2026-07-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
tiden modifierar språket konstant
Visst, språk utvecklas hela tiden. Det är naturligt och går inte att undvika. Men att själv försöka dölja eller träna bort en dialekt som man tycker är pinsam - det är något annat. Då handlar det mer om mode och normer.
Citera
2026-07-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Men en grej jag spontant tänker är att man kanske skulle ha någon "hemdialektsundervisning" i skolorna.

Det låter kanske lite överdrivet men tänker man efter så är dialekter en del av vår kulturhistoria och en del dialekter är ju minst sagt speciella, älvdalskan för att ta ett exempel och den är väl på väg att dö ut?
Ett utmärkt förslag!

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Tror tyvärr att det kommer bli värre i framtiden, den generationen som håller på att kila vidare nu är väl typ den sista som fortfarande inte påverkades nämnvärt från utomstående element som tv och radio om de är uppvuxna på landet.
Jag tror tyvärr du har rätt.
Citera
2026-07-20, 19:38
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
Visst, språk utvecklas hela tiden. Det är naturligt och går inte att undvika. Men att själv försöka dölja eller träna bort en dialekt som man tycker är pinsam - det är något annat. Då handlar det mer om mode och normer.

Visst, när jag bodde i Götet under några år fick jag börja artikulera mig ur halmstasdialekten för alla sa bara Va? hela tiden. Spoatskjoata, Svaat möadare. Toaj. Koat. Koav. Funkade sådär.

Men ungarna gör det inte medvetet, de har bara pratat på utan långa diftonger eller tungrots "r".
Helt klart är det tv:n som sätter standarden här, inte vi föräldrar.
Citera
2026-07-20, 21:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fint?

Det här t.ex. är då allt annat än fint......

https://youtu.be/y71EI6WzHfU?si=IMDWOE9WXNLrk372

Nej, vill läpparna behålla sin rotvälska så föreslår jag då att de blir typ tvåspråkiga. Annars är det stor risk att de bara kommer att ses som driftkuckun om de t.ex. flyttar till Sthlm. Visst, göteborgska funkar väl alltid, och även skånska om du ska in i kultursvängen, men annars vet ej fan.

Klippet påminner mig om meteorologen på SMHI som fick sparken pratade TV-väder på ösjötska.
Där fick han för att han pratade dialekt.
Citera
2026-07-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Klippet påminner mig om meteorologen på SMHI som fick sparken pratade TV-väder på ösjötska.
Hmm. Den måste jag ha förträngt. Och för hur länge sedan var det? Att uttalat (!) hävda att en klassisk dialekt är anledningen till att göra sig av med eller flytta en individ låter (!!) som något facket skulle bråka om. Men visst. Det finns jobb i redaktionen som inte hörs utåt.

Idag funderar man ibland över urvalet av personer framför kameran, i synnerhet på vissa lokala stationer och i sommartid när vikarier kommer in. Om budskapet är viktigt bör man förmedla det via en person med flyt i språket. Ju viktigare desto mer absolut krav.

Exempelvis BBC har uppenbarligen medvetet lämnat bakom sig det klassiska akademiska uttalet för hallåor och kommentarsspår i dokumentärer o dyl. Kan ses både som att vara mer folklig och att en minimal andel av befolkningen talar/talade på det speciella sättet. Som våra egna gamla svartvita SF-journalen. Och nej, SF inte i rymdig mening. Reportage från förorter och naturfilm från främmande kontinenter kommenteras inte sällan med något annat än den utgående Oxbridgeengelskan.

Åter till ämnet. Svt använde nyligen i fotbolls-vm en expert med, i mina öron, grov norrländska. Roligt att höra ordbyggnad, ändelser och avvikelserna från rikssvenskan. Kommentarerna gick fram, lite färgad av egna släkten, det ska erkännas. Ingen aning om majoriteten håller med. Förr hade radio/tv klagomuren, dit folk garanterat ringde in om sånt.
Citera
2026-07-20, 23:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om vi tittar på grannländerna:

Norge är en ledstjärna. Där är det inte töntigt med dialekter utan alla talar sin dialekt med stolthet!
Vet dock inte varför det funkar så bra i Norge.

