2026-07-21, 11:48
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
- Ljudet var så högt att jag var tvungen att hålla för öronen under stora delar av filmen. Gillar folk det?
Det brukar vara så på Imax-filmer och på Nolans filmer. IMAX + Nolan är en farlig kombo.

Jag köpte ett par diskreta hörselskydd på Amazon som ska dämpa skadliga ljud. Får se om de fungerar när jag ser filmen i helgen.
Citera
2026-07-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Tja, Nolan ville nog undvika Mamma Mia vibbar eller vad tror du? Kanske matcha ljuset med den inte så muntra storyn - spoiler! Det är inte en komedi eller musikal

Det måste väl ändå finnas någon form av medelväg? Exempelvis Troja, den med Brad, tycker jag får till just den aspekten betydligt bättre.

Ingen dålig film men just den stil som används känns tämligen uttjatad och överanvänd, hade inte heller förväntat mig något annat men i kombination med fula riddarrustningar, vikingabåtar, diverse val av skådespelare, språk och liknande så hade filmen väldigt lite, klassiska, grekiska influenser annat än namn då.

Inte i min smak men fanns helt klart ett par bra scener.
Senast redigerad av Periodic 2026-07-21 kl. 11:51.
Citera
2026-07-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det är många som klagar på att filmen är tråkig, vilket även Oppenheimer var. Folk säger samma sak på Reddit. Nolan har tappat det lite tycker jag, kommer inte betala för att se en tre timmar lång tråkig film oavsett om den är woke eller ej.
Lång, tråkig ibland men inte långtråkig! Tvärtom dramatisk, spännande, ibland tragisk och gripande 😢
Citera
2026-07-21, 11:58
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Denna subversiva sopbrand har sålt som smör tydligen.
Kul för Nollan och alla som njuter av att få sin kulturella grund degenererad.
Personer som jag kan fortfarande avnjuta att slippa se den radikaliserade smörjan än mer.
Citera
2026-07-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
"Idiot" kan du kalla någon annan, kukhuvud. Det roliga är att du i princip upprepar samma poäng som jag redan skrev, fast med andra exempel. Du verkar alltså hålla med om själva resonemanget, men väljer ändå att börja med att kalla personen du håller med för idiot. Lite märkligt.

On topic: Har du faktiskt bevis för att Odysseen är helt fiktiv? För det kan du inte ha, eftersom ingen vet exakt var gränsen går mellan myt, muntlig tradition och eventuella historiska personer eller händelser som senare blivit legender.

Det vi däremot vet är att berättelsen är förankrad i den grekiska världen och handlar om grekiska gestalter i en grekisk kulturell kontext. Därför är det inte konstigt att folk reagerar när en adaption gör val som kraftigt bryter mot den kontexten.

Ja du uttrycker dig som en idiot när du använder ex"neger" nedsättande 2026 i en diskussion. Du ogiltigförklarar debatten och slänger en skugga över hela ställningstagandet.

Vi kan ha andra gemensamma punkter, gott så. Ryggdunkningar och cirkel-runk är inte så intressant för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Helt rätt!

Nolan vill såklart vinna oscarstatyetter för sin film, och för att göra det måste han klämma in nån neger, trans eller nåt annat avvikande.
Det har oscarakademien satt upp som kriterier för bästa film, inget Nolan kan belastas för.

Därför är det helt meningslöst att diskutera korrektheten i castingen.

Vill en film vinna en Oscar så får vi vänja oss vid att det kommer finnas en neger, trans eller bög även om historien skulle utspelas i eskimåmiljö.

https://www.oscars.org/awards/representation-and-inclusion-standards

Ja men så länge du utrrycker dig sådär slänger du vatten på kvarnen. Man kan vara kritisk mot DEI utan att vara rasist. Afrikaner är faktiskt ofta riktigt trevliga och är själva kritiska till dylik kvotering, man vill ta sig upp på egna kvalifikationer precis som alla andra människor som inte är ynkligt små inombords.

