2026-07-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fehu
Märkligt hur mytologi kontra historia aldrig var ett argument när man riktade kritik emot rollbesättningen i följande filmer:

Gods of Egypt
Ghost in the Shell
The Last Airbender
Prince of Persia
Doctor Strange
Exodus: Gods and Kings
Noah
osv.

Vill man argumentera för att Hollywood ska respektera etnicitet när man gör filmer om icke-västerländsk kultur så är väl det okej. Var åtminstone ärliga med att man inte gör samma bedömning när det gäller västerländsk kultur.

Eller enemy behind the lines (Stalingrad filmen) där alla amerikaner med judisk påbrå spelade ryssar men pratade amerikansk engelska.

Jag tror dock att ocohmed att fler i världen kollar på bio som Kina,Japan,Kenya, Nigeria vill man få en mer äkthet av alla filmer. Just därför många blev irriterade på Cleopatra att den spelades av en afrikansk kvinna.

I tale med Netflix har fler och fler visat intresse.
Citera
2026-07-20, 13:29
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Helt ok film.

Oklart vem jättarna i rustning var dock??

Borde inte Cersei vara supersexig också
Citera
2026-07-20, 13:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Marknaden har talat. The Odyssey får just nu på IMDB 8.4 i betyg och i Rotten Tomatoes
95% Tomatometer (382 Reviews) 97% Popcornmeter

Tom Holland historikern om filmen https://www.youtube.com/shorts/PhorsQbqwMo "Den bästa filmatiseringen av en grekisk myt"

Kommer jag se filmen? Jag vet inte. Jag har läst "Iliaden och Odysséen" flera gånger som ung. En av alla förenklade versioner som finns. Jag vet inte om jag vill förstöra mina minnen, även filmatiseringen verkar vara mycket bra.
Bra att veta, så slipper man slösa bort tid på denna. Tvärtomspråket gäller med IMDB där högt betyg nästa alltid betyder att filmen är usel. Mainstream sömnpiller med andra ord.
Citera
2026-07-20, 14:29
Medlem
Tänkte se den idag men föreställningen som jag hade tänkt se var slutsåld.. tror jag ska sen imorn istället.. är den värd att se? Ni som sett den.. mvh
Citera
2026-07-20, 14:31
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Såg den igår. Och jag såg den på en riktig IMAX-bio . Dvs en sådan med "film-filmprojektor". En sådan som det enligt Nolan själv krävs för att filmen skall komma till sin rätt.
(När jag såg Oppenheimer var det t.o.m. en personlig videohälsning från Nolan innan filmen började, där han tackade min hemstad att den gav möjlighet att visa filmen som det var tänkt)

Själva storyn fick man ju redan i litteraturhistorian på gymnasiet och den är bokstavligen episk. Men svärdfilmer är automatiskt superdötråkiga! Spelar ingen roll om det är Errol Flynn, Bröderna Lejonhjärta, Tre Musketörer, Star Wars eller Ring-sagan. Svärd -> Snark!

Men rent hantverksmässigt var det så klart 10/10. Igår fick man uppleva hur det måste ha känts på 50-talet, när storfilmer som Ben Hur visades med det nya extra breda CinemaScope-filmformatet. Och för en tech geek och dessutom en som arbetade som biografmaskinist i sin ungdom var detta så klart ren porr.
Och skådespelarinsartserna är toppklass. Regi, fantastiskt. Klippning väldigt o-Nolanskt rapp i de delar som behöver det. All dialog hörs tydligt denna gången. Tack! Och det syns verkligen det är en film gjord på riktigt och inte som majoriteten av dagen Hollywood-filmer, som till största delen bara är en massa CGI-sörja och därför visuellt mest påminner om ett spel till PS5. Den film jag såg igår har enbart befunnist sig i ett analogt tillstånd, från inspelningsplatsen fram tills att den kom upp på duken framför mig. Förutom cyklopen och andra detaljer, som helt enkelt krävde animation.

