2022-11-18, 01:07
Medlem
Grin-Days avatar
En annan tråd här på Flashback fick mig att undra hur fogden gör med Datorer telefoner osv
med personlig data sparad på dess hårddisk och minneskort.

Helt sjukt om dom säljer en dator med dess hårddisk eller en telefon ....

Även om dom gör en snabb formatering så vet vi alla med lite datorkunskaper att det är
väldigt enkelt att återskapa filer och även om man inte alltid kan återskapa allt så lyckas man
oftast återskapa väldigt mycket.

Hur går det till när elektronik med minnesmedia auktioneras ut på Kronofogdens hemsida?
Citera
2022-11-18, 08:40
Medlem
Dom vill endast ha sina pengar så fabriksåterställer sen därefter ut på försäljning.

https://kronofogden.se/om-kronofogden/dina-rattigheter-lagar-och-regler/handbocker
Kronofogdemyndighetens handbok om utmätning s. 156)

Palla inte läsa men google is not your friend
Citera
2022-11-18, 10:48
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
En annan tråd här på Flashback fick mig att undra hur fogden gör med Datorer telefoner osv

Även om dom gör en snabb formatering så vet vi alla med lite datorkunskaper att det är
väldigt enkelt att återskapa filer och även om man inte alltid kan återskapa allt så lyckas man

Hur går det till när elektronik med minnesmedia auktioneras ut på Kronofogdens hemsida?

De borde ha någon rutin kan man tycka, tar ju inte mer mantid att formatera och skriva över med ett program jmf med att bara formatera.

Sedan finns det annan fråga, den som blivit av med sin dator borde ha rätt till eventuella bilder de har på datorn. Annars kan det bli som om de tog en gammal fotopärm och tog ur bilderna och förstörde fotona och sedan sålde pärmen.
Citera
2022-11-18, 10:54
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
De borde ha någon rutin kan man tycka, tar ju inte mer mantid att formatera och skriva över med ett program jmf med att bara formatera.

Sedan finns det annan fråga, den som blivit av med sin dator borde ha rätt till eventuella bilder de har på datorn. Annars kan det bli som om de tog en gammal fotopärm och tog ur bilderna och förstörde fotona och sedan sålde pärmen.

Yes tänkte på det också, och all annan viktig data jobb osv, vore najs om någon fogde kunde komma in och förklara.
Citera
2022-11-18, 10:56
Medlem
Men om man köper naken dator - måste man ju köpa både windows o office - eller

I så fall lär man inte få så bra betalt - köper man ny dator finns ju programerbjudanden
mer eller mindre rabatterat att få till gratis eller genom billigt köp
Citera
2022-11-18, 10:57
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Hur menar du med borde ha rätt till i ditt exempel? På ett mänskligt plan absolut men juridiskt borde det väl inte finnas några hinder för att göra exakt det du beskriver? Ta någons värdefulla guldpläterade fotopärm, tömma den på innehåll (eller inte) och sälja pärmen?

Vad gäller vid försäljning av boenden där kronkalle är inblandad? Möbler ingår men knappast kläder? Jag tänker mig att familjefoton på väggarna inte ingår men vart dras gränsen?
Citera
2022-11-18, 11:20
Medlem
systems avatar
Jag köpte en kamera på fogdens auktion. De medföljande minneskorten var formaterate - av fogden eller av den som blev av med allt (vet ej).

Datan var dock inte överskriven. Så, nyfiken som jag var kunde jag återställa en jävla massa bilder från tidigare ägare.
Citera
2022-11-18, 12:19
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag köpte en kamera på fogdens auktion. De medföljande minneskorten var formaterate - av fogden eller av den som blev av med allt (vet ej).

Datan var dock inte överskriven. Så, nyfiken som jag var kunde jag återställa en jävla massa bilder från tidigare ägare.
Som jag misstänkte, sjukt inkompetent.
Citera
2022-11-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men om man köper naken dator - måste man ju köpa både windows o office - eller

I så fall lär man inte få så bra betalt - köper man ny dator finns ju programerbjudanden
mer eller mindre rabatterat att få till gratis eller genom billigt köp

Ubuntu och de flesta andra Linux distar och LibreOffice är ju gratis. (Under förutsättning att hårdvaran stödjer Linux.)
Citera
2022-11-18, 14:09
Medlem
TeEsErs avatar
Det finns program för att verkligen skriva över exakt alla sektorer på SSD ett icke-återläsningsbart och certifierat sätt. De används av i princip alla som håller på med leasingåtertag och refurbishment.

Kronofogden lägger varken tid eller pengar på något så avancerat. Tycker man att det är fel kan man prova att betala sina skulder och slippa bekymret.
Citera
2022-11-18, 15:13
Medlem
Sinraths avatar
Intressant att din egentligen värdelösa (för dom) data på ett lagringsmedium bara kan raderas utan vidare av kronis. Kul om dom lyckas haffa en hårddisk med massa bitcoins som dom bara formaterar men som ägaren inte ville sälja för betala sin skuld. Kanske varit bättre att beslagta och sen hota med formatering så kanske vissa kan hosta upp sina skulder.
Citera
2022-11-18, 16:55
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day

Ofta köps det ju av ett företag som sedan ska sälja det vidare och då fixar den firman tvätt och nyinstallation av ev. operativsystem.

Det stämmer att det ibland kan gå att återställa information men det är heller inte som att du kan göra särskilt mycket med den utan att bryta mot någon lag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in