2026-07-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Visst är det intressant med de dubbla måttstockarna och det eviga hyckleriet?

Kul att höra, ska se den 70mm i veckan.
Dialogen var obegriplig.
Citera
2026-07-20, 16:02
Medlem
The Odyssey är en ”kejsarens nya kläder”-film som alla begapar sig över fast det inte finns något där.
Citera
2026-07-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Obegripligt att folk går och ser den fortfarande. Ryktet borde ha gått vid det här laget att det är en meningslös film. Se den inte. Bortkastat.
Vad bidrar du med till tråden genom att säga att folk inte ska gå och se en film som du inte gillade?
Citera
2026-07-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vad bidrar du med till tråden genom att säga att folk inte ska gå och se en film som du inte gillade?
Vad bidrar du med till tråden som säger att du gillade den och uppmanar folk att se den.
Jag försöker ge en rättvis bild av filmen.
Senast redigerad av lavsduns 2026-07-20 kl. 16:58.
Citera
2026-07-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Marknaden har talat. The Odyssey får just nu på IMDB 8.4 i betyg och i Rotten Tomatoes
95% Tomatometer (382 Reviews) 97% Popcornmeter

Tom Holland historikern om filmen https://www.youtube.com/shorts/PhorsQbqwMo "Den bästa filmatiseringen av en grekisk myt"

Kommer jag se filmen? Jag vet inte. Jag har läst "Iliaden och Odysséen" flera gånger som ung. En av alla förenklade versioner som finns. Jag vet inte om jag vill förstöra mina minnen, även filmatiseringen verkar vara mycket bra.

Säger ju inte mkt. Oppenheimer och Tenet har jag gett 1/10 på imdb. Oppenheimer orkade jag inte ens se klart, vilket skräp. Däremot älskar jag batmanfilmerna med Bale (enda "superhjälte"filmerna jag sett som jag gillat). Är denna likt Oppenheimer bara lång utan att fyllas med substans? Ska vi ta en film liknande Oppenheimer fast som är bra är det ju The imitation game.
Citera
2026-07-20, 16:11
Medlem
Citat:
Kom ihåg efteråt att jag varnade dig.

Du och många andra men jag bildar mig gärna en egen uppfattning. Borde inte vara sämre än Gladiator 2, hoppas jag.
Citera
2026-07-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Du och många andra men jag bildar mig gärna en egen uppfattning. Borde inte vara sämre än Gladiator 2, hoppas jag.
Den har jag iofs inte sett eftersom jag inte gillade ettan. Men du ska absolut bilda dig en egen uppfattning och inte lita blint på folk som påstår att det är en FANTASTISK film.
Lita på mig
Senast redigerad av lavsduns 2026-07-20 kl. 16:18.
Citera
2026-07-20, 16:20
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Tänkte se den idag men föreställningen som jag hade tänkt se var slutsåld.. tror jag ska sen imorn istället.. är den värd att se? Ni som sett den.. mvh

Om man nöjer sig med en "ok" film så är svaret Ja.

De som förväntar sig ett mästerverk kommer/BORDE bli besvikna. Alla som kallar detta för ett mästerverk måste ha satt ribban otroligt lågt numera och måste vara utsvultna efter alla dåliga filmer de senaste åren.
Citera
2026-07-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Om man nöjer sig med en "ok" film så är svaret Ja.

De som förväntar sig ett mästerverk kommer/BORDE bli besvikna. Alla som kallar detta för ett mästerverk måste ha satt ribban otroligt lågt numera och måste vara utsvultna efter alla dåliga filmer de senaste åren.
Du är snäll i ditt omdöme men det är nog bättre än att såga så brutalt som jag.
Citera
2026-07-20, 16:38
Medlem
Inte ofta man behöver gå på bio men när en film av Nolan dyker upp bör man gå.
Om man nu verkligen är intresserad av Film? Gå utan specfika förväntningar. Njut av det som är bra.

Andra filmer baserade på/direkt influerade av Odysseen:

The Big Lebowski
O Brother, Where Art Thou?

The Warriors

Sponge Bob Square Pants The Movie

Shaft
(resan till underjorden....gudarnas lagar ersatta av gatans lag...maffian är cykloper...svarta är lotusätare....Scylla är polisen, Bumpy Jonas är Charybdis. Isaac Hayes musik en grekisk kör. Etc.)

Cold Mountain

Keyhole

Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay

Pee-wee's Big Adventure

Mad Max: Fury Road (inte Tom Hardy - Charlize Theron är Odysseus)

Eyes Wide Shut

After Hours

Planes, Trains and Automobiles

The Truman Show

Några som dök upp i minnet det finns förstås hundratals till. Tusentals? En arketypisk berättelse från vår civilisation, som lever i det kollektiva undermedvetna.
Lägg gärna till fler.
Senast redigerad av priffe 2026-07-20 kl. 16:41.
Citera
2026-07-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Inte ofta man behöver gå på bio men när en film av Nolan dyker upp bör man gå.
Om man nu verkligen är intresserad av Film?

Andra filmer baserade på/direkt influerade av Odysseen:

The Big Lebowski
O Brother, Where Art Thou?

The Warriors

Sponge Bob Square Pants The Movie

Shaft
(resan till underjorden....gudarnas lagar ersatta av gatans lag...maffian är cykloper...svarta är lotusätare....Scylla är polisen, Bumpy Jonas är Charybdis. Isaac Hayes musik en grekisk kör. Etc.)

Cold Mountain

Keyhole

Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay

Pee-wee's Big Adventure

Mad Max: Fury Road (inte Tom Hardy - Charlize Theron är Odysseus)

Eyes Wide Shut

After Hours

Planes, Trains and Automobiles

The Truman Show

Några som dök upp i minnet det finns förstås hundratals till. Tusentals? En arketypisk berättelse från vår civilisation, som lever i det kollektiva undermedvetna.
Lägg till fler.
Problemet är att Nolan inte gör bra filmer.
Citera
2026-07-20, 16:49
Medlem
Citat:
Problemet är att Nolan inte gör bra filmer.

Möjligtvis filmer som du inte tycker om, han har gjort många bra vilket resten av världen även tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in