2026-07-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Han har konsekvent varit medioker i Hollywood. Väldigt upprepande och höga toner. Musiken går ingenstans. Tycker Nolans filmer har blivit sämre i takt med att Zimmer byttes ut mot Göransson.

Amen!

Göranssons musik är rena skiten i jämförelse med Zimmerman.

Även om han är Svensk måste man vara brutalt ärlig. Musiken han gör är bara bakgrundsljud och ambience mer än riktig musik som förmedlar känslor.
Melodier vet inte ens Göransson vad det är.

Varje gång jag ser Göransson få ett pris inser man att han måste vara Vänsterextrem och accepterad pga det.
Citera
2026-07-21, 19:43
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Det brukar vara så på Imax-filmer och på Nolans filmer. IMAX + Nolan är en farlig kombo.

Jag köpte ett par diskreta hörselskydd på Amazon som ska dämpa skadliga ljud. Får se om de fungerar när jag ser filmen i helgen.

Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Ljudet var alldeles för högt men kanske bra om det sänkts, musiken medioker(gjorde varken till eller från inte direkt så att jag minns någon melodi så här ett par dagar senare).

Ljudmixningen var horribel. Viskande dialog blandat med extremt höga diskant effekter (t.e.x blixtar).
Det tvingar biograferna att ha högt ljud så att folk kan höra vad fan som sägs.
Senast redigerad av zobra 2026-07-21 kl. 19:46.
Citera
2026-07-21, 19:47
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Om jag skapar en berättelse som handlar om vikingar förväntar du dig baserat på allt som har med vår verklighet att göra att hövdingens dotter är vit.

Fel ingång.

Rätt poäng är, om vi gör en film om slavhandeln från Afrika till USA, skulle du acceptera att slavarna då var vita? Eller om vi gör en ny film om Martin Luther King Jr eller Rosa Parks… men de är vita, blonda eller till och med irländskt rödhåriga… hade det inte varit inkluderande och önskvärt? Istället för att om och om igen se dessa historiskt viktiga personer porträtteras som svarta, vilka är objektivt flest personer på jorden och därmed en skev föreställning av den mångfaldiga verkligheten?
Citera
2026-07-21, 20:18
Medlem
Kosmos.s avatar
Så hur var insatsen av den där bög-transan/saken som ser ut som en 12 årig pojke som åldrats 20 år i ansiktet?
Citera
2026-07-21, 20:19
Medlem
MrsEjPKs avatar
Man skulle göra en film med/om Martin Luther King & hyra en vit skådespelare .

För vikingar byts ju ut till araber & negrer i filmer då det borde ju gå bra .
Citera
2026-07-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Konstigt argument. Som att säga att den musik som inte håller att spelas upp på en gammal transistorradio därmed inte skulle vara fullgod. Tror få skulle uppskatta Mahler på en transistorradio, men är han därmed en dålig kompositör?

Sedan tycker jag tråden är nerlusad av haters för sakens skull. Precis som alla dessa människor man mött som säger saker som att ”Nolan kan inte bygga upp trovärdiga karaktärer på djupet”, t.ex. Kanske sant, men vad spelar det för roll? Han har aldrig haft ambitionen att göra Bergmanfilmer. Om detta är det viktigaste så se Bergman då. Det gör jag. Jag ÄLSKAR Bergman, när jag är på de humöret. Men jag skulle därmed inte avvisa allt annat. Eller omvänt. Hur bra hade en actionfim varit om Bergman gjort den? Och ibland är det just hjärndöd action du vill se. Som att gå till Sibylla och kräva burgaren medium rare och med hemgjort ketchup. Kom igen!
Ibland vill man ha det ena och ibland det andra och då går man dit där man får det. Gäller både hamburgare och film. Men man kräver sedan inte att få motsatta. Man ser till att få det man just då är sugen på. Och förhoppningsvis varierar detta!

Edit:
Här kan man se hur ca hälften av filmen saknas om det inte är IMAX.
https://m.youtube.com/watch?v=ikFA32c_SNY&pp=0gcJCWQCo7VqN5tD&ra=m

Men för att riktigt se filmen måste man fortsatt gå till en av de ca 40 biografer i världen som fortfarande har en IMAX film-filmprojektor.

Är det vanlig 70mm man ser i jämförelsen? Skapligt snyggt ändå. Men hemma kan man tydligt se i tex The Dark Knight vilka scener som är IMAX-filmade då svarta kanterna uppe/nere försvinner. Mäktig skala.

Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Ljudmixningen var horribel. Viskande dialog blandat med extremt höga diskant effekter (t.e.x blixtar).
Det tvingar biograferna att ha högt ljud så att folk kan höra vad fan som sägs.

Som Tenet, trist att höra.
Citera
2026-07-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Konstigt argument. Som att säga att den musik som inte håller att spelas upp på en gammal transistorradio därmed inte skulle vara fullgod. Tror få skulle uppskatta Mahler på en transistorradio, men är han därmed en dålig kompositör?

Sedan tycker jag tråden är nerlusad av haters för sakens skull. Precis som alla dessa människor man mött som säger saker som att ”Nolan kan inte bygga upp trovärdiga karaktärer på djupet”, t.ex. Kanske sant, men vad spelar det för roll? Han har aldrig haft ambitionen att göra Bergmanfilmer. Om detta är det viktigaste så se Bergman då. Det gör jag. Jag ÄLSKAR Bergman, när jag är på de humöret. Men jag skulle därmed inte avvisa allt annat. Eller omvänt. Hur bra hade en actionfim varit om Bergman gjort den? Och ibland är det just hjärndöd action du vill se. Som att gå till Sibylla och kräva burgaren medium rare och med hemgjort ketchup. Kom igen!
Ibland vill man ha det ena och ibland det andra och då går man dit där man får det. Gäller både hamburgare och film. Men man kräver sedan inte att få motsatta. Man ser till att få det man just då är sugen på. Och förhoppningsvis varierar detta!

Edit:
Här kan man se hur ca hälften av filmen saknas om det inte är IMAX.
https://m.youtube.com/watch?v=ikFA32c_SNY&pp=0gcJCWQCo7VqN5tD&ra=m

Men för att riktigt se filmen måste man fortsatt gå till en av de ca 40 biografer i världen som fortfarande har en IMAX film-filmprojektor.

Nolan VET ju såklart att 99% av tittarna kommer titta via en vanlig tv.

Då kan man tycka att det är ytterst märkligt om han producerar en film som BÖR ses på en IMAX (det finns vad, två i Sverige?)
Citera
2026-07-21, 20:56
Medlem
Gauls avatar
Hörde att Ellen Page är med. Är hon fortfarande lika sexig som i Juno? Hon är väl dubbelt så gammal nu?
Citera
2026-07-21, 21:03
Medlem
Jag tyckte filmen var bra även fast den historien är egentligen förstor och för lång för att lyckas kläma in under ca 3h men mycket av handlingen fanns med i filmen . Jag hade en expert på Odyssen med mig som förklarade vissa saker som jag ej förstod genast det var extra roligt at ha en toppakademiker efteråt.
Citera
2026-07-21, 21:04
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Hörde att Ellen Page är med. Är hon fortfarande lika sexig som i Juno? Hon är väl dubbelt så gammal nu?
Hon ser inte ut att ha åldrats en dag. Precis som du minns henne. Supersexig i filmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nolan VET ju såklart att 99% av tittarna kommer titta via en vanlig tv.

Då kan man tycka att det är ytterst märkligt om han producerar en film som BÖR ses på en IMAX (det finns vad, två i Sverige?)
Det får man väl ta med en nypa salt... Zack Snyder var nog värre som ändå prånglade ut sin 4:3 till hemmatittarna.
Senast redigerad av Hras 2026-07-21 kl. 21:06.
Citera
2026-07-21, 21:04
Medlem
ForzaDiffens avatar
Såg precis filmen på vanlig bio.
Mäktig film, var rätt fränt med vissa ljud på tex monster osv. Men musiken kändes like malplacerad ibland, typ som att den inte stämde överens med känslan jag ville ha i just den scenen.
Och alla kända skådisar, hade hellre haft lite fler nykomlingar, det verkligen kryllade av kända ansikten som lite tar bort mystiken i en sån här film.
Men jag är ändå nöjd med biobesöket. I en tid av mest skit i storslagna filmer genren så får jag ändå va nöjd. Tack för mig.
Citera
2026-07-21, 21:07
Avstängd
otellos avatar
Har inte sett den ännu så vill inte raljerar för mycket, men valet av skådespelare känns lite väl woke. Hoppas dock på en fantastisk filmupplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in