2026-07-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Han upphävde inte de tio budorden får någon över huvud taget. Även Paulus beskriver i Galaterbrevet att människor som bedriver otukt, avgudadyrkan, människor som är impulsiva, människor som är berusade och avundsjuka kommer inte få evigt liv. Det betyder att Moses lag tillsammans med Jesus bud: älska din näste som dig själv gäller alla kristna.

Du tänker lite fel, Mose lagförbund gäller inte längre, det har upphört, Paulus bekräftar detta:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. " (Hebr 8:13 Bibel2000)

Det du(och många andra) missar är att det nya förbundet har ersatt det tidigare förbundet, och i det nya förbundet upprepas många av buden, t.ex. många av de tio budorden.

Alltså t.ex. det du sade: "Paulus beskriver i Galaterbrevet att människor som bedriver otukt, avgudadyrkan, människor som är impulsiva, människor som är berusade och avundsjuka kommer inte få evigt liv."

Det är alltså inte så att "du ska inte döda" har upphört, utan det upprepas i det nya förbundet.
Alltså: det tidigare förbundet är föråldrat/upphävt, men mycket av det återinsätter Jesus och dom kristna i det nya förbundet, som sammanfattas i att "älska Gud och älska din näste som dig själv".

I det nya förbundet nämner inte Jesus eller dom kristna att man t.ex. inte får äta griskött, eller att man måste omskära sig, det tillhörde Mose lagförbund, men gäller inte längre i det nya förbundet.

Ett skriftställe som misstolkas är Matt 5:17-19 där Jesus bekräftar att lagen upphävs när Jesus uppfyllt hela lagen, alltså att han inte syndat mot lagen, utan har följt den till punkt och pricka ända in i döden.
Det är vid hans död som han uppfyller lagen, och lagen då upphävs och ersätts med det nya förbundet:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)
Citera
2026-07-21, 16:39
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du tänker lite fel, Mose lagförbund gäller inte längre, det har upphört, Paulus bekräftar detta:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. " (Hebr 8:13 Bibel2000)

Det du(och många andra) missar är att det nya förbundet har ersatt det tidigare förbundet, och i det nya förbundet upprepas många av buden, t.ex. många av de tio budorden.

Alltså t.ex. det du sade: "Paulus beskriver i Galaterbrevet att människor som bedriver otukt, avgudadyrkan, människor som är impulsiva, människor som är berusade och avundsjuka kommer inte få evigt liv."

Det är alltså inte så att "du ska inte döda" har upphört, utan det upprepas i det nya förbundet.
Alltså: det tidigare förbundet är föråldrat/upphävt, men mycket av det återinsätter Jesus och dom kristna i det nya förbundet, som sammanfattas i att "älska Gud och älska din näste som dig själv".

I det nya förbundet nämner inte Jesus eller dom kristna att man t.ex. inte får äta griskött, eller att man måste omskära sig, det tillhörde Mose lagförbund, men gäller inte längre i det nya förbundet.

Ett skriftställe som misstolkas är Matt 5:17-19 där Jesus bekräftar att lagen upphävs när Jesus uppfyllt hela lagen, alltså att han inte syndat mot lagen, utan har följt den till punkt och pricka ända in i döden.
Det är vid hans död som han uppfyller lagen, och lagen då upphävs och ersätts med det nya förbundet:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)

Typ alla av de tio budorden upprepas i det nya förbundet förutom synen på Sabbaten.

Jag var lite slarvig när jag skrev om lagen. Med lagen menade jag bara de tio budorden och inte föreskrifter om vad man ska äta/dricka och dylikt.
Citera
2026-07-21, 17:30
Medlem
Citat:
Typ alla av de tio budorden upprepas i det nya förbundet förutom synen på Sabbaten.

Ja, precist, så att hålla sabbaten ingår inte i det nya förbundet, alltså att kristna inte behöver hålla sabbaten. Men det är ett värde i att förstå varför Gud hade en sådan lag i det tidigare förbundet.