Köpte biljetten för ett år sedan. Längtan har därför varit lång. Men det var det värt.
En exeptionell bioupplevelse!

Vilket härligt inlägg! Du övertygade nyss mig att gå in och boka biljetter. Jag gillar ju dessutom, till skillnad från dig, svärdfilmer så för mig måste det bli en ännu bättre upplevelse.
Citera
2026-07-20, 14:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Vad är det för nonsensargument?

Odysséen handlar om (påhittade) greker.

Jämför med hur otroligt viktigt det var att de olika skådespelarna i Disney-barnfilmen Moana skulle komma från olika söderhavsöar. De är ju också påhittade...

Men när det gäller Homeros verk eller HC Andersens eller den nordiska mytologin. Då skall det in och pillas och kletas "woke" över hela berättelsen. För det är ju inte så att de som gör filmerna är "goda antirasister" som tycker att hudfärg inte spelar någon roll och att rollbesättningen därmed blir slumpmässig. Utan det är exakt samma mönster som går igen i alla filmer. Det vet även ni som tycker att det är bra gjort.

Uppenbarligen är det de som gör filmerna som är besatta av ras och rasism.
Medan alla vi som tröttnar enbart påpekar att vi ser vad de gör.
Illiaden och Odyssen är världens två äldsta storverk och speglar verkligheten när de skrev, när alla som bodde runt Medelhavet var rädda för båtfolket, och även började göra affärer med andra länder.
Citera
2026-07-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Vilket härligt inlägg! Du övertygade nyss mig att gå in och boka biljetter. Jag gillar ju dessutom, till skillnad från dig, svärdfilmer så för mig måste det bli en ännu bättre upplevelse.

Du kommer att bli besviken.
Citera
2026-07-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bra att veta, så slipper man slösa bort tid på denna. Tvärtomspråket gäller med IMDB där högt betyg nästa alltid betyder att filmen är usel. Mainstream sömnpiller med andra ord.
Bio: The Odyssey

Foton copyright (c) Universal Studios. All Rights Reserved.

När jag var barn brukade min farfar ge mig böcker ur Niloë-biblioteket när jag fyllde år, eller i julklapp, eller om jag hälsade på och vi tog en promenad förbi bokhandeln i Kävlinge. Det var Jules Verne, Mark Twain, Alexandre Dumas och de andra jag fick, the usual suspects, så att säga.

I de här böckerna brukade det ligga en liten katalog med titlarna Niloë gav ut. De flesta av dem hade lockande omslagsillustrationer, men några såg lite konstiga ut — till exempel ”Iliaden” och ”Odysséen”. Dessa hade stela, ospännande bilder på omslagen. Grafiskt tilltalande för en vuxen, trista för ett barn på 70-talet.

Jag frågade vad de handlade om, och genast tyckte jag att de lät spännande — var de som Alix äventyr? ”Den siste spartanen”? När jag bläddrade i dem i en butik såg de mindre spännande ut. Det var ju inte vanliga romaner.

Boken från Niloë längst till vänster. I mitten Semics tidning, som synes gjorde de ett eget, målat omslag.
Nej, jag har aldrig läst ”Odysséen” — av uppenbara skäl. Det närmaste jag kommit är det sjätte och sista numret av Den stora äventyren, en tidning Semic gav ut 1979 och som innehöll Marvel Comics svar på Illustrerade Klassiker. Jag hade tidningen med mig i Hemsedal under sportlovet 1980, bör det ha varit. Jag minns ingenting av serien, som tecknats av Erkie Chan och Marie Severin, men jag tyckte att den var cool och snyggt tecknad.

