2026-07-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
https://www.imy.se/nyheter/dom-fran-eu-domstolen-om-soktjanst-med-utgivningsbevis/

Detta är från IMY själva.
Dom har tagit emot beslutet från EU och skall nu analysera hur detta kan påverka deras beslut.

Nog för man kunnat tro att när dom lade utredningen på vilade status i väntan på just detta EU besked så kunde man hoppas dom arbetade bakom kulisserna.

Tydligt så gjorde man inte det utan satt bara på sina händer hela tiden!

Den släppte de samma dag som domen kom, ska vi vara realistiska skulle jag gissa att IMY agerar som tidigast i slutet av juli. Men lutar mot att de gjort något i augusti. Det går inte snabbt.
Citera
2026-07-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Kan du beskriva hur du tolkar det så, så jag förstår varför det skulle finnas en chans för det?

För ditt samtycke behövs för att få processa,använda eller lagra dina personuppgifter. Och hitta.se och alla andra saknar samtycke. Därmed kan de ej bedriva verksamheten längre

Har jag fel får någon gärna rätta mig.
Citera
2026-07-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterbajsarn
För ditt samtycke behövs för att få processa,använda eller lagra dina personuppgifter. Och hitta.se och alla andra saknar samtycke. Därmed kan de ej bedriva verksamheten längre

Har jag fel får någon gärna rätta mig.

Domen handlar i stort om de så kallade rättsdatabaserna, att det inte kan finnas generella undantag från GDPR i Sverige genom frivilliga utgivningsbevis, krav på att det måste finnas andra sätt än stämningar för att bli raderad från dessa sidor, samt krav på journalistisk bearbetning innan publicering.

De tar inte upp något om eniro och dylikt. Tyvärr, att publicera den typen av personuppgifter berörs inte av domen. Det är väl rent krasst nästa fight. Men, jag skulle säga att förutsättningarna för att även detta kan komma att förändras har ökat markant på grund av denna dom. Den säger ju att man inte kan ha undantag från GDPR. Så över tid lär vi se att Sverige normaliseras mot övriga EU även här. Vem vet, på sikt vårt udda och extrema land kanske till och med en dag kommer ha en syn på cannabis som påminner om övriga EU?
Senast redigerad av ManZerManZour 2026-07-19 kl. 23:15.
Citera
2026-07-20, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Domen handlar i stort om de så kallade rättsdatabaserna, att det inte kan finnas ge nerella undantag från GDPR i Sverige genom frivilliga utgivningsbevis, krav på att det måste finnas andra sätt än stämningar för att bli raderad från dessa sidor, samt krav på journalistisk bearbetning innan publicering.

De tar inte upp något om eniro och dylikt. Tyvärr, att publicera den typen av personuppgifter berörs inte av domen.

Hitta.se/eniro/ratsit lutar alla sig mot utgivningsbeviset och att dom bedriver journalistik.

EU domen fastslår att utgivningsbevis inte kan åsidosätta GDPR samt att i händelse av att personuppgifter publiceras måste publiceringen vägas mot den personliga integriteten.
I.o.m att det nu är fastställt att GDPR gäller, så har man rätt till radering utom i undantagsfall.
Citera
2026-07-20, 00:56
Medlem
Citat:
Domen handlar i stort om de så kallade rättsdatabaserna, att det inte kan finnas generella undantag från GDPR i Sverige genom frivilliga utgivningsbevis, krav på att det måste finnas andra sätt än stämningar för att bli raderad från dessa sidor, samt krav på journalistisk bearbetning innan publicering.

De tar inte upp något om eniro och dylikt. Tyvärr, att publicera den typen av personuppgifter berörs inte av domen. Det är väl rent krasst nästa fight. Men, jag skulle säga att förutsättningarna för att även detta kan komma att förändras har ökat markant på grund av denna dom. Den säger ju att man inte kan ha undantag från GDPR. Så över tid lär vi se att Sverige normaliseras mot övriga EU även här. Vem vet, på sikt vårt udda och extrema land kanske till och med en dag kommer ha en syn på cannabis som påminner om övriga EU?

Du är ute och cyklar, det är godnatt för alla databastjänster som erbjuder att man elektroniskt kan söka upp folks olika personuppgifter på nätet.

Personuppgifter är inte enbart kopplat till brottmålsuppgifter eller inkomstuppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Hitta.se/eniro/ratsit lutar alla sig mot utgivningsbeviset och att dom bedriver journalistik.

EU domen fastslår att utgivningsbevis inte kan åsidosätta GDPR samt att i händelse av att personuppgifter publiceras måste publiceringen vägas mot den personliga integriteten.
I.o.m att det nu är fastställt att GDPR gäller, så har man rätt till radering utom i undantagsfall.