Jag gillade både Dunkirk och Oppenheimer i 70mm så ska sjäkvklart se denna med.
Senast redigerad av Bloe 2026-07-21 kl. 12:08.
Citera
2026-07-21, 12:10
Medlem
Helen og Truy BESKRIVS som vit och blond i mytologin.

Då är det så hon ser ut helt enkelt. Vad är fel med det?
Citera
2026-07-21, 12:10
Medlem
Telepatisks avatar
Asså vafan, en psykiskt sjuk transperson som spelar en krigare? En svart person som Helen? Svarta personer som är i bakgrunden överallt och ingen reagerar?

Sen är Matt Damon jäkligt bra, men jag vet inte om han passar i en sådan där roll? Robert Pattinson känns lite B men han kan likväl göra det väldigt bra. Zendaya har jag inget emot men det känns som gränsfall utseendemässigt för den rollen men med tanke på alla andra val så är det inte något speciellt konstigt.
Citera
2026-07-21, 12:15
Medlem
Nochillss avatar
Det är helt sjukt att marknadsföringen av filmen säljer in "70 millimeter" som en slags åtråvärd konstform.

Jag läste på nätet att det är fullbokade platser ända till i September till den enda, biografen i London som klarar formatet(!)
Citera
2026-07-21, 12:15
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Ja du uttrycker dig som en idiot när du använder ex"neger" nedsättande 2026 i en diskussion. Du ogiltigförklarar debatten och slänger en skugga över hela ställningstagandet.

Vi kan ha andra gemensamma punkter, gott så. Ryggdunkningar och cirkel-runk är inte så intressant för mig.

Ja men så länge du utrrycker dig sådär slänger du vatten på kvarnen. Man kan vara kritisk mot DEI utan att vara rasist. Afrikaner är faktiskt ofta riktigt trevliga och är själva kritiska till dylik kvotering, man vill ta sig upp på egna kvalifikationer precis som alla andra människor som inte är ynkligt små inombords.

Vad har du rökt?
Detta är FLASHEN för Guds skull, ingen jävla kulturdebatt där det är fult att skriva ”neger..”

Rasisten i sällskapet måste vara DU eftersom du dissar alla som skriver neger och tror dessutom att du är chef över någon slags uppfostringsanstalt här!
Men grattis till det, du lär få att göra på detta forum…(hjälp)

Till filmen: jag hoppas det finns fler än en neger, gärna blanka och muskliga!

Mums!
Citera
2026-07-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe

Och hur vet du att jag använde det på ett nedsättande sätt?
Neger har använts i hundratals år världen över utan att för den delen vara nedsättande. Har du inte läst gamla svenska böcker, tidningar och Myndighetstexter? Du inser att ordet fortfarande är det som används (främst av mörkhyade själva) världen över?

Det är snarare rasistiskt och nedsättande av dig att utgå från att jag menade något illa pga ordval.
Men du får väl äta din Chokladboll nu och känna dig duktig.

On topic:
Nolan och hollywood går in stenhårt på att vända kritiken på förhand och har Köpt/marknadsfört via alla kanaler dom kan. Betalar till och med folk som är långt åt höger till att hylla filmen.

Jag har nu själv sett den och det är en utav hans sämre filmer helt klart. Några kul scener, kul att se på IMAX helt klart men som film var den ingen jag kommer se två gånger.

Stark 3 av 5, pga det visuella. Ja, jag bortsåg från castingen och har inte räknat in det i bedömningen. Hade jag gjort det så hade det fått 2 av 5.
Citera
2026-07-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Helen og Truy BESKRIVS som vit och blond i mytologin.

Då är det så hon ser ut helt enkelt. Vad är fel med det?

Det är en del av en större agenda. Alla som har förstått det förstår att det inte bara är "en film".
Citera
2026-07-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Såg du Oppenheimer på riktig IMAX-biograf, med riktig film-projektor? Nä, tänkte väl det. Det gjorde jag. 5ggr. Absolut ingen konstlad hype du försöker få det till.

Jag gläder mig mycket till denna nya film!

Om filmen inte håller för att visas på en vanlig tv, är det då verkligen en bra film ens?

Jag skulle säga nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in