I slutet av 90-talet startade Hallmark upp ett kortlivat videobolag i Sverige, jag tror att de satt i Helsingborg. De släppte bara Hallmarkproduktioner. En av dessa var miniserien ”Odysséen” från 1997 med Armand Assante som Odysseus, vilken jag recenserade i NST. Jag tyckte nog att den var rätt okej, men jag skrev visst något skojigt om lösskägg och peruker. Senare pratade jag i telefon med en man på bolaget. ”Det var du som skrev rätt elakt men träffande om ‘Odysséen’,” sa han.

Nu har Christopher Nolan gjort en ny film byggd på ”Odysséen”, eftersom vi inte längre kan svenska i det här landet heter den THE ODYSSEY. Då slipper man dessutom ändra logga på affischer och annat. Ingen kan ha missat att den här filmen varit på väg, den har diskuterats hejvilt. En fruktansvärd massa människor som förstås ännu inte sett filmen hatar den. De har bestämt sig för att hata den.

Orsakerna till att folk hatar filmen varierar. Främst klagas det på rollbesättningen. Fel skådespelare, fel hudfärger, fel utseenden. Det har klagats på att rollfigurerna pratar med amerikansk accent och använder modernt språk. Det har klagats på att folk har felaktiga rustningar. Det har klagats på att Christopher Nolan har ändrat i handlingen (hur de nu vet det efter att bara ha sett en trailer). En del tycker att det här är en gravt rasistisk film, eftersom grekerna inte spelas av riktiga greker — vilket förstås är dumheter, det här är en Hollywoodfilm, inte en grekisk produktion. Det var inga riktiga fransmän i MOULIN ROUGE! Läser man kommentarerna till de många inlägg om filmen som dyker upp i sociala medier, noterar man främst en massa extremhögertyper som skriker ”woke!” och ”PK!”. Man kan ju undra varför just den här filmen valts ut till årets hackkyckling. Är det för att den kostat 250 miljoner dollar att göra och många har sett fram emot den?

Jag har sett THE ODYSSEY. På 70mm, till och med.

Häromåret slängde jag ur mig en kort och kanske provocerande mening i sociala medier. ”Christopher Nolan har aldrig gjort en riktigt bra film,” skrev jag. Genast skulle folk försvara Nolan och lista alla bra filmer han gjort. En känd amerikansk kritiker skrev överraskande att han nästan höll med mig, han tyckte som jag — fram tills OPPENHEIMER.

Jag har gett ganska höga betyg till ett par Nolan-filmer, vilket överraskar mig, eftersom jag aldrig känt för att se om dem och jag har nästan glömt vad de handlar om. Hans filmer om Läderlappen har jag sett några gånger, men de tycker jag inte håller längre. BATMAN BEGINS är den bästa av dem. Jag har för mig att INSOMNIA var rätt bra, men det var ju en nyinspelning av en norsk film.

THE ODYSSEY är antagligen Christopher Nolans sämsta film. Tre timmar seg tristess.

Eftersom jag inte har någon koll alls på Homeros och ”Odysséen” vet jag inte vad som ändrats. Men sådant stör mig inte. Vad som däremot stör mig är uppbruten kronologi.

THE ODYSSEY känns som något slags oredigerat medvetandeflöde. Det är lite som att tvingas lyssna på en gravt alkoholiserad konstnär som på fyllan försöker redogöra för handlingen och hoppar fram och tillbaka i tiden.

Finns här ingen häst jag kan göra till senator?
En lång, lång rad kända skådespelare medverkar, det känns som att en del av dem snarare har glorifierade statistroller, som till exempel Elliot Page som Sinon, som dödas redan i inledningen efter ett par korta repliker (men som senare figurerar i en flashback), eller Mia Goth. En del av de medverkade kände jag inte ens igen.

Den första vi presenteras för är Telemachos (Tom Holland), Odysseus’ son. Odysseus är försvunnen, han kom aldrig tillbaka från Troja och har varit borta i flera år. Telemachos’ mor Penelope dyker upp och viss förvirring uppstår. Hon spelas av Anne Hathaway, som bara är 14 år äldre än Holland och ser ut att vara jämngammal med honom.

