2026-07-21, 00:36
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Och?
Gråter du dig till sömns över detta? tror du någon egentligen bryr sig?
Det är en film och underhållning.
Nej
Ja
So what, all media som är för underhållning i dagens samhälle har propaganda i sig. Vad är fel med att peka ut och kritisera en propaganda som är fientlig mot ens kultur och folk?
I min värld är det rättfärdigt att stå emot sådant.
Senast redigerad av INGSOC 2026-07-21 kl. 00:39.
Citera
2026-07-21, 00:37
Medlem
Min princip är enkel. Allt som är woke undviker jag. Bryr mig inte och går vidare i livet.
Citera
2026-07-21, 00:44
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Som sagt är det en attack på vår kultur, folk och historia.
Hur är Odyssén och Illiaden din kultur, folk och historia? När de historierna berättades var Sverige inte ens en civilisation och skulle inte bli det på många, många århundraden.
Citera
2026-07-21, 00:50
Avstängd
Va fan, streamar biograferna skiten samtidig?
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/y5xkAJ/the-odyssey-kaos-pa-mall-of-scandinavia
Citera
2026-07-21, 01:06
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Den mest historiskt missvisande filmen som någonsin gjorts.

Och då tänker jag inte ens på faktum att alla är transor, svarta och asiater i Grekland.

Utan allt från båtarna, rustningarna eller ens hur fan man skjuter en pilbåge korrekt är helt åt helvete fel. Fan ingenting stämmer ju med verkligheten som sagan utspelade sig i.

Som att han dragit allting ur sitt eget arsle sen tryckt till med lite från en transas arsle med.

Skit är resultatet på alla punkter. En historisk skamfläck utan dess like.

Eh? En saga är en saga. Det är fritt fram att tolka ett sådant gammalt verk som Odyssén.

Sedan så utspelas mycket i originalet längs Amalfikusten i Italien.
Citera
2026-07-21, 01:07
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Hur är Odyssén och Illiaden din kultur, folk och historia? När de historierna berättades var Sverige inte ens en civilisation och skulle inte bli det på många, många århundraden.
Européer som ett folk har flera gemensamma kulturella skatter. Odyssén är en av dessa som t.ex. Shakespere med sina verk är eller Michelangelo, Mozart, etc är med sina.
De har genom historien tillsammans alla gjort sin del i att påverka hela Europas kultur och därmed även oss svenskar.
Citera
2026-07-21, 01:10
Medlem
Giant Squids avatar
Ur historiskt perspektiv så kan det vara av intresse enligt säkra källor att Homerus stal alla sina främsta verk ur de Sibyllinska oraklernas skrifter.
Med en betydligt äldre ålder än vad som tros.

Det ursprungliga sibyllinska oraklens uppgift var att bevara en historietradition, men det kom själva fram till slutsatsen att det hade förlorat kunskapen om de antika gudarna.

De finns dock dem som försökt att pussla tillbaks allt igen. Men det blir dock en annan story.
Dock mer intressantare än hela Odyssén
Citera
2026-07-21, 01:15
Medlem
Mr-Ferguson-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
”Historiskt missvisande” är en rätt imponerande anklagelse mot en berättelse där en enögd jätte äter människor, en trollkvinna förvandlar män till grisar, havsguden personligen saboterar båtresan och huvudpersonen åker ned till dödsriket för att prata med de döda.

Odysséen är ett mytologiskt epos, inte en dokumentär från grekiska bronsåldern. Vi vet inte ens om Odysseus har funnits, än mindre exakt hur han höll armbågen när han sköt pilbåge.

Man får förstås kritisera design, rustningar och båtar. Men att kalla filmen en ”historisk skamfläck” är ungefär som att såga Sagan om ringen för bristande dokumentär precision kring orcher.

Jösses.

Du glömde Minotaur, hälften tjur hälften människa, eller Chronos father of time med två ansikten, eller Sphinx som är hälften lejon hälften fågel,eller hajar som går på två ben,eller Nereus som kan byta skepnad till vem och vad han vill, ja de har verkligen funnits på riktigt

Hm, jag har alltid undrat vad grekerna tycker om den här serien. https://www.youtube.com/watch?v=N50XnT9206w Det är ju trots allt 44-45 år sen serien gjordes. Nu vet jag inte om allt som finns med i serien är med filmen, men vissa saker jag finns med i filmen,eftersom jag har serien på dvd och sett den ungefär 2011 gånger..
Citera
2026-07-21, 01:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Det var det folket som senare befolkade germanien och Norden, hur kan man säga att det inte tillhörde deras kultur. Tror du asatron kom till av sig själv?
Det är en Indo-Arisk mytologisk världsåskådning.
Citera
2026-07-21, 01:19
Medlem
Ograsts avatar
Östra medelhavet är och har alltid varit en mötesplats mellan Europa, Afrika och Asien. Under antiken blandades grekisk, egyptisk och persisk kultur. Hellenismen är en blandkultur med grekisk filosofi, egyptisk arkitektur och persisk administration etc. Illiaden och Odysséen är tusenåriga sagor - ej verkligheten.

Förövrigt tyckte jag filmen var sevärd.
Citera
2026-07-21, 01:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ur historiskt perspektiv så kan det vara av intresse enligt säkra källor att Homerus stal alla sina främsta verk ur de Sibyllinska oraklernas skrifter.
Med en betydligt äldre ålder än vad som tros.

Det ursprungliga sibyllinska oraklens uppgift var att bevara en historietradition, men det kom själva fram till slutsatsen att det hade förlorat kunskapen om de antika gudarna.

De finns dock dem som försökt att pussla tillbaks allt igen. Men det blir dock en annan story.
Dock mer intressantare än hela Odyssén

Det är inte de abrahamitiska plagiat verken som menas utan de tidigare "förstörda" verken, förutom de delar Homerus kom över.

Citat:
The Sibylline Oracles (Latin: Oracula Sibyllina) are a collection of oracular utterances written in Greek hexameters ascribed to the Sibyls, prophetesses who uttered divine revelations in a frenzied state. Fourteen books and eight fragments of Sibylline Oracles survive, in an edition of the 6th or 7th century AD. They are not to be confused with the original Sibylline Books of the ancient Etruscans and Romans which were burned by order of the Roman general Flavius Stilicho in the 4th century AD

https://en.wikipedia.org/wiki/Sibylline_Oracles

EDIT. Såg att jag citerade mig själv när jag skulle göra en edit, skit samma
Senast redigerad av Giant Squid 2026-07-21 kl. 01:25.
Citera
2026-07-21, 01:25
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Ferguson-
Du glömde Minotaur, hälften tjur hälften människa, eller Chronos father of time med två ansikten, eller Sphinx som är hälften lejon hälften fågel,eller hajar som går på två ben,eller Nereus som kan byta skepnad till vem och vad han vill, ja de har verkligen funnits på riktigt

Hm, jag har alltid undrat vad grekerna tycker om den här serien. https://www.youtube.com/watch?v=N50XnT9206w Det är ju trots allt 44-45 år sen serien gjordes. Nu vet jag inte om allt som finns med i serien är med filmen, men vissa saker jag finns med i filmen,eftersom jag har serien på dvd och sett den ungefär 2011 gånger..

Jag har garanterat glömt massor. 😁 Biobiljetter bokade till på fredag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in