2026-07-19, 21:17
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
För att du inte har några barn, men om du får barn och de hade serverat hundbajs utifrån, till dina barn, och de inte önskat äta den, sedan hade en retard på internet kommit och sagt att de är bortskämda.

Jag har barn, antagligen fler än dig. Mina barn äter det som serveras, eller så får dom gå hungriga.

Barn skall uppfostras till att mångsidig kost. I mitt hus har de inget val.
Citera
2026-07-19, 21:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Att du och några till tycker att hon ser "horaktig" ut får stå för er, jag tycker mest ni är pinsamma och påminner gärna om att tjejen på bilden är 13år. Hur kan man ens associera till horor och sex med den kunskapen?

Men återigen, varför tycker du det är fel att ungdomar lär sig att engagera sig i frågor de uppenbart tycker är viktiga? Varför ska inte föräldrar uppmuntra sina barn till det?

Instämmer till 100%.

Tjitt asså. Nu handlade det om skolmaten och vad Wera inte kände att hon kunde äta. Hur hon klär sig? Hon är ju en tonåring som försöker imponera på grabbarna som vi alla gjorde, inte jag. Jag är man. Men vafaan. Håll till ämnet.
Citera
2026-07-19, 21:24
Medlem
Jazkers avatar
Hon sägs äta knäckebröd vissa dagar och ”orkar inte”. Själv åt jag mycket knäckebröd med Bregott och aromat under skolgången när det var ”vuxen” mat: typ blodpudding.
Citera
2026-07-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Snälla visa inlägget där jag skrivit detta du påstår. För jag har inget minne av det!
Citat:
Lågutbildade knegare som har eller borde ha NPF diagnos... Garanterat inte dom bästa på barnuppfostran.
Citat:
Att sedan dessutom låta henne klä sig sådär, det ser både "horigt" ut och fruktansvärt illa ut. Detta är tecken nummer två på att barnet bestämmer och inte föräldrarna, eller åtminstone att föräldrarna skiter i hennes uppfostran.
Citat:
Herre vad du feltolkar mig...

Det kan vara så att jag feltolkar dig men du tycks ju inte vara överförtjust i Weras engagemang för köttbullar och makaroner. 😋
Citera
2026-07-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Undrar också vad hon menar är "vuxen mat": ostron, anklever, Janssons frestelse eller kanske lungormos, fårskalle och grisfötter? För inte kan det väl handla om något så enkelt som fisk?

Kan vara isterband med rotmos kanske?
Leverbiff?
Järpar?
Råbiff med stekt lök och vitvinssås?
Fiskbullar?
Raggmunk med fläsk?

Nan kan kanske kolla in skolmaten på nämnda skola.

Mat som typ alla barn brukar gilla är ju:
Spagetti och köttfärssås.
Köttbullar och makaroner.
Pannkakor.
Tacos.
Osv.
Panerad fisk, passande sås, ärtor (frivilligt) och potatis eller potatismos.
Citera
2026-07-19, 21:57
Medlem
Svårt att förstå hur en förälder tycker det är en bra idé att gå ut med något sådant. Vill de bli hatade?
Citera
2026-07-19, 21:58
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
LågIQ-bajshjärna. Läste du inte att jag skrev att det finns variationer din BAJSHJÄRNA.
Sluta grina nu din lilla sossefitta.
Citera
2026-07-19, 21:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Helt vanlig mat, är vad du tror. Nu vet jag självfallet inte exakt vad Wera får och inte får, men på sina håll är det hundbajsliknande mat som serveras. Du lever i illusionen av det gamla Sverige, det kan du fetglömma i dagsläget. Och när Wera säger att maten är usel, så har jag erfarenheterna kring att det kan stämma, medan ni plattskallar här inte har sett ett skit.