På den lokala tavernan sitter Antinous (Robert Pattinson) och smider onda planer. Han ser ut som Caligula. John Leguizamo spelar Eumaeus, som är gammal, blind och ser ut som Oliver Stone. Leguizamo gör även Eumaeus som ung, eftersom filmen hoppar fram och tillbaka i tiden.

Det dröjer innan Matt Damon dyker upp som Odysseus. Han gör sitt bästa för att ta sig hem, men diverse väsen gör sitt bästa för att hejda honom — en cyklop och ett sjöodjur, till exempel. Han spenderar sju år på en ö där Charlize Theron som Kalypso håller honom fången.

Det händer lite fler saker och det hoppas fram och tillbaka i tiden, fler personer introduceras och det verkar som att det är meningen att vi ska veta vilka de är. Det största problemet med den här filmen är nog rollfigurerna. Här finns inga att identifiera sig med, att sympatisera med, här finns inga riktiga människor, det är bara pappfigurer som rör sig genom händelser, eller brist på händelser. Jag kunde omöjligt engagera mig i den här långsamma filmen, jag tyckte bara att det var ospännande, ointressant och tråkigt, och det blir inte bättre av att Nolan inte vet hur man berättar en historia.

Men pampigheten, då? Specialeffekterna? Är THE ODYSSEY pampig? Är specialeffekterna bra? Jo, visst är väl filmen pampig emellanåt. Effekterna är inte bättre eller sämre än i andra filmer. Det är CGI och inte charmig Ray Harryhausen-stopmotion. När de klättrar ut ur den trojanska hästen ser det ut som om hästen bajsar.

Nederländsk-svenske Hoyte van Hoytema står för filmfotot, som är bra, men ibland väldigt mörkt. Svenske Ludwig Göransson har komponerat den entoniga, brölande musiken.

Zendaya dyker upp som Athena, Lupita Nyong’o är Sköna Helena av Troja. Samantha Norton är Circe. Favoriten James Remar ska visst också vara med någonstans.

Uppblåst, högtravande, humorbefriat, ospännande. Ett par bra actionscener. Mer än så har jag inte att säga om THE ODYSSEY, som lämnade mig totalt likgiltig. Historiska felaktigheter och inkorrekta rustningar kan jag inte uttala mig om.

The Asylum har gjort en lågbudgetversion som släpptes samtidigt.

(Biopremiär 17/7)

Upptäck mer från TOPPRAFFEL!
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Skriv din e-post …
Prenumerera
Dela detta:
Facebook Bluesky Threads Reddit Mastodon LinkedIn X WhatsApp Telegram E-post Skriv ut

Publicerad den 15 juli, 2026 av Pidde Andersson
Publicerad i film
Märkt action, Anne Hathaway, bio, Charlize Theron, Christopher Nolan, drama, Elliot Page, fantasy, film, historiskt drama, Hoyte Van Hoytema, James Remar, John Leguizamo, Ludwig Göransson, Lupita Nyong'o, Matt Damon, Mia Goth, Robert Pattinson, Samantha Morton, Tom Holland, Zendaya.
RELATERADE

Bio/streaming: Jungle Cruise
31 juli, 2021
I ”film”

Bio: Philomena
6 december, 2013
I ”film”

Bio: Igelkotten
14 november, 2010
I ”film”
Inläggsnavigering
Föregående
Föregående inlägg:
STREAMING: GHOSTS OF THE VOID
Nästa
Nästa inlägg:
STREAMING: THE MATRIARCH
LÄMNA EN KOMMENTAR

Skriv din e-post …
Klicka för att prenume-
rera på TOPPRAFFEL!
Det är förstås gratis.

