2026-07-20, 03:08
Moderator
Parongatans avatar
Rubrik justerad. Tidigare rubrik utgår: Tre personer hade över 400 svenska identiteter, ingen vet riktigt hur många fler

/Moderator
Citera
2026-07-20, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Exakt hur, tycker du att bekämpningen av brottslighet ska gå till?
Det duger INTE att du gnäller om du inte har en annan lösning på problemet.

Eller du tycker kanske inte att det alls är ett problem, att massor av människor befinner sig här eller tar sig hit med förfalskade identitetshandlingar?
Samt att brottslighet med kopplingar till utländska individer ökat lavinartat dom senaste decennierna.

Hårdare straff. Mer hänsyn ska tas till offret och INTE förövaren. Effektivare förvaring av dessa som inte klarar av att smälta in och bidra i samhället. Leasa ut fängelsevården globalt. Sänk standarden i fängelser rejält. Bland annat. Att beskriva exakt hur? Ja, det krävs ju en hel del tid att skriva ner vilket jag inte tänker göra för dig. OCH jag gnäller inte. Jag svarar på en trådstart.
Om det är så att folk har 17 identiteter så är ju dessa kriminella och bör förvaras åtskilda från vårt tidigare fungerande samhälle. Konfiskera allt de inte kan rimligen köpt med ärliga pengar...
Citera
2026-07-20, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Folkräkning var en dröm som gick i kras, släpp det. Trots att man fick igenom det i riksdagen och gick till val på det så uteblev den. Någon folkräkning är alltså inte aktuellt med åttaklövern vid makten.

Hahah, exakt så. Det var riktigt j*vla naivt dessutom att tro att man kan göra en folkräkning över en massa somalier
Citera
2026-07-20, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Att inte fingeravtryck och dna tas ifrån samtliga som vill resa in i landet är helt vansinnigt.
Mer sannolikt att det görs medvetet. Detta har kunnat göras de senaste två årtiondena och samkörning av register hade också kunnat göras, men ansvariga politiker är ju medvetna att deras valboskap då åker fast. En rad enkla åtgärder är allt som krävs för att få stopp på det.

Det officiella motivet till att inte införa de åtgärder som NU införs har varit integritet, men ironin är ju massiv när fusket av offentliga medel med flera identiteter, försäljning av id-handlingar och in- och utresor under olika id:n har pågått under lång tid trots myndigheters medvetenhet.
Citera
2026-07-20, 07:53
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om ni är svenskar så är det i så fall förmodligen ett tag sedan ni i familjen senast skaffade ett pass eller id. Sedan augusti 2021 måste man lämna fingeravtryck för att få ett nationellt identitetskort (källa). För pass blev det obligatoriskt redan sommaren 2009 (SR, DN).

På skatteverkets id-kort krävs ingen biometri. Skillnaden med polisens id kort är att de fungerar att resa med inom schengen, därav måste de ha biometri.
Citera
2026-07-20, 07:54
Medlem
Citat:
Nu var du säkert ironisk, men ifall det finns folk som tror att du menar allvar så finns det alla möjliga skäl att ägna sig åt identitetsbedrägeri. Köpa varor och tjänster eller teckna lån i någon annans namn är bara början. Det finns hur mycket olika slags bedrägerier som helst man kan ägna sig åt när man har fått fatt på identitetshandlingar som antyder att man är någon annan än den man faktiskt är.
och borde inte handläggaren av lån eller köp av varor och tjänster kontrollera att id-handling stämmer överens med den person som köp eller låntagaren utger sig vara?
Citera
2026-07-20, 09:07
Medlem
Citat:
Om det är id-handlingarna du syftar på tror jag de överlag håller en ganska bra kvalitet. Vad jag kan förstå av artikeln rör det sig huvudsakligen om äkta id-handlingar som de har knyckt från hundratals verkliga personer av kött och blod.

Kanske sålts? Tidigare hade man ingen spärr på hur många pass man kunde få. Då sålde många människor sina pass till bovarna. Om man nu funderar på sälja sitt pass ska man fundera på vad som kan hända.

