2026-07-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Jag rekommenderar dig att spara pengar och inte se filmen. Det är rörig, hoppar i tider och platser, svår dialog och högljudd och bullrig. Gav mig absolut ingenting. Tre timmar dessutom!!

Jag tror de flesta vet att Nolan flyttar gärna i tid och platser i sina filmer. Det passar Odyssén ganska bra. Jag tycker nog att det skulle passa bättre som tv-serie
Citera
2026-07-20, 16:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror de flesta vet att Nolan flyttar gärna i tid och platser i sina filmer. Det passar Odyssén ganska bra. Jag tycker nog att det skulle passa bättre som tv-serie

Den kommer som TV-serie, är det bestämt.
Citera
2026-07-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Möjligtvis filmer som du inte tycker om, han har gjort många bra vilket resten av världen även tycker.
Och många tycker tvärtom. Faktiskt.
Citera
2026-07-20, 17:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Problemet är att Nolan inte gör bra filmer.
Ett sådant påstående kräver nog en uppföljning för att styrkas, t.ex genom att lista bra regissörer eller några bra filmer.
Citera
2026-07-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Inte ofta man behöver gå på bio men när en film av Nolan dyker upp bör man gå.
Om man nu verkligen är intresserad av Film? Gå utan specfika förväntningar. Njut av det som är bra.

Andra filmer baserade på/direkt influerade av Odysseen:

The Big Lebowski
O Brother, Where Art Thou?

The Warriors

Sponge Bob Square Pants The Movie

Shaft
(resan till underjorden....gudarnas lagar ersatta av gatans lag...maffian är cykloper...svarta är lotusätare....Scylla är polisen, Bumpy Jonas är Charybdis. Isaac Hayes musik en grekisk kör. Etc.)

Cold Mountain

Keyhole

Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay

Pee-wee's Big Adventure

Mad Max: Fury Road (inte Tom Hardy - Charlize Theron är Odysseus)

Eyes Wide Shut

After Hours

Planes, Trains and Automobiles

The Truman Show

Några som dök upp i minnet det finns förstås hundratals till. Tusentals? En arketypisk berättelse från vår civilisation, som lever i det kollektiva undermedvetna.
Lägg gärna till fler.
Många av de filmer du räknar upp har jag sett och dom är inte bra.
Det arketypiska universella medvetandet framställer han absolut inte på ett begripligt och övertygande sätt, antagligen pga att han inte begriper det själv Nolan.
Citera
2026-07-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett sådant påstående kräver nog en uppföljning för att styrkas, t.ex genom att lista bra regissörer eller några bra filmer.
Jag ska nämna tre regissörer som gjort genomgående briljanta filmer; Ingmar Bergman, Woody Allen, Pedro Almodóvar
Citera
2026-07-20, 17:14
Medlem
Citat:
Den har jag iofs inte sett eftersom jag inte gillade ettan. Men du ska absolut bilda dig en egen uppfattning och inte lita blint på folk som påstår att det är en FANTASTISK film.
Lita på mig

Varför skulle jag lita på dig? Vi har till synes föga gemensamt du och jag.
Citera
2026-07-20, 17:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag ska nämna tre regissörer som gjort genomgående briljanta filmer; Ingmar Bergman, Woody Allen, Pedro Almodóvar
De är alla bra, men jag killgissar att ca 100 gånger fler biobiljetter sålts till Nolans filmer och med all respekt blir det svårare och svårare att bli en "bra regissör" och de du räknar upp tillhör det gamla gardet medans Nolan tillhör det semi-nya gardet.

Hur som helst, den som gillar dessa tre regissörer men INTE Nolan tror jag tycker hans filmer är för komplexa och det kan man ju göra. Vi andra gillar att det inte går att greppa Interstellar.

Det är f.ö. 10 gånger svårare att göra en bra film som handlar om raketer än som handlar om snygga kvinnor i läckra kläder som talar oändligt med varann.
Citera
2026-07-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
" William Shakespeare är främst känd som poet och dramatiker. Hans litterära verk inkluderar odödliga pjäser skrivna på vers, fristående lyrik och berättande dikter som kan liknas vid epos"

"Dramatisk poesi: Huvuddelen av hans 37 pjäser (som Hamlet och Romeo och Julia) är skrivna i bunden vers, närmare bestämt obrimmad blankvers"

Låter inte som att hans pjäser avspeglade hur vanligt folk talade.
Tror inte språket försämras, det förändras dock hela tiden.
Vad gäller den gamla gumman som kunde talets gåva är det endast ett exempel, och kan bero på väldigt många orsaker, orsaker som jag inte har lust att reflektera över nu.

Du har fel.

Språket har försämrats avsevärt. Enorm invandring och att människor inte läser är två stora orsaker
Citera
2026-07-20, 17:19
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fehu
Märkligt hur mytologi kontra historia aldrig var ett argument när man riktade kritik emot rollbesättningen i följande filmer:

Gods of Egypt
Ghost in the Shell
The Last Airbender
Prince of Persia
Doctor Strange
Exodus: Gods and Kings
Noah
osv.

Vill man argumentera för att Hollywood ska respektera etnicitet när man gör filmer om icke-västerländsk kultur så är väl det okej. Var åtminstone ärliga med att man inte gör samma bedömning när det gäller västerländsk kultur.

Jag gör samma bedömning. Problemet är Hollywood och deras syn på att rollerna skall fördelas mellan amerikanska folkgrupper och avarter.

Lösningen då? Ja jag och andra får göra en ansträngning att hitta och se andra produktioner.
Det kanske finns en egyptisk Cleopatra någonstans.
Citera
2026-07-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De är alla bra, men jag killgissar att ca 100 gånger fler biobiljetter sålts till Nolans filmer och med all respekt blir det svårare och svårare att bli en "bra regissör" och de du räknar upp tillhör det gamla gardet medans Nolan tillhör det semi-nya gardet.

Hur som helst, den som gillar dessa tre regissörer men INTE Nolan tror jag tycker hans filmer är för komplexa och det kan man ju göra. Vi andra gillar att det inte går att greppa Interstellar.
Undermedvetet greppar man det liksom det gamla gardets filmer. De nya gardet förefaller desperata i sin jakt på ” komplexitet” för att framstå som ”djupa” eller ”svåra”.
Citera
2026-07-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Säger ju inte mkt. Oppenheimer och Tenet har jag gett 1/10 på imdb. Oppenheimer orkade jag inte ens se klart, vilket skräp. Däremot älskar jag batmanfilmerna med Bale (enda "superhjälte"filmerna jag sett som jag gillat). Är denna likt Oppenheimer bara lång utan att fyllas med substans? Ska vi ta en film liknande Oppenheimer fast som är bra är det ju The imitation game.

Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Om man nöjer sig med en "ok" film så är svaret Ja.

De som förväntar sig ett mästerverk kommer/BORDE bli besvikna. Alla som kallar detta för ett mästerverk måste ha satt ribban otroligt lågt numera och måste vara utsvultna efter alla dåliga filmer de senaste åren.

Citerar mig själv, så det är bara skippa denna då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in