2026-07-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är t.o.m. så, jag är näringsidkare, att Max gör detta för sina kunder som efterfrågar swish. Finns inte längre mer än 1-2% som frågar efter kontanter, att kontanter har försvunnit i Sverige är helt kundstyrt. Om det sedan finns 2% kunder kvar som är emot är ju inte ett argument eftersom det är orimligt att de övriga 98% måste stå i den gammaldags kontantkassan på Max och ta upp tid av personalen för att beställa sin burgare som alla andra beställer från en skärm.

Om folk ville ha kvar kontanter så skulle Max gå åt helsike med detta beslut. Men det kommer att gå utmärkt och burgaren blir lite billigare och man får den lite snabbare. Tråden är ett icke-ämne.

burgare på Max blir inte billigare av att du betalar med kort du måste ju betala för kortet och bankens tjänster har du glömt bort de då blir ju burgare dyrare. Att kortet används mer idag är ju påtvingat samhället
Citera
2026-07-21, 15:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
burgare på Max blir inte billigare av att du betalar med kort du måste ju betala för kortet och bankens tjänster har du glömt bort de då blir ju burgare dyrare. Att kortet används mer idag är ju påtvingat samhället
Jag hör att du inte driver företag. Du har inte fattat vilket jobb det är att ha kontanter, exakt växel som räcker hela dagen, åka till banken dagligen med 50-100.000 kr som man tidigare hade i dagskassan, den enorma tiden för att betala. Nu tar det noll tid att betala: du betalar vid automaten. Det är därför vi inte längre har 1 eller 2 köer i ett stort hamburgarställe.

Jag fattar bara inte alla i tråden som vurmar för att få stå i en betal-kö på ett hamburgarställe. Är ni riktigt kloka?
Citera
2026-07-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger
Citat:
... en kontantfri restauranger skapar en säkrare och tryggare arbetsmiljö för vår personal ...

Eller så blir det som för busschaufförer att de blir personligt rånade istället då det inte finns någon kassa att stjäla? Utvecklingen kan ju bli likadan hos Max och andra. Men det bryr sig kanske inte arbetsgivaren om?
Citera
2026-07-21, 16:05
Medlem
Senast jag var på MAX och de sa att de slutat ta kontanter svarade jag "Då får jag vara hungrig idag", och fick bara ett hånflin tillbaka från huckle-muslimen i kassan.
Citera
2026-07-21, 16:28
Medlem
Jiiimboohs avatar
I teorin är det bra med kontanter som alternativ, eftersom de vid tekniska problem kan ta betalt kontant och anteckna för bokföring senare. I praktiken är det förmodligen för krångligt för dem att göra detta, så om betalsystemet ligger nere, kan man inte köpa något. Det var så det blev när Coop hade problem. De slängde eller gav bort varor med kort datum eftersom de inte kunde ta betalt.

Det som är sämre med hamburgerställena idag är att personalen ska ha så lite kontakt med kunderna som möjligt. Förr kunde ju folk gå fram och fråga "Innehåller den burgaren det eller det" eller "Har ni cheeseburgare klara, för jag ska med bussen". Det funkade eftersom de planerade personaltätheten efter att de förekom kundkontakt. Nu är man hänvisad till automaten och känner sig besvärlig om man har någon fråga. Servicen har försämrats samtidigt som måltiderna numera ofta är dyrare än dagens lunch på en vanlig restaurang.
Citera
2026-07-21, 16:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Det som är sämre med hamburgerställena idag är att personalen ska ha så lite kontakt med kunderna som möjligt. Förr kunde ju folk gå fram och fråga "Innehåller den burgaren det eller det" eller "Har ni cheeseburgare klara, för jag ska med bussen". Det funkade eftersom de planerade personaltätheten efter att de förekom kundkontakt.
Så är det, men kundkontakt kostar pengar och kanske har automater och swish gjort att burgaren kostar 10-20 kr mindre än annars vad vet jag. Varje mantimme med frågor till personalen kostar hur som helst minimum 500 kr och det blir nog några timmar varje dag på ett stort ställe.

Jag beställer alltid till bordet och jag har inga frågor, men annars hade jag ställt dem till personalen som kommer till bordet. Men åtminstone slipper personalen stå och gäspa medans veliga kunder pekar överallt i menyn och en beställning tar flera minuter och kön byggs upp bakom. Som det var bara för 5 år sedan på alla burgarställen.

Den som inte ätit burgare på plats på länge borde prova. Så mycket bättre nu. Utan kontanter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-21 kl. 16:33.
Citera
2026-07-21, 16:44
Medlem
norther1s avatar
Jag förstår dem och klandrar dem inte. Säger inte att du är en skräpmänniska TS, men en försvinnande stor andel av de kunder som betalar med kontanter är också oönskade kunder som förstör restaurangbesöket för normala gäster. På så vis är det förstås i allra högsta grad något positivt för mig.
Citera
Gromguttens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Gromgutten 2026-07-21, 16:45
Moderator

En massa OT om kontantanvändande generellt raderat. Här diskuteras just Max och deras pilotprojekt.

/Mod

Senast redigerad av Gromgutten 2026-07-21 kl. 19:03.
2026-07-21, 16:49
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Varför skulle du välja Max baserat på det resonemanget? Tror du de kommer ge dig besparingen?

Nej, men det känns alltid skönt att premiera företag som vågar gå framåt och med utvecklingen. Att prata om krisberedskap med kontanter är ju helt fel då majoriteten av befolkningen inte kan använda kontanter och det skulle vara enkelt att underminera hela handeln genom falskmynteri.

Bättre då att bygga rejäla system för elektronisk betalning.
Citera
2026-07-21, 16:57
Medlem
Kontanter är ett legalt betalmedel i Sverige. Är det ens lagligt att neka kontantbetalning för en vara av en restaurangkedja som Max? Hur som helst så bojkottar jag alla butiker som inte tar emot kontanter även om jag själv i princip alltid betalar med kort. De som av någon anledning önskar betala kontant skall vara fria att göra det.
Citera
2026-07-21, 17:59
Medlem
Jag hoppas MAX datasystem rasar i en vecka så man inte kan betala. Att vägra ta emot kontanter borde vara förbjudet.
Citera
2026-07-21, 18:10
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnblend
Maximalt nej tack till den kedjan. MC Donalds får duga om man inte har tillgång till fimpar och fickvarm lättöl förståss.

Lokala McDonalds tog inte emot kontanter för mig. Vet inte hur det ser ut på andra ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in