Jag tycker absolut inte att vi ska dra alla över en kam. Men någonstans finns det en gräns. Kan inte undgå att se mönstret.
3 av 4 gånger när jag läser i media om brottslighet handlar det en person med osvenskt namn. Det är inte Bengt, utan alltid Ahmed eller annat utländskt klingande namn jag läser om i dessa sammanhang.
Idag var det detta:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/jatteharvan-pengatvatt-pa-50-miljoner/
Idag var det en storfräsare, men spelar ingen roll om det är stort som smått.
De vi ska diskutera är varför det är så?
Varför begår inte Bengt brott i samma utsträckning.
Jag ser några allternativ:
1. Ahmed känner en hopplöshet i sverige och begår därför brott.
2. Ahmed saknar moral om vad som är rätt och riktig och begår därför brott när tillfälle ges.
3. Ahmed är smartare än Bengt. I ett system som bygger på tillit ser Ahmed möjligheter att utnyttja systemet som är utan så mycket kontroller. Bengt är inte lika bra på att utnyttja detta.
4. Ahmed bryr sig mindre om konsekvenser för brottsoffer och sina nära och kära som ofta också drabbas negativt när han blir kriminell.
5. Ahmed kommer från en laglös kultur, där det handlar om att för egen del ta så mycket som möjligt utan att bry sig om andra.
Jag skriver inte det populära argumentet att Ahmed lever i lägsta samhällsklassen och därför begår med brott. För även Ronny som står på botten av samhället begår mindre brott än Ahmed.