&sort= none

Välj ordet Argiu = ᚨᚱᚷᛁᚢ eller ᛅᚱᚴᛁᚢ beroende på om du vill ha äldre eller yngre futhark.
https://valhyr.com/pages/rune-converter
Citera
Igår, 21:10
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ja men hur filtrerar man efter hur coola texterna är?
Du vill ha en textgenerator som fixar någon schysst futhark?

ᛁᚴ ᚼᛅᚠᛁ ᚦᛅᚾ ᛘᛁᛅᛅᛋᛏᛅ
(Ek hefi þann mesta)

Det betyder jag har den största (maskulin form, þat för neutrum).
Citera
Igår, 21:11
Medlem
Bone Collectors avatar
Med få undantag så följer majoriteten av alla runstenar samma tråkiga mall som är ungefär som du säger:
"X reste stenen efter sin släkting Y, som hade gjort si och dog så. "

Men undantag finns ju. Rökstenen är ganska unik pga sin väldigt långa text.

Texten är svårtolkad och lyder ungefär så här på modern svenska:

Till minne av Vämod står dessa runor
Men Varin skrev dem, fadern, till minne av den döde sonen
Jag säger de unga det, vilka de två stridsbytena var
som tolv gånger blev tagna som krigsbyte
båda på en gång från man efter man.
Det säger jag som det andra vem som för nio släktled sedan miste livet hos reidgoterna och han dog hos dem till följd av sin skuld.
Då rådde Tjodrik den dristige, sjökrigarnas hövding över Reidhavets kust.
Nu sitter han rustad på sin gotiska häst, med sköld över axeln, den främste av Märingar
Det säger jag som det tolfte var Gunns häst ser föda på slagfältet, där tjugo konungar ligger.
Det säger jag såsom det trettonde, vilka tjugo konungar satt på Själland under fyra vintrar, med fyra namn, födda åt fyra bröder.
Fem med namnet Valke, Rådulfs söner, fem Reidulf, Rugulfs söner, fem Haisl, Hords söner, fem Gunnmund, Björns söner.
Nu för de unga säger fullständigt envar (?)... eftersporde (?).
Jag säger de unga det, vem av Ingvaldsättlingarna som blev gäldad genom en hustrus offer
Jag säger de unga, åt vilken kämpe en ättling är född. Vilen är det. Han kunde krossa en jätte. Vilen är det. Nit.
Jag säger de unga: Tor
Sibbe viets väktare
avlade nittioårig (en son)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rökstenen
Citera
Igår, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du vill ha en textgenerator som fixar någon schysst futhark?

ᛁᚴ ᚼᛅᚠᛁ ᚦᛅᚾ ᛘᛁᛅᛅᛋᛏᛅ
(Ek hefi þann mesta)

Det betyder jag har den största (maskulin form, þat för neutrum).

Nä alltså jag vill ha en riktig text som är 1000 år gammal som jag kan kopiera.
Citera
Igår, 21:38
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Alltså NEJ. Gör det inte - usel idé. Inte snyggt eller coolt överhuvudtaget.
Ledsen att regna på din parad här men jag vill vara ärlig innan du begår detta klavertramp.

/ Högutbildad tjej under 30
Citera
Igår, 21:39
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Synnerligen god idé, du demonstererar din kunskap och kulurmedvetenhet. Men.

"Nästan alla runstenarna från vikingatiden har texter med samma grundinnehåll. Runstenarna restes av släktingar till minne av någon som just hade dött.

Först får vi veta vem eller vilka som lät resa stenen. Det kan till exempel stå ”Torsten och Frögunn”. Sedan kommer ”lät resa stenen efter”, ”lät hugga hällen efter”, ”lät rista runorna efter” eller något liknande. Därefter står namnet på den som dött, till exempel ”Sven” eller ”Tora”. Slutligen får vi veta hur den som dött var släkt med dem som låtit resa stenen. Vanligast är det att det står ”sin far”, ”sin bror”, ”sin son”, ”sin mor”, ”sin syster” etcetera. Ibland avslutas också texten med en bön."
https://www.raa.se/kulturarv/runor-och-runstenar/runskolan/runstenar/
Vad sägs om att hitta på nåt eget?

Snälla, hjälp honom inte till "ful och smaklös utsmyckning av kropp".
Citera
Igår, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Snälla, hjälp honom inte till "ful och smaklös utsmyckning av kropp".

Nu tänkte jag skriva så sarkasmen dröp igenom, men jag ser att jag misslyckades totalt.
Jag håller med dig förövrigt.
Citera
Igår, 21:44
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Nä alltså jag vill ha en riktig text som är 1000 år gammal som jag kan kopiera.
Ta Rökstenen då, ”han kunde krossa en jätte”. Knuo knat i iatun. ᚴᚾᚢᚢ ᚴᚾᛅᛏ ᛁ ᛁᛅᛏᚢᚾ

(Dock är stenen 1200 år gammal och runorna aningen annorlunda).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in