Citat:
Ursprungligen postat av
WizKhalifa101
Jag har inte orden att artikulera mig själv, men jag ska försöka. Läs upp doktrinen "Precept upon Precept". Hela bibeln är som en stor Hyperlink, allt som skrevs i början av bibeln upprepar sig överallt och i slutet av bibeln. Det finns tusentals exemplar av detta, och som en person som har träffat Jesus Kristus personligen och vet att Gud finns, så kan jag säga att bibeln är "supernaturally written". Det spelar ingen roll om man har 200 IQ, det går helt enkelt inte att skriva en bok som är sammanbunden på detta vis, utspridet på hundratals år och olika författare. Ingen kan kordinera detta.
Ett pytte litet exempel är i Genesis/Begynnelsen, Gud säger att han seperar Ljuset från Mörket. Sedan när man kommer till synoptiska evangeliumet (Mark, Matthew, John, Luke) så ser man hur Gud kommer separera "Wheat from the Chaff". Vetet är ljusens barn och kommer till himmelen, medans agnet/chaff är mörkrets barn och kommer hamna i helvetet. Slutet var deklarerat från början.
Gud har också gatekeepat bibeln, är du kaxig, högmodig etc så kommer du aldrig förstå hur makalös brilliant bibeln är. Ett krav på att förstå bibeln är att du gör dig ödmjuk och blir som ett barn, och kanske ber Gud att ge dig visdom vilket han ger liberalt, så kan mysteriena i bibeln öppnas upp för dig.
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
CyberRobot
Why ? Det är ju en samling gamla historier och lagar och legender och sagor. Mer än 3000 år gamla. Kan vara intressant för att förstå hur världen var på den tiden. Finns inga gudar såklart.
Du har självklart rätt till din tro men jag är ganska övertygad om att du har fel. Vill sedan bara påminna om, som någon redan nämnt att Bibeln endast består av 66 böcker. I Vatikanen finns det ytterligare 22 000 och det finns säkerligen många ytterligare som skulle kunna skrivas. WizKhalifa här ovan har säkerligen en berättelse och även jag har en berättelse. Huruvida folk skulle tro på oss är en annan sak men det är ju där tron kommer in i bilden.
Många tänker att det som varit varit och att undrens tid är över, så är det inte. Det sker fortfarande under och mirakel. Vidare kan ju åtminstone jag tycka att det är ganska intressant vart människan står idag i utvecklingen och hur saker och ting är beskrivna i Uppenbarelseboken. Bara det tycker jag borde vara skäl att intressera sig.
Jag menar, redan Jesus talade om att vi lever i den sista tiden trots att det är nästan exakt 2000 år sedan han hamnade på korset. Tänker man lite logiskt inser man ganska snart att det borde innebära att vi lever i de sista minutrarna.
För enkelhetens skull kan vi utgå från att skapelsen skedde för 6000 år sedan, det är tillräckligt nära sanningen om man utgår från det vi vet från Bibeln. De första 2000 åren blir då den första tiden, nästkommande 2000 år medeltiden och i och med Jesus inleddes den sista tiden som med den logiken borde vara runt 2000 år.
Nu säger jag inte att det är så men sedan jag övertygades om Gud och började intressera mig för de olika texterna så kan jag ju inte säga att fascinationen minskat.
Men, det jag ville ha sagt är att Bibeln självklart inte rymmer allt Gud haft och har med att göra utan det mest väsentliga. Att den upphör med de som levde sida vid sida med Jesus och därmed blev ögonvittnen är inte det minsta konstigt.