Citat:
Ursprungligen postat av
PatriaNostra
”Historiskt missvisande” är en rätt imponerande anklagelse mot en berättelse där en enögd jätte äter människor, en trollkvinna förvandlar män till grisar, havsguden personligen saboterar båtresan och huvudpersonen åker ned till dödsriket för att prata med de döda.
Odysséen är ett mytologiskt epos, inte en dokumentär från grekiska bronsåldern. Vi vet inte ens om Odysseus har funnits, än mindre exakt hur han höll armbågen när han sköt pilbåge.
Man får förstås kritisera design, rustningar och båtar. Men att kalla filmen en ”historisk skamfläck” är ungefär som att såga Sagan om ringen för bristande dokumentär precision kring orcher.
Jösses.

Du glömde Minotaur, hälften tjur hälften människa, eller Chronos father of time med två ansikten, eller Sphinx som är hälften lejon hälften fågel,eller hajar som går på två ben,eller Nereus som kan byta skepnad till vem och vad han vill, ja de har verkligen funnits på riktigt
Hm, jag har alltid undrat vad grekerna tycker om den här serien.
https://www.youtube.com/watch?v=N50XnT9206w Det är ju trots allt 44-45 år sen serien gjordes. Nu vet jag inte om allt som finns med i serien är med filmen, men vissa saker jag finns med i filmen,eftersom jag har serien på dvd och sett den ungefär 2011 gånger..