Citat:
Jag var lite slarvig när jag skrev om lagen. Med lagen menade jag bara de tio budorden och inte föreskrifter om vad man ska äta/dricka och dylikt.

Ok, men när t.ex. Paulus pratar om lagen, så menar han alla lagar som Moses fick, alltså alla lagar i det tidigare förbundet. Dom tio budorden är en del av "lagarna", men det fanns alltså fler lagar, t.ex. hur man ska föra krig.

Att föra krig gäller inte längre eftersom kristna inte har egna landområden att försvara, så den lagen har upphört eftersom Jesus och dom kristna inte tog upp det, tvärtom sade Jesus: "vända andra kinden till och älska dina fiender".
Citera
2026-07-21, 17:41
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, precist, så att hålla sabbaten ingår inte i det nya förbundet, alltså att kristna inte behöver hålla sabbaten. Men det är ett värde i att förstå varför Gud hade en sådan lag i det tidigare förbundet.

Ok, men när t.ex. Paulus pratar om lagen, så menar han alla lagar som Moses fick, alltså alla lagar i det tidigare förbundet. Dom tio budorden är en del av "lagarna", men det fanns alltså fler lagar, t.ex. hur man ska föra krig.

Att föra krig gäller inte längre eftersom kristna inte har egna landområden att försvara, så den lagen har upphört eftersom Jesus och dom kristna inte tog upp det, tvärtom sade Jesus: "vända andra kinden till och älska dina fiender".

Amen!!

Det finns dock vissa ritualer som kristna borde utöva oftare även om det inte ingår i det nya förbundet. En sådan ritual är fastandet. Om vi fastar och ber ökar det våra chanser att komma i kontakt med Gud. Daniel har fastat under många dagar och bad och kom i kontakt med ärkeängeln Gabriel som skickades till Daniel av Gud.
Citera
2026-07-21, 18:26
Medlem
Citat:
Så är det. Han fullbordade lagen också genom att han la till budet: Älska din näste som dig själv.

Han upphävde inte de tio budorden får någon över huvud taget. Även Paulus beskriver i Galaterbrevet att människor som bedriver otukt, avgudadyrkan, människor som är impulsiva, människor som är berusade och avundsjuka kommer inte få evigt liv. Det betyder att Moses lag tillsammans med Jesus bud: älska din näste som dig själv gäller alla kristna.

I Jakobsbrevet står det bland annat att tro utan gärningar är död. Därför behöver vad vi säger korrespondera med våra handlingar. Annars hycklar vi och syndar vi. Då är vi som fariseerna i Jesus tid. Det räcker inte att ha nåd från Gud och begå alla möjliga syndiga handlingar. Vi behöver visa att vi är kristna både med våra ord och gärningar. Det räcker till exempel inte att säga att man ska hjälpa de fattiga när man själv är girig och struntar i att hjälpa de fattiga.
Nej, Moses lag gäller INTE kristna!

Romarbrevet 10
[4] Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Det är Guds lag som gäller.

Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

Galaterbrevet 3
[10] Men över alla dem som litar på laggärningar vilar en förbannelse; det står ju skrivet: Förbannad är var och en som inte håller sig till allt som står skrivet i lagens bok och fullgör det.

Varför?

Romarbrevet 3
[20] Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd.

Matteus 21
[31] Vilken av de båda gjorde som fadern ville?« De svarade: »Den förste.« Då sade Jesus till dem: »Sannerligen, tullindrivare och horor skall komma före er till Guds rike.

Varför tror du att han sade det?

Hosea 4
[13] Uppe på bergen offrar de,
och på höjderna tänder de offereld
under ekar och popplar och terebinter,
som ger så skön skugga.
Så blir era döttrar horor,
så begår era svärdöttrar äktenskapsbrott.
[14] Jag vill inte straffa era döttrar för att de horar
eller era svärdöttrar för deras äktenskapsbrott,
när männen drar sig undan med horor
och offrar bland tempelflickor.
Ett folk utan insikt går det illa.