Danmark är skräckexemplet som är ännu värre än Sverige. Alla unga pratar idag köpenhamnsdialekt.
Citera
2026-07-21, 00:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om vi tittar på grannländerna:

Norge är en ledstjärna. Där är det inte töntigt med dialekter utan alla talar sin dialekt med stolthet!
Vet dock inte varför det funkar så bra i Norge.
Oljegenerad resursrikedom och en topografi som ger en befolkning som i betydligt högre grad än grannländerna lever i små, glest utspridda samhällen med lång tidskontinuitet är nog två förklaringar.
Citera
2026-07-21, 01:27
Medlem
snillet_1s avatar
Bra fråga. Bor på västkusten och tycker att den halländska dialekten verkar vara på stark tillbakagång. Finns inte många i de yngre generationerna som talar som Bengan Johansson, Party-Janne, Per Gessle eller Peter Wahlbeck. Mycket inflyttade göteborgare och andra västgötar som rubbat den dialekten.
Citera
2026-07-21, 09:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
resursrikedom

Du menar att man har det så bra ute i provinserna att man inte behöver snegla på huvudstaden? Och att det gör att man känner sig trygg och stolt med sin lokala dialekt.
Citera
2026-07-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
Hur får man ungdomen att förstå att dialekter är något fint?
Svaret på det vet jag inte, men något man borde göra är att misskreditera och förtala alla jävla influencers. Jag antar att de flesta av dom snackar stockholmska och dom förpestar sina åskådare med sin vidriga dialekt.
Citat:
Märkligt att östgöten uttalar bokstaven r som han gör, så gör dom väl bara nere i Småland, Blekinge och Skåne?
Senast redigerad av Moranco 2026-07-21 kl. 09:58.
Citera
2026-07-22, 08:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Hmm. Den måste jag ha förträngt. Och för hur länge sedan var det? Att uttalat (!) hävda att en klassisk dialekt är anledningen till att göra sig av med eller flytta en individ låter (!!) som något facket skulle bråka om. Men visst. Det finns jobb i redaktionen som inte hörs utåt.

Idag funderar man ibland över urvalet av personer framför kameran, i synnerhet på vissa lokala stationer och i sommartid när vikarier kommer in. Om budskapet är viktigt bör man förmedla det via en person med flyt i språket. Ju viktigare desto mer absolut krav.

Exempelvis BBC har uppenbarligen medvetet lämnat bakom sig det klassiska akademiska uttalet för hallåor och kommentarsspår i dokumentärer o dyl. Kan ses både som att vara mer folklig och att en minimal andel av befolkningen talar/talade på det speciella sättet. Som våra egna gamla svartvita SF-journalen. Och nej, SF inte i rymdig mening. Reportage från förorter och naturfilm från främmande kontinenter kommenteras inte sällan med något annat än den utgående Oxbridgeengelskan.

Åter till ämnet. Svt använde nyligen i fotbolls-vm en expert med, i mina öron, grov norrländska. Roligt att höra ordbyggnad, ändelser och avvikelserna från rikssvenskan. Kommentarerna gick fram, lite färgad av egna släkten, det ska erkännas. Ingen aning om majoriteten håller med. Förr hade radio/tv klagomuren, dit folk garanterat ringde in om sånt.

Otydligt var det väl inte men roligt.

Citat:
Anders Wettergren och Bernt Möller fick sparken som väderpresentatörer i Sveriges Radio P1 år 2005.

Meteorologerna, med respektive östgötsk och skånsk dialekt, blev borttagna efter att Sveriges Radio genomfört en sållning.
Radiotjänst motiverade beslutet med att kraven på att tala tydligt och välartikulerat inte uppfylldes, men förnekade att dialekten i sig var den direkta orsaken.
Wettergren, som läst väder i över tio år, fick sedan snabbt revansch genom att börja som väderpresentatör i SVT (Östnytt).
Citera
2026-07-22, 09:25
Medlem
Citat:
Otydligt var det väl inte men roligt.
"P1-ledningen anser inte att Anders Wettergren och skåningen Bernt Möller passar i radio. - De har inte sagt att det är dialekterna som är orsaken. Men när just de två som har bredast dialekter inte får fortsätta läsa kan man undra, säger Mikael Hellgren, chef för radiometeorologerna på SMHI." /SvD

Mediemässighet som en grundförutsättning, jaha. Och drygt åtta år från publicering 2005 till reviderad version 2014. Ovanligt.

Teoretiskt hade arbetsgivaren en poäng med att bl a just meteorologiska nyheter *kan* bli avgörande för liv och död. BBC har lämnat finengelskan i en del sammanhang, get with the times. Man går hela vägen till pidginvarianten på hemsidan.

Har jobbat förr och fortfarande med ett par stycken äldre på kontoret som inte får till det med tekniska förändringar och användning av nya plattformar. Det absolut motsatta gäller väl för tonåringar och unga vuxna idag. Det mesta ska spelas in av bara farten, till ett par konton med videouppladdning.

Är du inte van att spela in rubbet, från fika till sängkammaren är det du som är den avvikande kufen. Man var ju fram till nittiotalet van att varje bildruta förr kostade att framkalla, med eller utan bra skärpa och kvalitet. Siktar man på att försörja sig som influencer är det många som av bara farten tar till en mer eller mindre bra engelska/amerikansk variant. Vi är programmerade av decennier av underhållning.

Ingvar Carlssons stolpiga boomerbyråkratversion är passerad sedan länge. Till och med Erlander finns inspelad på utrikiska, om jag minns rätt. Intörrnäsjonåll pålliticks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in