2022-11-18, 17:21
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Ofta köps det ju av ett företag som sedan ska sälja det vidare och då fixar den firman tvätt och nyinstallation av ev. operativsystem.

Det stämmer att det ibland kan gå att återställa information men det är heller inte som att du kan göra särskilt mycket med den utan att bryta mot någon lag.

Är det en gissning eller har du säkra källor? Jag har svårt att se att ett företag som håller på med "rekond" skulle vilja köpa enstyckesvaror från privatpersoner men jag kan givetvis ha fel.

Ja alla gör som dom vill, jag säljer iaf inte iväg några av mina enheter innehållande lagringsmediet som jag själv använt.

Mina dickpics osv ska inte komma i orätta händer.
Citera
2022-11-18, 17:24
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ubuntu och de flesta andra Linux distar och LibreOffice är ju gratis. (Under förutsättning att hårdvaran stödjer Linux.)

Nuförtiden så ligger i princip alltid produktnyckeln till Windows i Bios så har det en gång varit en Windowsmaskin så är det bara att ladda ner Iso-filen från Microsofts hemsida.
Citera
2022-11-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Nuförtiden så ligger i princip alltid produktnyckeln till Windows i Bios så har det en gång varit en Windowsmaskin så är det bara att ladda ner Iso-filen från Microsofts hemsida.

Ja, och förr satt den på datorn. Var många var sedan det var ett löst papper eller satt på en CD.
OEM licensen följer ju datorn så någon olovlig kopiering är det ju inte heller.
Citera
2022-11-18, 17:33
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, och förr satt den på datorn. Var många var sedan det var ett löst papper eller satt på en CD.
OEM licensen följer ju datorn så någon olovlig kopiering är det ju inte heller.

Precis så.
Citera
2022-11-18, 17:38
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Är det en gissning eller har du säkra källor? Jag har svårt att se att ett företag som håller på med "rekond" skulle vilja köpa enstyckesvaror från privatpersoner men jag kan givetvis ha fel.

Ja alla gör som dom vill, jag säljer iaf inte iväg några av mina enheter innehållande lagringsmediet som jag själv använt.

Mina dickpics osv ska inte komma i orätta händer.

Om du vill prata med folk som är direkt inblandade tycker jag att du kontaktar bolag som lever på att omsätta prylar från konkurser och exekutiva auktioner.

Privatpersoner jagar ca. alltid kap, måttligt värdfull pryl till vrakpris, och lägger därför skambud. På det viset går det inte att tävla med proffs som vet vad prylen kan omsättas för i en mer tilltalande webbshop än kronis egen och har stödsystem för att lägga bud i rätt tid och på en nivå som ligger över skambuden.
Citera
2026-07-21, 19:04
Avstängd
engammalfisks avatar
Jag såg de hade totalt 1 gaming pc på kronoloppis, det stod inte om de hade satt in en ny oanvänd hårddisk, konstigt om så inte var fallet, dagböcker, dokument, bilder & bankuppgifter, epost & konton är ju lite känsligt att dela med sig.
Snart kanske de tar min backup dator så jag får väl göra som en del IT företag gör & borra hål i hårddiskarna.
Citera
2026-07-21, 22:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Intressant att din egentligen värdelösa (för dom) data på ett lagringsmedium bara kan raderas utan vidare av kronis. Kul om dom lyckas haffa en hårddisk med massa bitcoins som dom bara formaterar men som ägaren inte ville sälja för betala sin skuld. Kanske varit bättre att beslagta och sen hota med formatering så kanske vissa kan hosta upp sina skulder.
Är man så dum att man inte har backuper på t ex bitcoins så får man faktiskt skylla sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Jag såg de hade totalt 1 gaming pc på kronoloppis, det stod inte om de hade satt in en ny oanvänd hårddisk, konstigt om så inte var fallet, dagböcker, dokument, bilder & bankuppgifter, epost & konton är ju lite känsligt att dela med sig.
Snart kanske de tar min backup dator så jag får väl göra som en del IT företag gör & borra hål i hårddiskarna.
Eller så har man data som är känslig krypterad. Då går den inte att komma åt utan lösenordet.
Senast redigerad av Jonas1968 2026-07-21 kl. 22:52.
Citera
2026-07-21, 22:57
Medlem
auto-fellatios avatar
Tycker nog inte de borde ta lagringsmedia och om de tar det så borde det inte säljas vidare.

Idag kan det som sagt finnas mycket känslig info och många har ingen koll på hur man skyddar det.

Är ju som att beslagta en hurts med någons alla personliga papper och sen sälja det bundlat.
Citera
2026-07-24, 08:59
Medlem
Är de proffs eller seriösa så använder de något typ Blancco för att radera disken och sedan ominstallera operativet på datorer.
Citera
2026-07-24, 13:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Gissar att elektronik utgör en stor del av det som Kronofogden har att ta som är något av värde. Kronofogden kommer inte heller från en dag till en annan så om man vill skydda sin data har man gott om tid.
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Tycker nog inte de borde ta lagringsmedia och om de tar det så borde det inte säljas vidare.
Citera
2026-07-24, 14:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio

Idag kan det som sagt finnas mycket känslig info och många har ingen koll på hur man skyddar det.

Är ju som att beslagta en hurts med någons alla personliga papper och sen sälja det bundlat.
De kan gärna ta lagringmedia och de är ju inte rimligt att de skall stå och skriva ur hårddiskar och SSD vid ett beslag.
Däremot så tycker jag att de borde köra DBAN eller liknande på datorer och inte bara köra snabbformatering.
Dock så kan man ju ha känslig information krypterad med t ex Veracrypt om man inte vill att den skall komma ut. Detta ger ju även ett skydd om datorn skulle bli stulen.
Citera
2026-07-24, 14:46
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Gissar att elektronik utgör en stor del av det som Kronofogden har att ta som är något av värde. Kronofogden kommer inte heller från en dag till en annan så om man vill skydda sin data har man gott om tid.

Vilja och kunna är ju ändå olika saker tyvärr.

Om man skiter i den skuldsatte och tycker de får skylla sig själv så kan det ju ändå finnas känslig information om tredje person.

Som myndighet borde de iaf vara lite ”ansvariga” och förhindra villovägar.

Samtidigt förstår jag ju att de skiter högaktningsfullt i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in