Ratsit är riktigt illa ute, och har egentligen varit det innan C199/24, då EU-domstolens dom C-73/07 funnits sedan år 2008, i denna dom konstaterade man att inkomstuppgifter klassificerades som personuppgifter.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:62007CJ0073

Det som hänt med C199/24 är väl att fyrstegstestet för journalistik blivit extremt definierat.
Jag har skrivit mer om det i denna tråd nedanför:

(FB) Ratsits "lönekollar" inte längre anonymt - går att få ut identiteten på köpare

I Finland förbjöd dataskyddsmyndigheten (motsvarigheten till IMY antar jag) en liknande tjänst till Ratsit, fast där man SMS:ade för 2€ och fick någons inkomst och förmögenhetsuppgifter, varpå detta förbud överklagades t.o.m till Europa domstolen för mänskliga rättigheter som en alldeles för stor inskränkning för yttrandefriheten kontra privatlivet.

Europa-domstolen för mänskliga rättigheter, 27e juni 2017 i domen 931/13, gav finska dataskyddsmyndigheten rätt, där man ansåg att det var rätt att förbjuda SMS-tjänsten i domen, då rätten till privatliv vägde tyngre än yttrandefriheten.

CASE OF SATAKUNNAN MARKKINAPÖRSSI OY AND SATAMEDIA OY v. FINLAND
(Application no. 931/13)

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-175121

Så det är adjö för Ratsit snart, IMY lär väl gå på Ratsit hårt antar jag efter att de är klara med alla tillsyner mot rättsdatabaserna såsom Lexbase, MrKoll osv.
Citera
2026-07-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369

Hitta, eniro, ratsit och även Mrkoll har tillskillnad från rättsdatabaserna plockat bort på begäran och har gjort så innan domen föll. Betydligt bättre läge m.a.o. Däremot hade det varit önskvärt om de inte la upp någon där, utan att folk själva fick välja om de förekommer där.

Så det kanske är du som skulle ha lite bättre koll
Den här tråden handlar väl också om rättsdatabaser, blir OT att diskutera eniro i sammanhanget.
Citera
2026-07-20, 16:42
Medlem
Citat:
Hitta, eniro, ratsit och även Mrkoll har tillskillnad från rättsdatabaserna plockat bort på begäran och har gjort så innan domen föll. Betydligt bättre läge m.a.o. Däremot hade det varit önskvärt om de inte la upp någon där, utan att folk själva fick välja om de förekommer där.

Så det kanske är du som skulle ha lite bättre koll
Den här tråden handlar väl också om rättsdatabaser, blir OT att diskutera eniro i sammanhanget.

Det är du som påstår nedan att eniro o dyligt troligtvis kommer undan. Det gör dom inte.
Samt att EU domen i stort handlar om rättsdatabaserna, det gör det inte i huvudsak. Domen handlar främst om huruvida Sverige kan sätta GDPR ur spel genom sina egna undantag.

Tråden handlar främst om publicering av personuppgifter med fokus på brottsdomar.

Vad tråden definitivt inte handlar om är huruvida cannabis kommer legaliseras eller ej.
Som du nedan är inne på.

Citat:

Senast redigerad av Aeon369 2026-07-20 kl. 16:46.
Citera
2026-07-20, 20:03
Medlem
Intressant.
När åker Lexbase, krimfup osv ner för gott?
Citera
2026-07-20, 21:17
Medlem
Ny publicerad krönika i sydsvenskan

https://www.sydsvenskan.se/sverige/stopp-for-skvallertjansterna-vi-har-ratt-att-fa-bli-glomda/
Citera
2026-07-20, 23:02
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretafjunberg
Ny publicerad krönika i sydsvenskan

https://www.sydsvenskan.se/sverige/stopp-for-skvallertjansterna-vi-har-ratt-att-fa-bli-glomda/
Samtidigt i Sverige - databaserna finns kvar.
Citera
2026-07-20, 23:03
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Intressant.
När åker Lexbase, krimfup osv ner för gott?
Tyvärr tror jag de blir kvar. Databaserna flyttar, myndigheterna ser mellan fingrarna.
Citera
2026-07-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Tyvärr tror jag de blir kvar. Databaserna flyttar, myndigheterna ser mellan fingrarna.
Effekten blir att arbetsgivare, myndigheter och privatpersoner i så fall ingår i affärer med olagliga verksamheter. Att de kan fortsätta "svart" är det så klart ingen tvekan om - folk kan sälja knark trots att det är olagligt - men det är längre ingen legitim verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in