2026-07-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du har rätt i att väldigt ovanliga problem blir mycket svårare för ett artificiellt neuralt nätverk.

Ett bra exempel på det är Arc-AGI 3 där de generella frontier-modellerna presterar dåligt. Det beror ju på att de i huvudsak är tränade på text (därav smeknamnet "språkmodell"). Men om man specialanpassar modeller och tränar de på att lösa just den typen av logiska spel då blir de modellerna mycket bättre på det. Det besvarar dock inte frågan. Vad händer, exakt, i de artificiella neurala nätverken, som är bättre på testet Arc-AGI 3, jämfört med andra modeller.

"Deras träning är bättre anpassad för det problemet" är en självklarhet som inte förklarar hur de faktiskt fungerar. Dvs om de använder en algoritm, hur ser den ut? Jag förväntar mig inte att någon kan svara på detta. Vilket skulle bevisas.
Vad som händer exakt i en modell med miljarder parametrar kanske vi aldrig kan veta. Man har dock kunna visa det på små modeller. Om vi vet hur små modeller fungerar så vet vi även hur större modeller fungerar.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter egentligen?

Om du förstår djupinlärning och neurala nätverk så borde du själv kunna resonera dig fram till varför modeller som är specifikt tränade att lösa vissa typer av problem är bättre på det än en generell modell.
Citera
2026-07-20, 19:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Vad som händer exakt i en modell med miljarder parametrar kanske vi aldrig kan veta.

Åhå, plötsligt börjar erkännandena ramla in i tråden. Nästan som ett brev på posten. Eller kanske snarare som ett paket på Postnord
Citera
2026-07-20, 19:45
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Fler lögner från din sida. Objektdiagram var ett exempel på hur man kan visa ett systems interna tillstånd.

1. Vilket diagram brukar du använda när du ska beskriva ett systems interna tillstånd?

2. Förstår du vad ett exempel är?

3. Kan du svara på fråeställningen i TS eller inte?

Det går bra att använda helt andra diagram eller precis vad du vill i din dokumentation.

Jag har länkat dig en del av forskningsfälten. UML-diagram tillhör inte verktygen. Att i detta sammanhang ens föreslå UML betyder att du inte har en aning vad du pratar om. Du är så långt ute på isen.

Prova kategoriteori istället. Hanterar du grupper och ringar? Vet du vad en morfism är? Nej, ditt ägg. Det är en öppen forskningsfråga hur du hittar analet efter varje morgontoalett.

Citat:
Så är det, ja. Du håller alltså med mig i sak.

Måhända. Problemet är att du inte kan artikulera dig, så jag vet inte vad du egentligen tror. Ingen gör det. Av alla dina inlägg att döma, knappt heller du själv.
Citera
2026-07-20, 19:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Måhända. Problemet är att du inte kan artikulera dig, så jag vet inte vad du egentligen tror. Ingen gör det. Av alla dina inlägg att döma, knappt heller du själv.
Varför svarar du på inlägg som du inte förstår? Du verkar ju ändå har förstått till slut då du efter 10 inlägg med trams och personangrepp ändå kom fram till att du förstår problematiken och att du håller med mig i sak.

Ditt uppförande i tråden är ju helt absurt
Citera
2026-07-20, 19:50
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Detta är komponenter som leder fram till ett artificiellt intelligent neuralt nätverk. Det förklarar inte hur nätverket är organiserat eller hur det fungerar.
Hur man organiserar beräkningsnätverken finns det väl ingen teori för. ANN är och förblir ganska flummigt.
Citera
2026-07-20, 19:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Hur man organiserar beräkningsnätverken finns det väl ingen teori för. ANN är och förblir ganska flummigt.
Då håller du också med mig i sak, till slut. Varför skulle det då protesteras så högljutt?
Citera
2026-07-20, 19:54
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Då håller du också med mig i sak, till slut. Varför skulle det då protesteras så högljutt?
Det är flum och ingen magi i de artificiella neurala nätverken.
Citera
2026-07-20, 20:00
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

Du måste förstå att du är obegriplig. Din frågeställning är inte adekvat. Jag fick ju dra den ur dig, som en femdagars förstoppning med mejsel och olja. Dessutom använder du ingen av forskningsjargongen, så du ger sken av att vara rejält korkad. Lillebror, det här är tuff kärlek, men du behöver höra detta. Som man frågar får man svar.

En bättre trådstart vore ”hur fungerar språkmodeller?” eller kanske ”språkmodeller - en öppen forskningsfråga” eller typ ”emergenta egenskaper hos språkmodeller”. Istället är det ANN 130 IQ. TOTALT OBEGRIPLIGT! du vet ju inte ens vad en LLM är, eller vad en agent är.

Tycker du kan läsa den här genomgången. Ingen UML, men fina diagram. Fortfarande väldigt hög tröskel för att förstå, men ser lovande ut. Det finns andra genomgångar. Jag tror att vi kommer knäcka förståelsen till slut, och ha väldigt bra svar på varför LLM:er fungerar som dom gör. Du kommer dock aldrig förstå den, eftersom det kommer vara hög tröskel att ta till sig materialet.

Ungefär som beviset för Fermats last theorem. Har du skummat det?
Citera
2026-07-20, 20:11
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Varför svarar du på inlägg som du inte förstår? Du verkar ju ändå har förstått till slut då du efter 10 inlägg med trams och personangrepp ändå kom fram till att du förstår problematiken och att du håller med mig i sak.

Ditt uppförande i tråden är ju helt absurt

Ingenting du säger kommer motverka det faktum att du är den enda personen
som jag under mina 25 år på internet (!)
fått att argumentera med sig själv.

Du har en värdelös trådstart, du är en provokatör, du är motsägelsefull, och du gör tydliga felslut och argumentationsfel, men det är jag som är absurd? Lillebror, titta dig i spegeln innan du kastar fler whoco5 runt dig.

8-0 nu, men kan ge dig sympatipoäng för gillade din referens till PostNord
Citera
2026-07-20, 20:13
Medlem
RandomNPCs avatar
Nej nu ska vi vara hyggliga mot Cyborgen. Han har ju lugnat ner sig betydligt senaste året. Välkommen i expert gänget nu, Cyborgen.
Citera
2026-07-20, 21:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är flum och ingen magi i de artificiella neurala nätverken.
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
TOTALT OBEGRIPLIGT!
Citat:
Välkommen i expert gänget nu, Cyborgen.
Fortfarande ingenting som liknar ett svar på trådstarten.
Men nu har ju flera av er i naiva trögfattarföreningen erkänt:
De artificiella neurala nätverken (ANN) är svarta lådor och ingen förstår hur de kan få 130 poäng på offline IQ-test.

Vilket skulle bevisas

Final score: 95-0 till Cyborg2030.
Citera
2026-07-20, 22:06
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Fortfarande ingenting som liknar ett svar på trådstarten.
Men nu har ju flera av er i naiva trögfattarföreningen erkänt:
De artificiella neurala nätverken (ANN) är svarta lådor och ingen förstår hur de kan få 130 poäng på offline IQ-test.

Vilket skulle bevisas

Final score: 95-0 till Cyborg2030.

Minns när du storgrät för att någon cherry-pickade forskning som gick emot din världsuppfattning, och se på dig nu. Du läser inte svaren du får, utan klipper lite i citaten som det behagar. Fan, vad besviken jag blir.

Stig åt sidan, lillebror, och låt mig avsluta tråden åt dig. Du är formellt knäckt, och det står 9-1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in