Det är således mycket mer sannolikt att Wera talar sanning än att hon överdriver.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ater-eleverna-insekter-till-lunch

Hon säger inte att maten är usel. Hon säger att den är för vuxen. Dvs, det är sådant hon inte är van vid från hemma. Men det finns en anledning till att de inte vill nämna vad det är för mat som erbjuds.
Citera
2026-07-19, 22:28
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det kan vara så att jag feltolkar dig men du tycks ju inte vara överförtjust i Weras engagemang för köttbullar och makaroner. 😋

Jag tolkade det som du menade hennes mediaframträdande. Det kan jag inte bry mig mindre om. Det jag kritiserar är hennes ovilja att äta annan mat än makaroner och köttbullar eller vad det nu är hon äter, då jag känner igen detta syndrom allt för väl från min uppväxt där morsan alltid lagade två rätter till varje måltid, en till syster och en till oss andra.
Senast redigerad av karlgunnar 2026-07-19 kl. 22:30.
Citera
2026-07-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.sverigesradio.se/artikel/karlstad-forslag-om-enklare-skolluncher-for-barn?fbclid=IwdGRjcATJjUBjbGNrBMmM2mV4dG4DYWVtAjEx AHNydG MGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-fHdr1JisfrUxRjdjsqryTupvGBqmXjS1iuXQNy96xm-19HyRfTkb0u4uD_aem_vbZze RgyaYjVdl9yL8X0LQ

Söndercurlade Wera 13 år i Karlstad tycker maten är för vuxen i skolan och får stöd av sin pappa. Hon kräver anpassad mat varje dag. Är det inte bättre att lära sig äta det som står på bordet?

När jag gick i skolan slevade mattanten upp på tallriken och du fick inte lämna matsalen förrän du ätit upp.

Tycker ni Wera har rätt?

Om Wera har rätt? Hon har en önskan. Kan inte svara på om den är rätt eller fel. Men den är rimlig. Hon är ett barn.
Citera
2026-07-19, 23:30
Medlem
SexualCafes avatar
Jag är kluven till detta.
Å ena sidan så tror jag det kan vara bra med lite mat KBT där man tvingas lära sig äta mat som inte är gott. Å andra sidan minns jag själv skolmaten med fasa.
Vi fick centralköks lagad mat som kyldes och sedan värmdes, den var inte så bra. Den kunde iof vara helt ok om det var typ köttbullar och makaroner, men var det någon mer avancerad rätt så var det som att äta spyor.

Idag äter jag i princip aldrig rester, det är äckligt.
Bättre att laga mat som precis räcker eller bara äta tonfisk direkt ur burken.

Ja jag har en NPF diagnos haha
Fast det har väl alla nu?
Citera
2026-07-19, 23:40
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Skolmaten efter 90talet blev och är riktigt dålig. Folk går hellre till Ica och köper sig bakverk och godis i stället. Eller den närmsta pizzerian/mcdonalds.
Det beror kanske på vilken kommun man bodde i. Jag tyckte att maten var helt ok och jag gick i gymnaiset under 00-talet. Sen fanns det de som hela tiden sprang till McDonals eller kafeterian för att "komplettera" de dagar som det var lite tråkigare rätter men det var deras val och det blev desto mer över till oss andra. Ärligt talat fick jag godare mat i skolan än hemma, det säger kanske en del om min familj.

Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Problemet med linsgrytor (även om jag också gillar det) är att INGEN unge ens skulle peta på det i princip. Var väl därför man tog bort leverbiffen till slut också, ingen åt det. Man behöver inte göra makaroner och köttbullar, men just linser, bönor osv går verkligen inte hem.
Jag minns min skoltid, när det var bruna bönor så åt man detta och sen satt man och fes på lektionen efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Rent fysiologiskt har kroppen energidepåer och klarar att inte äta på flera dagar och plockar då från fettlagren. Är det inte snarare så att barn är ovana vid att inte vara konstant mätta och uppfattar hunger som något onaturligt? I vår tid är barnfetma ett större problem för folkhälsan än barnsvält.
Problemet är att folk idag är vana vid alldeles för mycket snabba kolhydrater. Förutom sockerarter så äts det också mycket vitt bröd/pasta vilket mättar för stunden men snabbt leder till blodsockerkrasch ca 90 minuter senare. Lägger man till för lite fibrer, för lite långsamma kolhydrater och för lite protein så har man en väldigt osund koststil som skapar störningar i insulinbalansen m.m.

Naturligt är att äta mer kolhydratfattig mat och ffa. högre andel av kolhydraterna i from av långsamma kolhydrater som mörkt bröd och potatis. Fett och protein tenderar att mätta mer precis som långsamma kolhydrater, så det är svårare att få ett kaloriöverskott på en sund kosthållning även om man bortser från fysisk aktivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in