2026-07-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Ja, och de är ju inte extremt många jämfört med antalet barnskådespelare som funnits.

Ok. Jag tycker mig iaf märka en trend, någon annan skribent hade hittat tidningsartiklar som skrivit om fenomenet redan för 15 år sedan. Du behöver inte hålla med mig.
Citera
2026-07-20, 11:59
Medlem
Citat:
Jag kan villigt erkänna att jag är mest bekant med amerikanska barnskådespelare som på riktigt ofta fick/får droger serverade.

Som jag tidigare skrev så utgick jag från svenska förhållanden.
Citera
2026-07-20, 12:03
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Ok. Jag tycker mig iaf märka en trend, någon annan skribent hade hittat tidningsartiklar som skrivit om fenomenet redan för 15 år sedan. Du behöver inte hålla med mig.
Ja det är ju en rätt gammal spaning överallt att barn utan normal uppväxt inte mår något vidare, barn som behandlas som produkter ofta blir slit-och-slängvaror och att många vill få barn på den marknaden att leverera med lite hjälp av uppiggande medel och ge dem roller i utbyte mot knull. En mycket gammal spaning och jag är helt övertygad om att samma sak gäller världen över, oavsett om ungarna ska sjunga, showa, stå på scen, stå i manege eller framför kameran.
Citera
2026-07-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ja det är ju en rätt gammal spaning överallt att barn utan normal uppväxt inte mår något vidare, barn som behandlas som produkter ofta blir slit-och-slängvaror och att många vill få barn på den marknaden att leverera med lite hjälp av uppiggande medel och ge dem roller i utbyte mot knull. En mycket gammal spaning och jag är helt övertygad om att samma sak gäller världen över, oavsett om ungarna ska sjunga, showa, stå på scen, stå i manege eller framför kameran.

Mm, det är dock som jag tidigare skrev inte så att svenska barnskådespelare "får" droger av producenter, regissörer osv. Svenska barnskådespelare som börjar med droger söker ju sig till det utanför skådespeleriet.

I övrigt håller jag helt med om det du skriver, jag kommer särskilt att tänka på en bok skriven 1985 av Peter Pohl kallad "Janne, min vän" som delvis handlar om grymheter som "Janne" utsätts för som kringresande cirkusbarn.
Citera
2026-07-20, 13:36
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Mm, det är dock som jag tidigare skrev inte så att svenska barnskådespelare "får" droger av producenter, regissörer osv. Svenska barnskådespelare som börjar med droger söker ju sig till det utanför skådespeleriet.

I övrigt håller jag helt med om det du skriver, jag kommer särskilt att tänka på en bok skriven 1985 av Peter Pohl kallad "Janne, min vän" som delvis handlar om grymheter som "Janne" utsätts för som kringresande cirkusbarn.
När du säger "osv", vad menar du då? Att barnskådespelare inte befinner sig i en miljö där de har större tillgång till droger än barn i andra miljöer? Att föräldrar, managers och agenter inte kan tänka sig att ge barn tabletter för att lugna dem när de är nervösa, pigga upp dem när de är trötta osv? Jag tror absolut inte att någon producent skulle smutsa ner händerna med att ge en barnskådis droger, det är ju inte deras jobb att se till att skådespelaren levererar på topp. Det finns ju andra som har det jobbet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in