Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Nya planeter är relativt ointressanta. Mänskligheten kommer att spridas organiskt via friflygande rymdkolonier. Det är det absolut enklaste och effektivaste sättet för människor att göra sig oberoende av jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schmackk
Absolut, men hur utvinner en sådan rymdkoloni resurser och hur blir kolonin oberoende av jorden för reservdelar och livsmedelsförsörjning?
Är det ens troligt att något sådant kan byggas på den tiden människan har kvar på jorden?
Jag är också skeptisk. Om man ser till realistiska scenarion för hur Jorden skulle bli obeboelig i framtiden handlar det mycket om att växt- och djurliv inte skulle klara sig i den förändrade miljön, men växt- och djurliv klarar sig ju inte alls i rymden. Det är troligen
mycket enklare att stegvis utveckla teknik för att överleva på en alltmer ogästvänlig planet än att flytta ut helt och hållet i rymden utan någon planetär bas att falla tillbaka på när något går snett. Man kan bosätta sig långt under jordytan, t.ex, och fortfarande ha många fördelar jämfört med rymden då det gäller tillgång till resurser och utrymme. Visst, jag kan tänka mig att rymdkolonier blir verklighet i en framtid, men tyvärr också att de blir relativt kortlivade medan mänskligheten fortsätter att överleva på Jorden under allt svårare förhållanden, som gör det alltmer orealistiskt att starta nya rymdstationsprojekt.