Lukas 7
[47] Därför säger jag dig: hon har fått förlåtelse för sina många synder, ty hon har visat stor kärlek. Den som får litet förlåtet visar liten kärlek.«

Det finns mycket du inte förstår för att du håller dig till lagen i stället för att följa kärleksbudet. Jag såg en dokumentär där en prostituerad sa att det är fel att förbjuda prostitution. Det är bättre att män som inte kan få en kvinna kommer till de så andra kvinnor inte våldtas. Med den mentaliteten visar hon kärlek till sin nästa, både män och kvinnor och offrar sin kropp.

Romarbrevet 2
[14] Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. [15] Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. [16] Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.

Frågor på det?
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-21 kl. 18:28.
Citera
2026-07-21, 18:33
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, Moses lag gäller INTE kristna!

Romarbrevet 10
[4] Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Det är Guds lag som gäller.

Jeremia 31
[33] Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

Galaterbrevet 3
[10] Men över alla dem som litar på laggärningar vilar en förbannelse; det står ju skrivet: Förbannad är var och en som inte håller sig till allt som står skrivet i lagens bok och fullgör det.

Varför?

Romarbrevet 3
[20] Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd.

Matteus 21
[31] Vilken av de båda gjorde som fadern ville?« De svarade: »Den förste.« Då sade Jesus till dem: »Sannerligen, tullindrivare och horor skall komma före er till Guds rike.

Varför tror du att han sade det?

Hosea 4
[13] Uppe på bergen offrar de,
och på höjderna tänder de offereld
under ekar och popplar och terebinter,
som ger så skön skugga.
Så blir era döttrar horor,
så begår era svärdöttrar äktenskapsbrott.
[14] Jag vill inte straffa era döttrar för att de horar
eller era svärdöttrar för deras äktenskapsbrott,
när männen drar sig undan med horor
och offrar bland tempelflickor.
Ett folk utan insikt går det illa.

Lukas 7
[47] Därför säger jag dig: hon har fått förlåtelse för sina många synder, ty hon har visat stor kärlek. Den som får litet förlåtet visar liten kärlek.«

Det finns mycket du inte förstår för att du håller dig till lagen i stället för att följa kärleksbudet. Jag såg en dokumentär där en prostituerad sa att det är fel att förbjuda prostitution. Det är bättre att män som inte kan få en kvinna kommer till de så andra kvinnor inte våldtas. Med den mentaliteten visar hon kärlek till sin nästa, både män och kvinnor och offrar sin kropp.

Romarbrevet 2
[14] Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. [15] Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. [16] Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.

Frågor på det?

Jag skrev lite slarvigt tidigare. Vad jag menade att nästan alla av Gamla testamentets tio budord gäller även för kristna. Jag menade inte att alla lgar och föreskrifter ska även kristna följa.
Citera
2026-07-21, 18:49
Medlem
Citat:
Jag skrev lite slarvigt tidigare. Vad jag menade att nästan alla av Gamla testamentets tio budord gäller även för kristna. Jag menade inte att alla lgar och föreskrifter ska även kristna följa.
Nej, det finns många påbud och skyldigheter i lagen. Vi behöver inte offra något för syndernas förlåtelse.

Återigen har du fel. Buden på stentavlorna är ETT ANNAT FÖRBUND! De ingår INTE i Kristi förbund, som endast har TVÅ bud!

Markus 12
[29] Jesus svarade: »Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, [30] och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. [31] Sedan kommer detta: Du skall älska din nästasom dig själv. Något större bud än dessa finns inte.«

Du har fel om att Jesus la till kungsbudet.

