2026-07-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Liknade här, tittar jag på en film så tror den jag sovit, beror nog på att armen/klockan är i vågrätt läge samt små rörelser.
Jag har flera stycken sådana klockor som visade att jag sov under promenaden hem kl 01:00.

Problemet med dessa klockor är att de förutsätter i programmet att man sover efter kl 24:00.
Citera
2026-07-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag har flera stycken sådana klockor som visade att jag sov under promenaden hem kl 01:00.

Problemet med dessa klockor är att de förutsätter i programmet att man sover efter kl 24:00.
Jag fick också dåliga värden när jag jobbade kväll/tidig natt, men nu kan jag ställa in "rutin" när jag brukar sova.
Citera
2026-07-20, 19:22
Medlem
Citat:
Jag fick också dåliga värden när jag jobbade kväll/tidig natt, men nu kan jag ställa in "rutin" när jag brukar sova.
Min första smartklocka som jag köpte för 100 kr på Aliexpress fejkade samtliga värden puls, syremättnad samt sömn.

När den konstant visade ungefär samma puls oavsett om jag vilade eller sprang, så började jag att fatta misstankar.

Även om jag satte klockan på ett dött föremål, typ en skyltdocka så visade klockan samma värden som på armen.
Citera
2026-07-20, 22:36
Medlem
Citat:
Om klockan har en riktig sömnsensor så visar den ganska rätt. Jag jobbade treskift en gång i tiden och många smartklockor visade att jag sov på natten när jag jobbade och var vaken när jag sov på dagen. En dag så köpte jag en $20 klocka som faktiskt visade rätt varje gång som jag arbetade på natten och sov på dagtid. Jag kollade igenom testerna på FCC och där stod det att klockan har en avancerad sömnsensor.

Citat:
Liknade här, tittar jag på en film så tror den jag sovit, beror nog på att armen/klockan är i vågrätt läge samt små rörelser.

Min kan regga sömn när jag är vaken och ser på en film eller spelar spel på xboxen. Har kommit fram till att det nog är för att jag dels blir stillasittande men också för att pulsen droppar och då tror den att man sover.

För övrigt tror jag att man kan hyfsat lite på de. Som en sa, de kanske visar fel på puls, sömn, steg etc men fel marginalen är alltid detsamma. Alltså kan man lita på att värdet alltid är lika rätt eller fel. Såklart man ska ta det med en nypa salt men man kan ändå utläsa och se ett mönster i från det.

Har en galaxy watch 8 så är en av de större märkena och skulle tro att just de större märkena som Apple, Samsung, Garmin etc är mer pålitlig än billiga mer okända märkena. En klocka från temu kan du nog inte alls lita på.
Citera
2026-07-20, 22:40
Medlem
Citat:

Faktiskt inte på samsung galaxy watch 8. Somnar ofta runt 00.30-02.00 och vaknar runt 09.30-11.00 och den reggar aldrig innan jag faktiskt somnar och registrera korrekt när jag vaknar. Har ställt in mitt sömnmönster visserligen men den är inställd på 00.30, inte 02.00 och ändå reggar den inte förrän jag har somnat. Så det är de billiga skräpen som gör så att det styrs efter 00, de stora märkena är nog bättre på att följa användarens mönster.
Citera
2026-07-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Faktiskt inte på samsung galaxy watch 8. Somnar ofta runt 00.30-02.00 och vaknar runt 09.30-11.00 och den reggar aldrig innan jag faktiskt somnar och registrera korrekt när jag vaknar. Har ställt in mitt sömnmönster visserligen men den är inställd på 00.30, inte 02.00 och ändå reggar den inte förrän jag har somnat. Så det är de billiga skräpen som gör så att det styrs efter 00, de stora märkena är nog bättre på att följa användarens mönster.
Den registrerar sömn men att man "sovit dåligt" då man enligt klockan har fel dygnsrytm när man jobbar kvällar/nätter.
Citera
2026-07-20, 22:46
Medlem
Citat:
Den registrerar sömn men att man "sovit dåligt" då man enligt klockan har fel dygnsrytm när man jobbar kvällar/nätter.

Min registrera inte dålig somn då jag somnar sent. Snarare tvärtom men det är väl för att den är inlärd. Sen är min också lite rolig för den baseras på hur mycket jag är vaken under natten och inte antal timmar. Sov två timmar mindre än vanligt idag men fick utmärkt sömn för var vaken betydligt mindre under natten ön vanligt.
Så tiden har noll betydelse här men den är inlärd på det. Och halvt inställd på det. Sen tror jag att klockorna överlag blir bättre på att hantera nattjobb för det blir vanligare och vanligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in