En engelsk bekant gjorde det då han var utan pengar. Det slutade med

1 8 mån i immigration jail

2 England vägrade att ta hem honom - Troligen för de ville att min bekant skulle tala om vem han hade sålt passet till då hans pass hade hamnat hos väldigt elaka personer. Till slut gav England upp och han fick komma hem.

PS Numera kan svenska medborgare endast beviljas högst tre vanliga pass under en femårsperiod. Men jag kan tänka mig att många säljer åtminstone ett pass.
Citera
2026-07-20, 09:10
Medlem
VoidEngineers avatar
Citat:
Om ni är svenskar så är det i så fall förmodligen ett tag sedan ni i familjen senast skaffade ett pass eller id. Sedan augusti 2021 måste man lämna fingeravtryck för att få ett nationellt identitetskort (källa). För pass blev det obligatoriskt redan sommaren 2009 (SR, DN).

Stämmer att det var ett tag sen ja.
Men så skönt! Det gör mig glad.
Hur i helskotta får man ihop 400 identitetshandlingar, flera med samma data?
Det är ju nån länk där som inte fungerar uppenbart.
Hur många fler personer i landet sitter på falska handlingar…😠
Citera
2026-07-20, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoidEngineer
Stämmer att det var ett tag sen ja.
Men så skönt! Det gör mig glad.
Hur i helskotta får man ihop 400 identitetshandlingar, flera med samma data?
Det är ju nån länk där som inte fungerar uppenbart.
Hur många fler personer i landet sitter på falska handlingar…😠
Kan det vara så enkelt att det förekommer korruption inom den myndighet som utfärdar dessa handlingar. Lite pengar under bordet så fixar vi det.
Citera
2026-07-20, 09:54
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
och borde inte handläggaren av lån eller köp av varor och tjänster kontrollera att id-handling stämmer överens med den person som köp eller låntagaren utger sig vara?
Precis, och hur gör de det? När jag legitimerar mig brukar jag visa upp en id-handling, säga att jag är personen med namnet i handlingen, säljaren/handläggaren tittar på fotot och ser om det ser ut ungefär som jag, sen är det klart. Ifall jag skulle ha snott id-handlingen från någon person som ser ut ungefär som jag hade jag förmodligen kommit undan med att påstå att jag vore den personen.
Citera
2026-07-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
En omfattande brottshärva i Göteborg är avslöjad där tre personer nu döms för flera brott efter att polisen hittat stora mängder identitetshandlingar och misstänkt stöldgods.

Det började med att en kvinna i 40-årsåldern greps med 154 id-handlingar i sin väska. Vid en efterföljande husrannsakan hittades ytterligare 242 id-handlingar, 17 pass, 214 mobiltelefoner och 13 bankkort.

Av identitetshandlingarna kunde 346 kopplas till tidigare polisanmälningar om stölder, bedrägerier eller förluster.

https://www.gp.se/krim/hade-over-400-id-handlingar-tre-personer-doms-for-flera-brott.d218b0f6-6e21-4f78-b5ec-a13bca4fe689

Tänk på antalet bidrag de här personerna lyfter och på att de kan rösta 400 gånger också. Tror ni de röstar på tidö som vill höja straffen.

Frågorna om hur de fått tag i id-korten och passen måste också besvaras.

Hur kan det vara möjligt att en person får så många id-handlingar? Kontrolleras inte biometri när nya pass utfärdas? Vem som jobbar på polisen hjälper dem göra dessa? Vilka kontroller görs nu för att hitta fler gäng som har 400 identiteter?

Du missförstår totalt- personen har inte lyckats få 400 identiteter och kan gå och rösta 400 gånger. Det är 400 stulna id kort de har
Citera
2026-07-20, 19:30
Medlem
Jag har aldrig gjort det på mina pass ?
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De tar ju fingeravtryck vid nationellt idkort och pass.

Men. Det borde ju vara obligatoriskt att Sverige har alla medborgare i biologiskt register..

Fingeravtryck, iris och DNA. Så, kan man sortera bort de importerade problemen.

Borde vara krav för att få rösta, få sjukvård och bidrag.
Samt erhålla pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in