2026-07-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Hur kan detta inte ha blivit en stor jävla nyhet i media??
EU har dömt att svensk grundlag bryter mot EU lag och måste ändras och inte ett knyst från media...

Tror stormen kommer när sidorna försvinner i praktiken. Just nu är det bara de som är berörda av sidorna och juridiskt intresserade som bry sig. SVT har ju trots allt gjort ett reportage med GPDR Warrior. Men det når nog medel svensson och får nog medialt genomslag när dödstöten är ett faktum
Citera
2026-07-18, 23:27
Medlem
Citat:
EU har dömt att svensk grundlag bryter mot EU lag och måste ändras och inte ett knyst från media...

För att media frenetiskt har försvarat denna vidriga uthängning utav befolkningen, det handlar inte bara om brottsregistret, man kan idag t.om få sms avisering när någon skaffar sig en hund.
Absolut noll privatliv.
Citera
2026-07-18, 23:44
Medlem
elidahmes avatar
Förstår inte riktigt vad detta kommer innebära i praktiken. Jag förstår att lexbase osv inte längre kommer (om de inte hittar kryphål) kunna dela domar osv. Men vad innebär det vad gäller att söka personuppgifter osv?
Citera
2026-07-19, 07:19
Medlem
Citat:

Visst är det konstigt. Det är som att media väljer vad de vill att folk ska veta...
Citera
2026-07-19, 08:19
Medlem
Antar att det även innebär slutet på andra söktjänster, hitta.se och liknande. Inga personuppgifter borde få publiceras om dig utan ditt samtycke som jag begriper det

Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Förstår inte riktigt vad detta kommer innebära i praktiken. Jag förstår att lexbase osv inte längre kommer (om de inte hittar kryphål) kunna dela domar osv. Men vad innebär det vad gäller att söka personuppgifter osv?
Citera
2026-07-19, 08:51
Medlem
Citat:

SVT intervjuade GDPRWarrior (Raabi) men det blev en ganska anonym historia. Klippet pushades t.ex inte på några sociala medier. Gissar att nyheten kommer lyftas mer när dessa aktörer väl förbjuds. Kanske delar de Raabis intervju på riktigt då.

Man kommer säkert se en massa reportage med intervjuer på gatan där folk tycker att bakgrundskontroller ändå behövs ibland, där folk menar att vi har yttrandefrihet i grundlagen, och där reportaget fullständigt ser över det faktum att sajterna har brutit mot lagen sedan 2018.
Citera
2026-07-19, 14:52
Medlem
elidahmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterbajsarn
Antar att det även innebär slutet på andra söktjänster, hitta.se och liknande. Inga personuppgifter borde få publiceras om dig utan ditt samtycke som jag begriper det

Kan du beskriva hur du tolkar det så, så jag förstår varför det skulle finnas en chans för det?
Citera
2026-07-19, 17:46
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Kan du beskriva hur du tolkar det så, så jag förstår varför det skulle finnas en chans för det?
Är väl att grundlag / utgivningsbevis inte får sätta GDPR ur spel. Visst kan dom finnas, bara dom respekterar art 17.

Min tolkning / gissning.
Citera
2026-07-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Är väl att grundlag / utgivningsbevis inte får sätta GDPR ur spel. Visst kan dom finnas, bara dom respekterar art 17.

Min tolkning / gissning.

Att sälja uppgifter som domar, adresser eller vad som helst kopplat till en privatperson i vinstdrivande syfte är ju det som strider mot GDPR. Så Ratsit, Lexbase osv lär alla få stänga ner totalt, förutom för de som frivilligt har sina uppgifter online. Men lär inte vara många, de ända som tjänar på att se din lön osv är rekryterare / företag som vill anställa billigt, och veta vad du hade för lön hos din tidigare arbetsgivare.
Citera
2026-07-19, 18:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69

Min tolkning / gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteSun
Att sälja uppgifter som domar, adresser eller vad som helst kopplat till en privatperson i vinstdrivande syfte är ju det som strider mot GDPR. Så Ratsit, Lexbase osv lär alla få stänga ner totalt, förutom för de som frivilligt har sina uppgifter online. Men lär inte vara många, de ända som tjänar på att se din lön osv är rekryterare / företag som vill anställa billigt, och veta vad du hade för lön hos din tidigare arbetsgivare.
Poängen är att EU anser att GDPR inte kan sättas ur spel av det svenska grundlagsskyddet som ett utgivningsbevis tillhandahåller. Det är inte om att tillhandahålla tjänster eller att sälja informationen, utan om GDPR fortfarande ska gälla personuppgifterna som lagras eller inte.
Citera
2026-07-19, 20:45
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Poängen är att EU anser att GDPR inte kan sättas ur spel av det svenska grundlagsskyddet som ett utgivningsbevis tillhandahåller. Det är inte om att tillhandahålla tjänster eller att sälja informationen, utan om GDPR fortfarande ska gälla personuppgifterna som lagras eller inte.
Vilket leder oss till den största frågan av dom alla, när ska IMY skrida till verket, speciellt mot dom som tillsyner redan är klara mot.

Vore ju guld om ngn från IMY hängde här 🤪
Citera
2026-07-19, 21:47
Medlem
Scrattys avatar
https://www.imy.se/nyheter/dom-fran-eu-domstolen-om-soktjanst-med-utgivningsbevis/

Detta är från IMY själva.
Dom har tagit emot beslutet från EU och skall nu analysera hur detta kan påverka deras beslut.

Nog för man kunnat tro att när dom lade utredningen på vilade status i väntan på just detta EU besked så kunde man hoppas dom arbetade bakom kulisserna.

Tydligt så gjorde man inte det utan satt bara på sina händer hela tiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in