2026-07-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Tror du blandar ihop "självrespekt" med ngt du kanske hört från en tomte som tate eller annan toxisk maskulinitetsinfluenser. Du bör nog göra en inre rannsakan tror jag innan du applicerar dina så kallade "värderingar" på andra.
Fan ylar du om?
Citera
2026-07-12, 09:43
Medlem
Ja även kvinnorna i slöja vilket alltid inte uppskattas av deras slavägare..
Citera
2026-07-12, 09:56
Medlem
Tycker det är normal artighet att hälsa på grannar. Om man dessutom är lite smart pratar man lite och skapar sig en relation, man vet aldrig när man behöver hjälp.

I mitt förra boende bodde vi i 15 år och lärde känna många grannar då omsättningen på hyresgäster var låg och alla brydde sig om varandra och trivsel och miljön.
Under de senare åren har omsättningen varit mycket högre och många tvivelaktiga hyresgäster flyttade in. Dessa hälsade såklart inte, använde inte papperskorgar på gården, slängde fimpar överallt och städade inte tvättstugan.
Mycket andrahandsuthyrning, vilket gjorde att vi inte ens visste vilka grannarna var.
Detta gjorde att vi valde att flytta. Såklart inte enda anledningen att de inte hälsade, men de som hälsade var de vettiga grannarna
Citera
2026-07-12, 10:04
Medlem
immenhusens avatar
Hälsar alltid på mina grannar i min bostadsrättsförening. Vi bor ju under samma tak.

/AI
Citera
2026-07-12, 10:05
Medlem
Brallkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag hälsar självklart alltid, så inga ska behöva fundera över vad man är för en konstig typ som inte hälsar, men det är spridda skurar med hur folk hälsar tillbaka, främst yngre. Killar/ män och svenskar hälsar alltid. Invandrare, samt kvinnor är de som är sämre på att hälsa i min erfarenhet, varför vet jag inte!

Kvinnor hälsar inte gärna på män (om de inte känner den väl eller kvinnan har bildat sig en positiv uppfattning om mannen) eftersom de är rädda för att han ska försöka "få henne på kroken". De är vana vid män som de knappt kan vara normalt vänliga och trevliga emot utan att männen får för sig att kvinnan vill "nåt mer". Det är iallafall så jag fått det förklarat för mig.
Citera
2026-07-12, 10:30
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBump
I en entré, hiss eller i ett trapphus hälsar man självklart på den möter vare sig det är en granne eller en besökare. Den som inte gör det eller inte hälsar tillbaka är ouppfostrad och plump. En som inte hälsar tillbaka, hälsar man extra noga på nästa gång man ses. Min erfarenhet är att ju finare område, desto fler som hälsar och tvärtom.
Korrekt. Man hälsar oavsett vem man möter. Alla i min nuvarande port hälsar tillbaka. Där jag bodde tidigare var det en som aldrig hälsade, inte ens om jag hälsade först. Hon gick som längs väggarna och mötte aldrig en blick. Psykiskt sjuk på något vis verkade det som.
Citera
2026-07-12, 10:45
Medlem
Karmans avatar
Det har blivit en förändring de senare åren. Tidigare hälsade folk och presenterade sig som nyinflyttade. Men yngre människor i 25-30 årsåldern gör inte det längre på eget initiativ. Lite tråkigt kan jag tycka.
Citera
2026-07-12, 11:01
Medlem
Man ska hälsa. Särskilt i en bostadsrättsförening där alla är medlemmar och det krävs ett gemensamt ansvar.
Citera
2026-07-12, 11:47
Medlem
Jag har läst tråden. Men istället för att multiquota så ger jag ett mer generellt svar.
Jag hälsar alltid på mina grannar i trappuppgången och även vissa i närområdet.
Det där får man känna av.

Jag är 40 typ och man.
Och har fått en rätt bra kontakt med en familj på grannbasis. Mamman är jättefin och tonårsdottern stannar hellre till och säger hej än att undvika kontakten.

Sen finns det nån granne som knappt säger hej och så, men det väl hennes problem.
Iaf skönt att ha några jag vet som hjälper mig om det skulle strula till sig. Och dom vet att jag hjälper dom också. Grannsämja helt enkelt. 🙂
Citera
2026-07-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Kvinnor hälsar inte gärna på män (om de inte känner den väl eller kvinnan har bildat sig en positiv uppfattning om mannen) eftersom de är rädda för att han ska försöka "få henne på kroken". De är vana vid män som de knappt kan vara normalt vänliga och trevliga emot utan att männen får för sig att kvinnan vill "nåt mer". Det är iallafall så jag fått det förklarat för mig.
Det skulle inte förvåna, men jag tycker ändå det är något sunkigt att bara smyga förbi och låtsas att man inte har sett grannen i trappen
Citera
2026-07-12, 14:09
Medlem
Incendios avatar
Jag hälsar på alla och 98% gör detsamma här i det större huset med många som flyttar in och ut. En del småpratar. I lilla huset, där vi bodde förut, hälsade och stannade alla för att prata. Det hälsas även på brevbärare och bud. Tycker att det är så på de flesta ställen. Upplever det bara annorlunda i multikulti-områden. Där vill folk inte se varandra.
Citera
2026-07-12, 14:49
Medlem
Tur att man bor med egen ingång. Måste bo i ett av dom absolut bästa områden. Alla sköter sig själva. Och ser knappt mina grannar heller. Riktigt skönt. Då jag är totalt ointresserad av min omgivning och vad dom sysslar med. En del är dessutom riktigt stökiga/jobbiga. Då vill man ännu hellre ha något med dom att göra.

Manliga grannar undviker jag totalt, i dagens samhälle och med tanke på allt våld och hat som ökat emot kvinnor. Gäller det att vara på sin vakt. Ett misstag kan bli väldigt kostsamt. Dessutom har jag nog med bekantskapee som det är. Kallprat är inte min grej. Främlingar ska fortsätta vara främlingar. Vad är poängen? När det är människor jag inte umgås med i alla fall. Lägger min tid på viktigare saker. Klarar mig helt själv med. Bara svaga människor som måste klänga på andra. Sådant föraktar jag högfärdigt. Mentalt svaga människor.

Är nog mer vanligt i bostadsrätter, villa områden. Och delade trappuppgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in