3 Moseboken 19
[18] Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.
Citera
2026-07-21, 18:52
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Nej, det finns många påbud och skyldigheter i lagen. Vi behöver inte offra något för syndernas förlåtelse.

Markus 12
[29] Jesus svarade: »Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, [30] och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. [31] Sedan kommer detta: Du skall älska din nästasom dig själv. Något större bud än dessa finns inte.«

Du har fel om att Jesus la till kungsbudet.

3 Moseboken 19
[18] Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.

Varför skriver Paulus I Galaterbrevet om att de som bedriver otukt, avgudadyrkan, de som är impulsiva, de som är berusade och avundsjuka hamnar i helvetet? Om de tio budorden från GT inte gäller?

Precis. Jesus sa vad de två viktigaste buden är. Älska gud/lyd Gud och älska dina medmänniskor som dig själv. Däremot sa han inte att de andra budorden är oviktiga som vi kristna inte behöver följa.
Senast redigerad av AttCza 2026-07-21 kl. 18:57.
Citera
2026-07-21, 19:16
Medlem
Citat:
De ingår INTE i Kristi förbund, som endast har TVÅ bud!

Markus 12

Det finns fler bud än bara dessa två i det nya förbundet. Jesus säger ju själv: "Något större bud än dessa finns inte", men det finns alltså fler bud, men dom är mindre. Jesus sade inte: "Det är endast dessa bud som finns".

Och Jesus talar egentligen om det gamla förbundet, det förstår man när man läser parallellskriftstället:

"Mästare, vilket är det största budet i lagen?« Han svarade honom: »Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.«" (Matt 22:36-40 Bibel2000)

Alltså "På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna", alltså det gamla förbundet.
Men detta är även tillämpbart på det nya förbundet. Så ja, dom två är dom viktigaste, men det finns alltså flera bud, t.ex. att kristna ska gå ut och göra lärjungar:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:19-20 Bibel2000)

Om man inte följer detta bud, så följer man inte heller budet om att älska sin nästa. Detta eftersom kristna ska rädda andra människor, det är inte kärleksfullt att strunta i andra människor och vägra förkunna om Gud och hans avsikter.

Förresten, står det ju "alla bud", det finns alltså fler bud än två.
Citera
2026-07-21, 19:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Men snarare kunna himmel och jord förgås, än en enda prick av lagen kan falla bort. — Lukas 16:17

I haven så gjort Guds budord om intet, för edra stadgars skull. — Matteus 15:6

Buden känner du: 'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer', Hedra din fader och din moder.'» — Markus 10:19

Antingen följer man Jesus eller så gör man det inte. Vad Paulus har bestämt har han i varje fall inte bestämt för mig.
Citera
2026-07-21, 21:01
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad har du fått det ifrån? Jesus sa inte något alls som liknar det. Han sa att Gud önskar barmhärtighet och att de barmhärtiga kommar att mötas av barmhärtighet. De tio budorden talar också sitt tydliga språk. Var rättvis mot Gud! Det förtjänar både du och Gud.
Var har jag fått det ifrån? Ἀποκάλυψις Ἰωάννου. Det är sista boken i bibeln och i den berättas om hur gud flippar ur och dödar några miljarder människor. Det står även om en brinnande sjö, vilket då jag uppfattar som lava, men det finns ju såklart annat som brinner också.
Citera
2026-07-21, 21:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Var har jag fått det ifrån? Ἀποκάλυψις Ἰωάννου. Det är sista boken i bibeln och i den berättas om hur gud flippar ur och dödar några miljarder människor. Det står även om en brinnande sjö, vilket då jag uppfattar som lava, men det finns ju såklart annat som brinner också.
Undrade bara. Uppenbarelseboken kom med i Bibeln därför att den hunnit bli populär i församlingarna. På bekostnad av läsning ur evangelierna antagligen.

Men det är sant att mänskligheten kommer att drabbas av massdöd och att Gud ska förkorta tiden för lidandet för att inte alla människor ska dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in