2026-07-21, 13:37
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är väl toppen i sann feministisk anda att män i Sverige inte behöver betala underhåll till sina ex, då både män och kvinnor förväntas kunna försörja sig själva i Sverige.

Men visst är det lite osmakligt, hon kräver att rätte ska döma att han ska betala underhåll till henne samtidigt som hon kräver att rätten inte ska döma att hon ska behöva betala underhåll till honom.
Citera
2026-07-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men visst är det lite osmakligt, hon kräver att rätte ska döma att han ska betala underhåll till henne samtidigt som hon kräver att rätten inte ska döma att hon ska behöva betala underhåll till honom.
Blir ju så när kvinnors karriär får stå tillbaka för mäns. Då ska de kompenseras för det vid en separation.

Men du är med på att vi har ett bättre och mer jämställt system här?!
Citera
2026-07-21, 13:55
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Blir ju så när kvinnors karriär får stå tillbaka för mäns. Då ska de kompenseras för det vid en separation.

Men du är med på att vi har ett bättre och mer jämställt system här?!

Jag förstår inte varför kvinnor i Sverige säger att vi lever i ett icke jämställt land. Det är inger nytt.
Citera
2026-07-21, 13:57
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför kvinnor i Sverige säger att vi lever i ett icke jämställt land. Det är inger nytt.
Vi lever i ett av världens mest jämställda länder. Det är ingen anledning att sluta vara feminist.

Män som inte vill betala underhåll till sina ex borde vara feminister.
Citera
2026-07-21, 14:02
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vi lever i ett av världens mest jämställda länder. Det är ingen anledning att sluta vara feminist.

Män som inte vill betala underhåll till sina ex borde vara feminister.

Detta förstår jag inte hur du kommer fram till.

Kan du nämna för mig hur jag som man varit priviligierad i mitt liv jämfört med dig som kvinna?

Att jag kan stå och kissa gills inte. Biologiska skillnader gills inte eftersom det är ingenting vi kan göra något åt.
Citera
2026-07-21, 14:15
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Jag bara konstaterar att pga att vi lever jämställt behöver inte män betala underhåll till sina ex. Är det en bra eller en dålig sak tycker du?

Ok?
Att kvinnor inte behöver underhåll för att bära 50% av den ekonomiska barnabördan är den enda indikatorn som behövs på att det fungerar tycker du?

Jag måste säga att jag är tacksam över att ha fått se er tappa masken och kunnat justera min livsstil därefter.

Lycka till!
Citera
2026-07-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Ok?
Att kvinnor inte behöver underhåll för att bära 50% av den ekonomiska barnabördan är den enda indikatorn som behövs på att det fungerar tycker du?

Jag måste säga att jag är tacksam över att ha fått se er tappa masken och kunnat justera min livsstil därefter.

Lycka till!

Och jag är oerhört tacksam för att vi nordbor blev av med patriarkatet så att kvinnor inte längre riskerar att fastna med män som du.
Citera
2026-07-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Ok?

Lycka till!
Den som har barnet mindre än 50% kan få underhållsstöd. Det gäller båda könen och beror på att barn inte förväntas försörja sig själva. Det jag diskuterar är länder där en vuxen part får betala underhåll till en annan vuxen part, oftast för att den senares karriär har fått stå tillbaka för den förstas. Vi har inte det systemet i Sverige eftersom var och en oavsett kön förväntas försörja sig själv. Skulle vi, såsom vissa förespråkar få bort kvinnor från arbetsmarknaden och tillbaka in i köket blir underhåll till kvinnan efter en separation en naturlig följd. Rätt skönt att slippa va?
Citera
2026-07-21, 15:09
Medlem
Citat:
Detta förstår jag inte hur du kommer fram till.

Kan du nämna för mig hur jag som man varit priviligierad i mitt liv jämfört med dig som kvinna?

Att jag kan stå och kissa gills inte. Biologiska skillnader gills inte eftersom det är ingenting vi kan göra något åt.
Jag undrar bara om det inte är skönt att slippa bo i ett land där du kan få betala underhåll till ett ex resten av ditt liv.
Citera
2026-07-21, 15:50
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag undrar bara om det inte är skönt att slippa bo i ett land där du kan få betala underhåll till ett ex resten av ditt liv.

Det är det väl förstås men jag förstår inte riktigt vad det har med min fråga till dig att göra.

Kan du säga på vilket sätt jag som man i Sverige har varit priviligierad gentemot dig som kvinna?
Vad har du upplevt för diskriminering på grund av ditt kön? Vad är det för rättigheter jag har som inte du har? Vilka skyldigheter är det du som kvinna har som jag som man inte har?
Citera
2026-07-21, 15:56
Medlem
Citat:
Det är det väl förstås men jag förstår inte riktigt vad det har med min fråga till dig att göra.

Kan du säga på vilket sätt jag som man i Sverige har varit priviligierad gentemot dig som kvinna?
Vad har du upplevt för diskriminering på grund av ditt kön? Vad är det för rättigheter jag har som inte du har? Vilka skyldigheter är det du som kvinna har som jag som man inte har?
Ingen aning eftersom jag inte känner dig. Men jag gissar att män betett sig mer illa mot mig än mot dig från åk 5 och framåt.
Citera
2026-07-21, 16:03
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ingen aning eftersom jag inte känner dig. Men jag gissar att män betett sig mer illa mot mig än mot dig från åk 5 och framåt.

Det kan ju vara ditt fel. Skulle det vara ett bevis på att det är ett ojämlikt samhälle? Att kvinnor diskrimineras på grund av sitt kön. Något bättre får du nog lov att komma fram med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in