2026-07-12, 15:19
Medlem
Jag gör det.
Ibland frågar jag om de är hungriga, men mest typ hur e läget? Det var dom jag bodde med, och kallades målsman för.
Oftast handlade det om barnens cyklar i trappen.
En gång fick jag kuken gott kramad hos en pakistaniska för att jag hjälpte henne att bära ut hennes telefonräkning på 8papp till soptunnan. Tror det var meningen med "crap", och "I take care of it"

Jag bodde i huset jämte
Citera
2026-07-12, 16:14
Medlem
J.Doessons avatar
Ja det tycker jag.
Citera
2026-07-12, 19:31
Medlem
MrBumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoraya2
Tur att man bor med egen ingång. Måste bo i ett av dom absolut bästa områden. Alla sköter sig själva. Och ser knappt mina grannar heller. Riktigt skönt. Då jag är totalt ointresserad av min omgivning och vad dom sysslar med. En del är dessutom riktigt stökiga/jobbiga. Då vill man ännu hellre ha något med dom att göra.

Manliga grannar undviker jag totalt, i dagens samhälle och med tanke på allt våld och hat som ökat emot kvinnor. Gäller det att vara på sin vakt. Ett misstag kan bli väldigt kostsamt. Dessutom har jag nog med bekantskapee som det är. Kallprat är inte min grej. Främlingar ska fortsätta vara främlingar. Vad är poängen? När det är människor jag inte umgås med i alla fall. Lägger min tid på viktigare saker. Klarar mig helt själv med. Bara svaga människor som måste klänga på andra. Sådant föraktar jag högfärdigt. Mentalt svaga människor.

Är nog mer vanligt i bostadsrätter, villa områden. Och delade trappuppgångar.

Jag tror att du har missuppfattat en hel del. Alla kan sköta sig själva och ändå hälsa på varandra. Man kan vara helt ointresserad av sina grannar och vad dom sysslar med och ändå hälsa. De som är stökiga och jobbiga kan bli mindre stökiga och jobbiga om man hälsar på dem. Att hälsa på en man betyder inte att du bjuder in till något annat än just en artig hälsning. Att hälsa på grannarna betyder inte att man ska börja umgås. Att hälsa på grannarna är något du kan göra i förbifarten – det tar inte tid från viktigare saker. Att hälsa på grannarna betyder inte att du är en svag människa. Att inte hälsa på grannarna tyder tvärtom på ett viss mental svaghet.
Citera
2026-07-12, 20:05
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Låter helt stört.
Klart man hälsar eller nickar på sina grannar.
God grannsämja kallas det, jag har tjänat mycket på det av sexiga grannar! ☺️

Jag är uppvuxen i villa och bor också i villa numera. Men i de perioder jag bott i lägenhet har ju grannarna varit ganska sär. I studentlägenheten hade jag flera socialfall till grannar som uppenbarligen knarkade var dag. Bodde mellan en tystlåten IT-nörd som man kunde höra runka genom de papperstunna väggarna och han tycktes inte direkt bry sig om att kanske använda låg ljudvolym eller hörlurar när han runkade till porr. Sen fanns det en riktig riksslyna som älskade att dansa och spela musik på hög volym typ kl:3 på natten. Att det var en Tisdag spelade ingen roll. Grabbar kom och gick från hennes lägenhet. Var inte ens snygg. Skulle säga att jag föll ett par sociala klasser enbart genom att vara i dessa personers närhet. Usch asså. Varför skulle jag vilja ens säga hej till dem?

Andra lägenheten var egentligen en riktigt tursam deal jag fick. Svartkontrakt på Lilla Essingen med extremt låg hyra. Nackdelen var att det i huvudsak var massa gamla kärringar som bodde där. Inget problem kanske, men de var något så in i helvete nyfiken på en. En sade att hon sett en tjej lämna min lägenhet några dagar tidigare och frågade om det var min flickvän. Jag hade aldrig ens hälsat på den jävla haggan som ställde frågan. Det klagades på att det grillades på balkongerna (kontext tidig kväll) trots att det var tillåtet i föreningen och de råkade ständigt stjäla ens tvättider. Terrorister är vad de var.

Men visst, skulle jag haft normala grannar skulle de vara värda ögonkontakt och ett hej. Men absolut inget mer än så. Villalivet är förstås mycket annorlunda.
Citera
2026-07-12, 20:45
Medlem
godboys avatar
Jag/Vi hälsar på våra grannar. Det är inte så att vi umgås något nämnvärt, men vi hjälper varandra om någon behöver hjälp med något. Bor i flerfamiljshus. Inga muslimer i området och det gör ju sitt.
Citera
2026-07-13, 09:56
Medlem
MrBumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag/Vi hälsar på våra grannar. Det är inte så att vi umgås något nämnvärt, men vi hjälper varandra om någon behöver hjälp med något. Bor i flerfamiljshus. Inga muslimer i området och det gör ju sitt.

På vilket sätt menar du att frånvaron av muslimer i området gör sitt?
Citera
2026-07-13, 10:57
Medlem
Kleiners avatar
Jajamän, utan undantag. Hälsar även på en av grannarna som alltid verka se arg ut och aldrig hälsa tillbaka.
Citera
2026-07-15, 00:39
Medlem
Ja såklart
Citera
2026-07-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Är du kille eller man så är det inte så konstigt, varför skulle dom hälsa på dig då?
Då kommer du ji tro att du har en chans på dom och då blir du förmodligen jävligt jobbigt att ha att göra med.

Vill man inte heja så gör man inte det, betyder inte att man hatar dig bara att man inte bryr sig om dig.

Jag är 29 och hejar fan aldrig på barn och absolut inte tjejer i tonåren, dom ser det inte som vuxna gör och tänker mer man är ett creep eller konstig som hejar på dom om ni inte känner varandra.
Ska mycket till för jag ska heja på en random 15 åring som är min granne.

Jag skiter i vad de tror. Jag är bra uppfostrad och fortsätter att hälsa. Troligtvis växer tjejerna upp någon gång de också.
Citera
2026-07-21, 08:52
Medlem
MrMarios avatar
Säger ett kort hej om man möts i trapphuset. Däremot så undviker jag grannar som söker gemenskap osv. Vill inte dra på mig grannar som blir "bekanta" och sedermera får för sig att börja ringa på.
Fattar om man flyttar till ett villaområde så kanske man vill snacka och umgås med grannarna, men i ett hyreshus så är det ju att man bor lite bland kreti o pleti...
Citera
2026-07-21, 08:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Klart man hälsar på sin granne för fan.
Citera
2026-07-21, 15:23
Medlem
I den förening jag bor i hälsar alla på varandra. Man stannar och pratar en stund när man möts. Tycker att det är fullt normalt. En dag kanske man behöver hjälp och då är det guld värt att ha en någorlunda bra kännedom om sina grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in