Det blir allt dyrare och mer tidskrävande att driva TOPPRAFFEL! Domän och en del annat kostar förstås pengar och jag får ingen lön eller arvode för att skriva mina texter här. Du som gillar TOPPRAFFEL! är välkommen att skänka en liten slant, om du har lust. Skanna QR-koden ovan med PayPals app. Du kan också klicka på Buy Me A Coffee eller donera via formuläret nedan. Alla bidrag är välkomna.

En gång
Månadsvis
Årligen
Gör en engångsdonation

Välj ett belopp

50,00 Skr
100,00 Skr
200,00 Skr
... Eller välj själv (en miljon kronor tackar jag inte nej till)

Skr
Alla bidrag är synnerligen uppskattade!

Tack!

En 178 sidor tjock samling med mina gamla kultfilmskrönikor ur Nordvästra Skånes Tidningar/Landskrona Posten. Nu tillgänglig från Adlibris.
Citera
2026-07-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Tänkte se den idag men föreställningen som jag hade tänkt se var slutsåld.. tror jag ska sen imorn istället.. är den värd att se? Ni som sett den.. mvh

Obegripligt att folk går och ser den fortfarande. Ryktet borde ha gått vid det här laget att det är en meningslös film. Se den inte. Bortkastat.
Citera
2026-07-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Christopher Nolans sämsta film.
Citera
2026-07-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fehu
Märkligt hur mytologi kontra historia aldrig var ett argument när man riktade kritik emot rollbesättningen i följande filmer:

Gods of Egypt
Ghost in the Shell
The Last Airbender
Prince of Persia
Doctor Strange
Exodus: Gods and Kings
Noah
osv.

Vill man argumentera för att Hollywood ska respektera etnicitet när man gör filmer om icke-västerländsk kultur så är väl det okej. Var åtminstone ärliga med att man inte gör samma bedömning när det gäller västerländsk kultur.

Visst är det intressant med de dubbla måttstockarna och det eviga hyckleriet?

Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Såg den igår. Och jag såg den på en riktig IMAX-bio . Dvs en sådan med "film-filmprojektor". En sådan som det enligt Nolan själv krävs för att filmen skall komma till sin rätt.
(När jag såg Oppenheimer var det t.o.m. en personlig videohälsning från Nolan innan filmen började, där han tackade min hemstad att den gav möjlighet att visa filmen som det var tänkt)

Själva storyn fick man ju redan i litteraturhistorian på gymnasiet och den är bokstavligen episk. Men svärdfilmer är automatiskt superdötråkiga! Spelar ingen roll om det är Errol Flynn, Bröderna Lejonhjärta, Tre Musketörer, Star Wars eller Ring-sagan. Svärd -> Snark!

Men rent hantverksmässigt var det så klart 10/10. Igår fick man uppleva hur det måste ha känts på 50-talet, när storfilmer som Ben Hur visades med det nya extra breda CinemaScope-filmformatet. Och för en tech geek och dessutom en som arbetade som biografmaskinist i sin ungdom var detta så klart ren porr.
Och skådespelarinsartserna är toppklass. Regi, fantastiskt. Klippning väldigt o-Nolanskt rapp i de delar som behöver det. All dialog hörs tydligt denna gången. Tack! Och det syns verkligen det är en film gjord på riktigt och inte som majoriteten av dagen Hollywood-filmer, som till största delen bara är en massa CGI-sörja och därför visuellt mest påminner om ett spel till PS5. Den film jag såg igår har enbart befunnist sig i ett analogt tillstånd, från inspelningsplatsen fram tills att den kom upp på duken framför mig. Förutom cyklopen och andra detaljer, som helt enkelt krävde animation.

Köpte biljetten för ett år sedan. Längtan har därför varit lång. Men det var det värt.
En exeptionell bioupplevelse!

Kul att höra, ska se den 70mm i veckan.
Citera
2026-07-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Visst är det intressant med de dubbla måttstockarna och det eviga hyckleriet?

Kul att höra, ska se den 70mm i veckan.
Kom ihåg efteråt att jag varnade dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in