2026-07-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Absolut men i det sammanhanget är det ju även värt att nämna att Gud inte endast nås genom Bibeln, det finns många genom historien som inte haft den blekaste om det som står skrivet. Men som ändå är övertygade om en allsmäktig skapare.

Det stämmer mycket väl. I det sammanhanget kan det också vara värt att nämna att ju mer ljus, nåd och sanning en människa har tagit emot, desto större är hennes ansvar att leva efter det. Gud kommer att utkräva mer av den som har fått lära känna sanningen än av den som aldrig fått samma möjlighet.

Som Jesus säger i Lukasevangeliet 12:48: "Av var och en som har fått mycket skall det krävas mycket, och den som har blivit betrodd med mycket skall man begära så mycket mer av."
Citera
2026-07-20, 18:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Absolut men i det sammanhanget är det ju även värt att nämna att Gud inte endast nås genom Bibeln, det finns många genom historien som inte haft den blekaste om det som står skrivet. Men som ändå är övertygade om en allsmäktig skapare.

Helt korrekt. Det tillhör i högsta grad allmänbildningen.
Citera
2026-07-20, 18:02
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Det stämmer mycket väl. I det sammanhanget kan det också vara värt att nämna att ju mer ljus, nåd och sanning en människa har tagit emot, desto större är hennes ansvar att leva efter det. Gud kommer att utkräva mer av den som har fått lära känna sanningen än av den som aldrig fått samma möjlighet.

Som Jesus säger i Lukasevangeliet 12:48: "Av var och en som har fått mycket skall det krävas mycket, och den som har blivit betrodd med mycket skall man begära så mycket mer av."

Också en mycket bra poäng.
Citera
2026-07-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Den bibel som de flesta protestanter använder innehåller 66 böcker. Den katolska Bibeln innehåller 73 böcker, medan vi östortodoxa använder en större gammaltestamentlig kanon, grundad på Septuaginta, och har därför vanligtvis 76 böcker. Att säga att "Bibeln består av 66 böcker" är därför att utgå från den protestantiska kanon och inte från den historiska kristna traditionen som helhet.
Du är ortodox vilket betyder att du är hjärntvättad och hatar protestanter. Jag kan visa dig att 1611 Authorized King James Version har 80(!) böcker så du kan hålla tyst

Varsegod:
https://www.kingjamesbibleonline.org/1611-Bible/
Citera
2026-07-20, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Du är ortodox vilket betyder att du är hjärntvättad och hatar protestanter. Jag kan visa dig att 1611 Authorized King James Version har 80(!) böcker så du kan hålla tyst

Varsegod:

Att jag är ortodox innebär inte att jag hatar protestnter, omjag gjorde det skulle jag bryta mot Kristi bud: "Du skall älska din nästa som dig själv." Jag försöker därför bemöta människor med respekt, även när vi är oense.

Jag uppfattar däremot att du dömer mig utifrån min kyrkotillhörighet snarare än utifrån vad jag faktiskt har skrivit. Missade du min formulering? "Den bibel som de flesta protestanter använder innehåller 66 böcker." Det är ett historiskt korrekt påstående. De apokryfiska böckerna fanns med i 1611 års KJV, men de placerades i en egen avdelning och räknades inte på samma sätt som kanoniska skrifer inom den traditionen. De flesta protestantiska biblar som används i dag innehåller 66 böcker.
Citera
2026-07-20, 18:07
Medlem
Kul med gamla gudar faktiskt. På den tiden hade dom flesta ett helt gäng. I antikens Grekland fanns en 10-30 olika gudar, så även i Egypten, fast helt andra såklart.
I Indien hade dom hundratals gudar, i Persien fanns också en 20-30 olika. Israeliterna kom sen på att dom bara skulle ha en enda. Vikingarna hade också en massa olika ! Fun stuff !!
Citera
2026-07-20, 18:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det var några år sedan som bibelkoder vad hett, amatörforskare hittade hemliga budskap inbakad i texterna.
Kritiker hävdade att man kunde göra så med alla böcker och visade att Moby Dick innehöll otroliga budskap!

Jag tror att det räcker med att läsa vad som faktiskt står!

Kan nog stämma 😁 bra att veta att det (kanske) rör sig om pseudovetenskap.
Citera
2026-07-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Åh snälla nån. Jag betackar mig för alla bokstavstroende människor. Enfalden personifierad.
Romarbrevet 1
[20] Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; [21] de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. [22] De ville gälla för visa men blev till dårar.

2 Timotheosbrevet 3
[5] De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. [6] Det är sådana (som skriver här) som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker (mystiska och dolda budskap),] som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-20 kl. 18:17.
Citera
2026-07-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur tolkar du frasen att "mannen ska råda över kvinnan" ?
Du vet troligen var den finns i bibeln.
Läs igen och FÖRSÖK förstå mitt svar.
Citera
2026-07-20, 18:16
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag gjorde att försök en gång för att se hur långt jag behövde läsa innan kränkande av kvinnor fanns.
Tog inte lång tid innan jag fick nog.
Vad sägs om att ”mannen ska råda över kvinnan”

Första moseboken 3:16 i gamla testamentet.
Har säkert använts som medel mot kvinnlig rösträtt mm

Samma med att Eva lurade Adam att äta av den förbjudna frukte äpple så de förvisades ur paradiset.
Vem kan lita på en kvinna då?

Jag ser det som en sagobok.

Det är därför man inte blir en bokstavstroende extremism 🙂

Apropå detta har Koranen ett klockrent budskap. Som du vet står det även en massa kränkande saker i den boken. Men det står också, gång på gång:

"Gud har välsignat dig med ett förstånd. Vad sägs om att använda det?"

😆

(Tänk alla som slår pannan mot bönemattan tills de blir blåa, och ändå inte har fattat den grejen!)
Citera
2026-07-20, 18:17
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101

Varsegod:

Kristna extremister är verkligen underbara 😆
Citera
2026-07-20, 18:19
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Romarbrevet 1
[20] Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; [21] de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. [22] De ville gälla för visa men blev till dårar.

2 Timotheosbrevet 3
[5] De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. [6] Det är sådana (som skriver här) som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker (mystiska och dolda budskap),] som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen.

Thanks bro. Schysst komplimang! 👊

Kristna människor är så snälla och omtänksamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in